jag tolkar det som att tidigare hempulare nog saknade en strömbrytare... så stickkontakt och vägguttag fungerar som tvåpolig brytare av matningen till motorvärmare, medan jorden till motorvärmarsladden/-uttaget får den via [endera,,,] kopplingsdosan
om man ska lita på den skrivna texten på väggen
så det kan ha fungerat någotsånär säkert, men endast om använt på "installatörens avsedda sätt" – men konstruktionen är rejält felaktig och en säkerhetsrisk (exempelvis att inget hindrar att man ansluter annan utrustning till vägguttaget)
med tanke på utförandet så skulle jag inte ta något för givet hur resten är utfört – det där måste åtgärdas så att det blir upprensat, korrekt utfört och med korrekt material
om man ska lita på den skrivna texten på väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så det kan ha fungerat någotsånär säkert, men endast om använt på "installatörens avsedda sätt" – men konstruktionen är rejält felaktig och en säkerhetsrisk (exempelvis att inget hindrar att man ansluter annan utrustning till vägguttaget)
med tanke på utförandet så skulle jag inte ta något för givet hur resten är utfört – det där måste åtgärdas så att det blir upprensat, korrekt utfört och med korrekt material
Ja du...
Ärligt, det där är ett skatbo.
Riv Ner Skiten.
Ta dit någon som kan hjälpa dig göra en korrekt installation.
Ärligt, det där är ett skatbo.
Riv Ner Skiten.
Ta dit någon som kan hjälpa dig göra en korrekt installation.
Kan man inte helt enkelt byta ut uttaget och kontakten mot en strömbrytare eller ett jordat uttag? Jag vet att jag inte kan göra det här själv, men jag skulle vilja veta om min idé inte är helt fel och i så fall vad det är för fel på den.
Klart man byter till en strömbrytare men man fixar även till den helt korkade kabeldragningen...Kaja91 skrev:
En elektriker fixar det på en timme eller max två och då får du en laglig, funktionell och snygg anläggning med rätt material (som borde kosta under en tusenlapp).
jo, du bör fundera ett varv på vad du vill att anläggningen ska erbjuda för funktionalitet när den är åtgärdadKaja91 skrev:
vid närmare eftertanke var nog stickkontakt+uttag inte en ersättare till en strömbrytare – utan ägaren hade sannolikt ett godtyckligt inhandlat kopplingsur insatt däremellan för att tidstyra värmen till bilen
Bara för att instämma i kören: Det där finns bara en vettig lösning på; gör om, gör rätt.
Ev så är en del av kablarna användbara, men i princip alla ingående delar bör flyttas eller bytas ut och sättas fast enligt praxis och elsäkert. Inte svårt och tar inte lång tid och kostar inte mycket i sammanhanget. En normal serviceelektriker har allt som behövs i sin bil, så en timme eller två max (med framkörning) och ett par hundra i material.
Ev så är en del av kablarna användbara, men i princip alla ingående delar bör flyttas eller bytas ut och sättas fast enligt praxis och elsäkert. Inte svårt och tar inte lång tid och kostar inte mycket i sammanhanget. En normal serviceelektriker har allt som behövs i sin bil, så en timme eller två max (med framkörning) och ett par hundra i material.
Varför skall du byta dosan? Finns det inget lock?Kaja91 skrev:
Om man ger sig in i tveksamma kopplingar gäller det att veta precis vad man gör. Det går att få stil på det där utan att byta allt. Men det kräver ett visst förarbete av att sätta sig in i hur det fungerar. Baserat på hur det ser ut kan jag bara instämma i rådet att sluta att använda det och låta någon som har koll städa upp eller göra om.
Beroende på vad man är ute efter så kopplar man olika, vill man ha skydd mot fält ska biledarna endast kopplas till jord på ett ställe och biledarna i slingan kopplas endast mot andra biledare, Är det för skydd mot elchock ska alla biledare kopplas till jord i bägge ändar.
