Hej,

I tvättstugan har vi två stycken Ledvance PL val 600 36W/ 3000k med tillhörande drivdon (se bild). Dessa är idag ej dimbara men jag skulle vilja dimra dom.

Som jag förstått det är det alltid drivdonen som styr om Led går att dimra eller ej så jag ringde Ledvance och frågade vilket drivdon jag kunde byta till. Han sa då att dom inte har detta utan att jag måste byta hela armaturen… Detta känns ju självklart lite dumt och jag tycker själv att det borde gå att byta till någon som går att dimra. Så jag tänkte höra här vad er åsikt är, kan man kan byta drivdon så dom går att dimra? Om så är fallet har ni tips på något bra drivdon? Tänkte styra via plejd så det finns alternativ till vilket styrning.

Som jag uppfattar det så är det konstant ström som lampan vill ha (då det står 35-45v) på lampan, eller har jag uppfattat det fel?

skulle t.ex. denna fungera att ställa på 700 eller 800mA?
https://ledmegastore.se/drivers/421...a-29w36w-stora-led-paneler-5744002524243.html

Bifogar bild på både armaturen och drivdonet: LED-lampa etikett med tekniska specifikationer, elledningar, plastdetaljer, vit bakgrund. Made in China.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk LED-konverter med kablar, orange och vit, tekniska specifikationer, ligger på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hälsningar,
Oscar

Ja, det är konstant ström. Det anges också av angiven ström på 750 mA.

På papperet kan det drivdon du länkar till fungera. Början med 700 mA. Om dimringen fungerar blir dock en överraskning.

Jag skulle välja ett drivdon med inbyggd dimmer och som styrs utifrån med 0-10 V, t.ex https://ledmegastore.se/stora-panel...ed-panel-passa-till-vara-29w-led-paneler.html Den passar ihop med Plejd CTR-01 och dimringen kommer garanterat att fungera.

Jag läser mellan raderna på denna webbsida att panelerna kan vara bråkiga. Kanske har de en minsta spänning som gör att man behöver ställa upp strömmen lite extra. Jag vet inte vad de menar. Du kan ju alltid mäta ström och spänning över de paneler du har idag med ditt gamla drivdon. Tänk bara på att det kan vara pulserande DC (hög frekvens).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är konstant ström. Det anges också av angiven ström på 750 mA.

På papperet kan det drivdon du länkar till fungera. Början med 700 mA. Om dimringen fungerar blir dock en överraskning.

Jag skulle välja ett drivdon med inbyggd dimmer och som styrs utifrån med 0-10 V, t.ex [länk] Den passar ihop med Plejd CTR-01 och dimringen kommer garanterat att fungera.

Jag läser mellan raderna på denna webbsida att panelerna kan vara bråkiga. Kanske har de en minsta spänning som gör att man behöver ställa upp strömmen lite extra. Jag vet inte vad de menar. Du kan ju alltid mäta ström och spänning över de paneler du har idag med ditt gamla drivdon. Tänk bara på att det kan vara pulserande DC (hög frekvens).
Tack för svar!

Den jag länkade antar jag har fasdimring, varför är det mer osäkert om den kommer passa än en dimmer med 0-10v styrning?

Det kan inte bli ett problem att den du länkade har lägre effekt? Tex att den blir lite varm eller går sönder?

På vilken webbsida var det du läste det, den med produkten du länkade?

Ursäkta alla frågor men vill passa på att lära mig lite mer. Och ja, videon ska tas bort men jag verkar inte längre kunna redigera tråden så har skrivit till en moderator.

O Oscar Hermansson skrev:
Den jag länkade antar jag har fasdimring, varför är det mer osäkert om den kommer passa än en dimmer med 0-10v styrning?
Vi har ett sort antal trådar som rapporterar problem med den gamla dimmertekniken ihop med moderna LED-lampor och drivdon. Det går inte att klippa bort en del av energin till dessa som det gör med en glödtrådslampa. Utan det bygger på att drivdonet eller LED-lampan tolkar sinuskurvan och hur mycket av den som dimmern har klippt bort. Tydligen är detta svårt. Du kan durfa in till de stora tillverkarna av lampor och drivdon och leta efter kompatibilitetstabeller över kombinatoner av dimmer och lampor som de provat. Se även Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring.

Ett säkrare kort är därför drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån med tryckknapp, 0-10, DALI etc.
Det kan inte bli ett problem att den du länkade har lägre effekt? Tex att den blir lite varm eller går sönder?
Om 40 W är på gränsen så har Meanwell en 60 W-modell också. Men på papperet ska 40 W räcka.
På vilken webbsida var det du läste det, den med produkten du länkade?
Ja, den du länkade till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.