Detta är väldigt offtopic om vattenmantlade kaminer så jag drar igång en ny tråd.
Gav upp tanken om vattenmantlad kamin och började fundera på kökspanna istället. Dubbla effekten och mindre värme till rummet.
Utbudet av smala kökspannor är ju väldigt litet och det känns som att det är Warmsler K158 som gäller.
Läste dock i ett annat forum att de värmer rummet mycket och att man istället skulle satsa på en CTC parca.
Nu är det ju så att det råkar stå en Norrahammar 314 i köket som blev urkopplad när jag uppdaterade till bergvärme. Frågan är om man kan skrämma igång den igen, jag har dock hört att pannor och radiatorer som står tomma rostar sönder. Pannan känns ändå gedigen i gjutjärn och jag eldade lite försiktigt efter urkopplingen för att torka ur den, så finns det chans att den fortfarande lever?
Jag tänker ändå plocka bort pannan, höja den och leda om en annan rökkanal till den.
Borde man ta isär pannan och täta om mellan sektionerna, har för mig att man såg elden inne i pannan i vad jag tror är en sektionsskarv.
Tanken är sedan att värma två 300 liters tankar i källaren och styra värmen med min Nibe f1155, läste någonstans att det fanns ett tillbehörskort för att ansluta en annan värmekälla. Slipper jag köpa en ny panna så sparar man halva investeringskostnaden för en vedanläggning.