Jag har luftvärmepump idag som värmer huset bra ner till -10 ungefär. Sen brukar jag stödvärma med elementen på övervåningen. Elementen är gamla el-element som INTE är energisnåla. De har inbyggda termostater SAMT en central termostat som de styrs av.
Vad ska jag tänka på? Hur mycket effekt behöver jag på de nya elementen, hur räknar jag ut det? Olja antar jag? Kan jag använda den centrala termostaten till de nya elementen?
Mvh,
Johan

Staffans2000
Tankvärt ang. elelement - All el som "Förbrukas" i ett element blir till precis lika mycket värme oavsett elementtyp!!!!!
Energi är oförstörbar. Det du kan vinna med nya radiatorer är komfort, ej förbättrad verkningsgrad.

H
Alla el-element har 100,00 % verkningsgrad. Du sparar ingen ström på att byta. Bli inte lurad att köpa oljefyllda element i alla fall.
Oljeelement kommer att ge högre strömförbrukning eftersom de är tröga och mycket långsamt anpassar sin värmeutstrålning efter det värmebehov som finns.

Tack så mycket för det beskedet känns som man kan lägga ner det projektet då så länge termostaterna funkar som de ska, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.