Att muttern sitter på väggsidan är normalt för den svenska standarden. På CC150 (internationell) är det tvärtom, där sitter muttern på blandaren.

De två excenterkopplingarna du länkar till är inte lika. Den första har M34 åt ena hållet, M26 åt andra. Den andra har M26 åt båda hållen. Du får försöka bedöma om din nuvarande blandare har M34. Jag hade ingen aning om att det fanns cc180, då kanske det är M34? Kanske läge att köpa ett skjutmått om du inte har det? Tror Lidl hade kampanj på digitala skjutmått förra veckan, kan finnas kvar.

Krilleman Krilleman skrev:
Den svenska standarden 160cc är alltid M26.

Den europeiska standarden 150cc är normalt G20. 15-gänga är mer ovanligt och jag tror jag bara har sett det på "noname" blandare från Kina någon enstaka gång.
Jag hade sett en måttskiss på en Hans Grohe (Talis), men insåg nu att på den bilden ingår blandarfästet, verkar följa med blandaren. Så angivelsen G1/2 på bilden gäller anslutningen till rörände i väggen.

Tog mått på muttern som sitter på röret
Vet inte hur ni räknar detta

Vore tacksam om ni kan länka till mutter som passar

• Skjutmått ställt på ca 25 mm mot en träbakgrund för mätning av mutterstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malisan74 skrev:
Borde vara en sådan här jag ska ha

[länk]

Denna borde duga den sänker 10 cc som jag fattar det
[länk]
Denna är biligare :)

Borde fungera med denna blandare

[länk]
Det finns ju flera cc160 blandare att beställa https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s372956567, måste väl ändå vara enklaste lösningen?

Krilleman
Mät ytterdiametern på gängan på blandaren, inte muttern!

Krilleman Krilleman skrev:
Mät ytterdiametern på gängan på blandaren, inte muttern!
Mätte precis där mutter sluter mot roret. Dvs mätte på röret och fick följande

• Skjutmått inställt för att mäta yttre diameter på rör, visas mot trägolv bakgrund.
    Skapa konto
Om (lekande)muttern sitter fast på rörutloppen så är det mot blandaren du ska mäta.

För att få exakt mått så skulle du egentligen lossa ena muttern men det går att få ungefärligt genom att hålla där gängan börjar.

Närbild av ett rörutlopp med en mutter, markerade mätlinjer visas där gängan börjar.
Skapa konto

Genom att hålla skjutmåttet där jag ritat tunna svarta streck, du får försöka se var gängan går (det kommer glappa mellan skjutmåttet och blandaren), så får du fram gängans diameter.
Om du håller skjutmåttet dikt kanten på muttern så kan du eventuellt träffa nära gängan.

Fick detta

• Skjutmått på ett trägolv med visningen nära 5 cm markering.
    Skapa konto
Krilleman
R
M Malisan74 skrev:
Det är vad jag mätt

Men får väl ta ner blandaren och mäta Ah blir trött på detta

Såg dock denna tråd denna ser ut som min
[länk]

Frågan är om detta är en Fm Matsson eller Ifö blandare
Om du drar bort plasthatten för varmt eller kallt så kan det stå FMM på sidan av ventilen.

Du menar vredet?

R
M Malisan74 skrev:
Du menar vredet?
Ja

R RapidSledge skrev:
Ja
Kollade finns inget
Kollade igenom hela står bara dusch/kar på vredet
samt vaccumskydd

Under blå/röd plupp inget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.