4 727 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Byta elecentral vid komplettering med JFB
Hej
Vi renoverar ett badrum hemmavid. Drar igång nu.
Vårt hus är från 79. Nu ska jordfelsbrytare till i huset.
Vi har en elcentral i huset 15 proppar.
Två alternativ finns:
1. Sätt jordfelsbrytare till den äldre anläggningen. Kostnad 2000SEK inkl arbete.
2. Byt hela elcentralen och få inbyggd jfb. Kostnad 5000SEK inkl arbete (om några komplikationer uppkommer blir det ytterligare imdeb).
Vår elektriker som kom för att se jobbet för förberedelse tycker att vi ska byta hela centralen.
Jag kan endast se skälet att byta hela centralen om vi vill dela centralens grupper på fler än en JFB.
Jag ringde elfirmans förman.
Han hade ingen bra motivering till att byta centralen mer än att det blir nytt coh fräscht.
Han tyckte inte att det behövdes fler JFB. Det räcker med en för en normalvilla med normal användning.
Vilka råd skulle ni ge mig?
Många här på forumet verkar vilja ha centralen uppdelad på flera JFB t.ex.
Tack för ordet
Vi renoverar ett badrum hemmavid. Drar igång nu.
Vårt hus är från 79. Nu ska jordfelsbrytare till i huset.
Vi har en elcentral i huset 15 proppar.
Två alternativ finns:
1. Sätt jordfelsbrytare till den äldre anläggningen. Kostnad 2000SEK inkl arbete.
2. Byt hela elcentralen och få inbyggd jfb. Kostnad 5000SEK inkl arbete (om några komplikationer uppkommer blir det ytterligare imdeb).
Vår elektriker som kom för att se jobbet för förberedelse tycker att vi ska byta hela centralen.
Jag kan endast se skälet att byta hela centralen om vi vill dela centralens grupper på fler än en JFB.
Jag ringde elfirmans förman.
Han hade ingen bra motivering till att byta centralen mer än att det blir nytt coh fräscht.
Han tyckte inte att det behövdes fler JFB. Det räcker med en för en normalvilla med normal användning.
Vilka råd skulle ni ge mig?
Många här på forumet verkar vilja ha centralen uppdelad på flera JFB t.ex.
Tack för ordet
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Alt.1borde väl kunna ge upphov till minst lika många komplikationer. Om inte fler...
Det finns ju faktiskt ett alt.3 också. Behåll gamla centralen och komplettera med en undercentral som har en eller flera jordfelsbrytare och säkringar för utvalda grupper. Badrum, kök, utomhus tex.
Det finns ju faktiskt ett alt.3 också. Behåll gamla centralen och komplettera med en undercentral som har en eller flera jordfelsbrytare och säkringar för utvalda grupper. Badrum, kök, utomhus tex.
Har ni klarat er med 15 säkringar sedan 79 så kanske ni klarar er framöver - för
mig låter det som lite lite få säkringar - så för mig skulle motiveringen isåfall vara plats för
fler säkringar. Men ett hederligt proppskåp kan också vara frächt om det är bra gjort.
Vad behövs då? - Jag antar att ni inte har direktverkande med 15 proppar?
Jag skulle föreslå följande - men se det endast som ett inlägg - inte som någon regel!
- 3 Säkringar för panna.
- 3 Säkringar för varmvatten
- 3 Säkringar för spis/ugn
- 3 Säkringar för garage.
- 1 separat Säkring för var och en av Kyl/frys, Diskmaskin, Tvättmaskin/tummlare (Summa 3)
(kan bli fler om ngn. maskin är 3-fas)
- 1 Säkring för allmän köksel
- 1Säkring för ute-el.
- 1 Säkring för varje badrum (låt säga två)
- 1 Säkring för varje rum (låt säga 5)
================================
Summa 24 säkringar
Dessa kan ju iof delas upp på undercentraler. Vad jag skulle rekommendera är dock att ni har
en separat JFB för inomhusel och utomhusel och att ni inte har JFB på panna och kyl/frys.
/Jonas
mig låter det som lite lite få säkringar - så för mig skulle motiveringen isåfall vara plats för
fler säkringar. Men ett hederligt proppskåp kan också vara frächt om det är bra gjort.
Vad behövs då? - Jag antar att ni inte har direktverkande med 15 proppar?
Jag skulle föreslå följande - men se det endast som ett inlägg - inte som någon regel!
- 3 Säkringar för panna.
- 3 Säkringar för varmvatten
- 3 Säkringar för spis/ugn
- 3 Säkringar för garage.
- 1 separat Säkring för var och en av Kyl/frys, Diskmaskin, Tvättmaskin/tummlare (Summa 3)
(kan bli fler om ngn. maskin är 3-fas)
- 1 Säkring för allmän köksel
- 1Säkring för ute-el.
- 1 Säkring för varje badrum (låt säga två)
- 1 Säkring för varje rum (låt säga 5)
================================
Summa 24 säkringar
Dessa kan ju iof delas upp på undercentraler. Vad jag skulle rekommendera är dock att ni har
en separat JFB för inomhusel och utomhusel och att ni inte har JFB på panna och kyl/frys.
/Jonas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Komplikationerna sitter inte i elcentralen så de finns i alla fall.
Jag röstar för att behålla gamla elcentralen. Är det inga problem med den så komplettera bara med JFB. Det är så ytterst sällan något orsakar att JFB löser så det är inte motiverat att dela en befintlig elcentral på 2 JFB. Vid nyinstallation så kan man dela.
Förmannen hade samma åsikt, elektrikern tyckte det var bättre att stå i värmen och byta central åt er än att vara på ett nybygge, typ
JonasB verkar vilja dra om hela installationen, måste bli fler rör tom.
Protte
Jag röstar för att behålla gamla elcentralen. Är det inga problem med den så komplettera bara med JFB. Det är så ytterst sällan något orsakar att JFB löser så det är inte motiverat att dela en befintlig elcentral på 2 JFB. Vid nyinstallation så kan man dela.
Förmannen hade samma åsikt, elektrikern tyckte det var bättre att stå i värmen och byta central åt er än att vara på ett nybygge, typ
JonasB verkar vilja dra om hela installationen, måste bli fler rör tom.
Protte
Jag undrar just om du har rätt prototypen, att elektrikern gärna ville installera lite elcentral.
Han hade mening innan beklagat sig lite över jobb med att dra nya ledningar i 40tals hus...
Jag vill inte byta central bara för att det ska se finare ut, eller ha en installation med fler säkringar än uttag i huset...
Till fakta:
Förmannen så oxå just det att det är så väldigt sällan att en JFB löser i onödan och därmed skulle sänka kyl/frys eller vattenpump för värmeanläggningen. Han ansåg att risken att man får vattenläckage av ngn anledning är lika stor.
Förmannen har oxå varit och inspekterat vår central och sa att det inte ska vara några problem alls att eftermontera jordfelsbryater med den centralen vi har. Så han menade att det är en smaksak, typ du ser direkt vilken säkring som gått.
Eftersom han är ägare av firman och fackman med mångårig erfarenhet så bör jag kunna lita på vad han säger.
Av tre års erfarenhet i huset så har endast 3 proppar gått... och då av kortslutning i en ny spis i två fall (samma tillfälle).
Samt ett armaturfel i garaget.
Övrig info:
Vi har fjärrvärme, ej direktel eller dylikt. Ingen trefas.
Har egen propp för spis, diskmaskin, garage, cirk pump värmesystem, fläkt för mek ventilation samt proppar fördelat över de olika rummen. Så mer proppar än så blir det inte i vår nuvarande central.
Tack för era svar!
Han hade mening innan beklagat sig lite över jobb med att dra nya ledningar i 40tals hus...
Jag vill inte byta central bara för att det ska se finare ut, eller ha en installation med fler säkringar än uttag i huset...
Till fakta:
Förmannen så oxå just det att det är så väldigt sällan att en JFB löser i onödan och därmed skulle sänka kyl/frys eller vattenpump för värmeanläggningen. Han ansåg att risken att man får vattenläckage av ngn anledning är lika stor.
Förmannen har oxå varit och inspekterat vår central och sa att det inte ska vara några problem alls att eftermontera jordfelsbryater med den centralen vi har. Så han menade att det är en smaksak, typ du ser direkt vilken säkring som gått.
Eftersom han är ägare av firman och fackman med mångårig erfarenhet så bör jag kunna lita på vad han säger.
Av tre års erfarenhet i huset så har endast 3 proppar gått... och då av kortslutning i en ny spis i två fall (samma tillfälle).
Övrig info:
Har egen propp för spis, diskmaskin, garage, cirk pump värmesystem, fläkt för mek ventilation samt proppar fördelat över de olika rummen. Så mer proppar än så blir det inte i vår nuvarande central.
Tack för era svar!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Appropå, både förmannen och elektrikern sa att komplikationer brukar bli vid byte till helt ny central.
Väldigt väldigt sällan vid komplettering med JFB till 25-30 år gammal propp central.
Att det blir mkt problem i hus från 40/50 tal var en annan historia som de inte gick närmare in på.
Väldigt väldigt sällan vid komplettering med JFB till 25-30 år gammal propp central.
Att det blir mkt problem i hus från 40/50 tal var en annan historia som de inte gick närmare in på.
Då är ni hemma! Behövs inte mer än vad ni har: ingen panna, inget varmvatten, mm, behåll anläggningen ...Kokosnöt skrev:Jag undrar just om du har rätt prototypen, att elektrikern gärna ville installera lite elcentral.
Till fakta:
Övrig info:
Tack för era svar!
Jag framhåller dock med att man bör ha separata JFB för ute-elen och inne-elen, iaf om du har ett äktenskap att
vårda. Även nya utearmaturer har läckströmar vid blåst och hällregn!
Men denna enda krets borde gå att hantera med den central ni har, byt inte utan framhärda!
MVH/Jonas
Kan inte elektrikern sätta både en 4pol JFB och en enkel personskyddsautomat för att mata utomhusel, i samma kapsling?
Detta borde väl inte bli så väldigt mycket merjobb. Förutsatt att utomhusel inte sitter spritt på flera säkringar då...
Detta borde väl inte bli så väldigt mycket merjobb. Förutsatt att utomhusel inte sitter spritt på flera säkringar då...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden