Kan man använda ett lampställ med Eurokontakt och utan jord? Dom utvändiga krom bling blings kanske sitter i trä och är då isolerade.

Sladden in känns som minsta problemet just nu. En kabel med två ledare, totalt söndertorkade försvinner in i en "låda". Känns lite spännande om jag måste skruva loss den lådan för att byta kabel. Även om jag törs öppna den blir det svårt också att veta vilken av ledarna som ska gå vart i andra änden, går juinte ohmmäta då isoleringen är borta :( Grå kabel till höger.
Eldriven låda med inställningar och en skadad kabel med två ledare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre transformator med anslutna kablar, varav par är markerade som inkommande fas och nolla.
Skapa konto

Andra änden är de bortre i denna "klump". Det hitre paret är inkommande fas och nolla.

K Kurtivan skrev:
Hinner jag få någon mer input tro innan jag börjar byta kablar :)
Är det bara kabel in i maskinen med stickpropp så byt den och bry dig inte om annat, så länge du inte rör något så håller det. sen det jord eller inte jord, by dig inte där heller. Det finns ingen anslutningplint för jord . Mycket tjafs om det ena eller andra blir det alltid en den delen när det gäller EL på forumet. Att vara eller inte vara och oj vad farligt o.s.v , samt något i en regelbok som framhålls som ett absolut krav.

J jonaserik skrev:
Är det bara kabel in i maskinen med stickpropp så byt den och bry dig inte om annat, så länge du inte rör något så håller det. sen det jord eller inte jord, by dig inte där heller. Det finns ingen anslutningplint för jord . Mycket tjafs om det ena eller andra blir det alltid en den delen när det gäller EL på forumet. Att vara eller inte vara och oj vad farligt o.s.v , samt något i en regelbok som framhålls som ett absolut krav.
Nja, inkommande kabel är minsta problemet :(

Vad mera då, framgår inte, allt i maskinen eller delar

K Kurtivan skrev:
[bild]

Andra änden är de bortre i denna "klump". Det hitre paret är inkommande fas och nolla.
Det där är en transformator, så länge som det är AC (växelström) så kvitter (oftast) det om trådarna kastas om.

Jag byter dels strömkabel som går från tvåpolig strömbrytare via en säkring till de två hitre anslutningarna på denna klump:
Gammal elektrisk klump med kopplingar och sliten isolering på kablar, tecken på korrosion och ålder.
Skapa konto

Den kabeln är det inga funderationer runt att byta nu. Nästa kabel går från de två övre på den där klumpen till denna låda:
Elektriskt kopplingsschema med en tvåpolig strömbrytare, säkringar och kablar i en elcentral.
Skapa konto

och då är det den högra grå som går in där.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en transformator, så länge som det är AC (växelström) så kvitter (oftast) det om trådarna kastas om.
Ok, ja på de hitre så beror det ju på hur stickproppen sätts i. De andra två har alltså ingen betydelse heller om de blir växlade?

Är dom inte anfrätta eller torra så det knastar så bry dig inte, det gäller alla ledningar i din maskin. det som ligger still och inte rör sig eller petas runt med håller i mååånga år till.

J jonaserik skrev:
Är dom inte anfrätta eller torra så det knastar så bry dig inte, det gäller alla ledningar i din maskin. det som ligger still och inte rör sig eller petas runt med håller i mååånga år till.
ser du inte på bilden att isoleringen ramlat bort...

K Kurtivan skrev:
ser du inte på bilden att isoleringen ramlat bort...
Svarade i mitt inlägg # 26 om detta läs bokstavligt varenda bokstav ordentligt

J jonaserik skrev:
Svarade i mitt inlägg # 26 om detta läs bokstavligt varenda bokstav ordentligt
hjälper inte mig ett dugg det, har du verkligen läst inläggen

K Kurtivan skrev:
hjälper inte mig ett dugg det, har du verkligen läst inläggen
Jepp och det är byte av kablar som är torra i ingressen. Bara byta till något , behöver inte vara jordat och sladdställ europa duger gått

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.