Behöver göra något åt lysrörsarmaturerna i förrådet och tvättstugan, det sitter i dag 2x36W armaturer. Misstänker att reaktorerna är slut för det hjälper inte att byta lysrör och glimtändare.... Har läst någonstans att man kan "renovera" armaturerna, men är det vettigt? Eller ska man köpa nya?
 
Jag funderade också på detta när belysningen i garaget sa upp sig.
Som av en händelse hade Krauta kampanj på armaturer med elektronisk reaktor.
Tror de kosta dryga 200kr/st inkl rör för 2x36w.
 
Är det dom som brummar? Har två armaturer i källaren som hörs även på övervåningen när dom är tända (gamla tjocka lysrör troligtvis 70-tal 2st/armatur).

Skulle kanske försöka mig på att byta denna, slipper man även glimtändare då?
 
Det var enklare än så. En mer systematisk felsökning avslöjade i fyra armaturer (2x36W):
* två glimtändarhållare med glappkontakt
* tre trasiga glimtändare
* två trasiga lysrör

En vända till Kjell&Co och hela 160 kr fattigare så lyser allt så bra så :)

Enda debaclet var att det var lite pyssligt att montera de nya hållarna för glimtändarna)
 
Barnrikehuset skrev:
Är det dom som brummar? Har två armaturer i källaren som hörs även på övervåningen när dom är tända (gamla tjocka lysrör troligtvis 70-tal 2st/armatur).

Skulle kanske försöka mig på att byta denna, slipper man även glimtändare då?
Ja, det är reaktorn som surrar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.