Hej, jag har gjort ett misstag. Renoverade badrummet under förra året. Jättenöjd, allt blev kanon. Dock inser jag nu att jag vill byta dörr inkl karm. Hur ska jag kunna göra det utan att bryta tätskiktet som är mot tröskeln, den måste ju också bytas då.. Får jag detta på något vis enl branchregler? Eller måste jag leva med denna karmen?

Der går inte att byta eller? Om man inte river av uppvikta och dylikt. Kletar fast det på nya karmen med tätskikt. Det är förövrigt mer fall än 20mm från tröskel till brunn om det har betydelse.

Vad är det som gör det så viktigt att karmen måste bytas ?
Karm som karm, karmviket ser ju mer eller mindre likadana ut det enda som behövs är ju ny färg på karmen så ser man ingen skillnad på en ny och gammal kram.

Dörrar finns det ju massor av, både i gamla mått och i nya standardmått, annars är det ju bara att låta tillverka en innerdörr.

Mot att börja riva i ett nygjort badrums tätskikt så måste ju det vara bättre att behålla karmen och enbart byta dörren. ;)

• Gilla
jbengtsson
  • Laddar…
oceanis skrev:
Vad är det som gör det så viktigt att karmen måste bytas ?
Gamla karmen är sliten som bara den. Det räcker inte att måla. Den är kantstött osv.. Sen är det överfalsade (tror jag det heter) dörrar. Vilket inte finns att beställa med gamla standarden.

Frågan kvarstår, får jag byta karm? Om ja, hur går jag isf tillväga för att inte bryta mot regler och behålla tätskiktets funktion.

Vad är det för tätskikt? Plastmatta? Då kanske golvläggaren kan svetsa i en ny bit som viker upp mot den nya karmen.

Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för tätskikt? Plastmatta? Då kanske golvläggaren kan svetsa i en ny bit som viker upp mot den nya karmen.
Nej det är Finjas tätmembran och folie

Det här ämnet kom aldrig riktigt i mål, så jag tänkte följa upp det.

Jag funderar på om det är möjligt att bygga ett nytt badrum på ett sätt så det är möjligt att byta ut dörrkarm & dörrfoder & dörr i efterhand utan att göra om badrummet och utan att bryta mot reglerna på att det ska vara fackmannamässigt utfört enligt reglerna som gäller år 2025?

Enligt exempelvis GVK så gäller det här:
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/

Där står det exempelvis:

"TRÖSKEL EJ PÅ PLATS​

I de fall där det ska finnas en tröskel, måste tröskeln vara monterad innan tätskiktsinstallationen sker. Tröskeln ska även ligga i liv med innerväggen för att möjliggöra ett homogent uppvik. I vissa fall, exempelvis i nyproduktionsprojekt, kan det hända att tröskeln inte är på plats när tätskiktsarbetet ska utföras. Då kan en blindtröskel monteras och golvets tätskikt vikas upp mot denna. När dörrpartiet kommer på plats tas blindtröskeln bort, och dörrtröskeln ersätter blindtröskeln. Alternativt ställs dörrpartiet uppe på blindtröskeln.
Illustration av dörrkarm och blindtröskel i trä i ett våtrum, med tätskikt som viks upp mot blindtröskeln.
"

Så kan man montera det så och inte fästa tätskiktet med lim eller liknande mot dörrkarmen och (blind)tröskeln? Även fast dörrkarm & dörrfoder & tröskel inte är nya utan befintliga. Sedan i efterhand tar man bara bort dörrkarm & dörrfoder & dörr, och ersätter det med nya?

PS. Orsaken till att jag frågar är att badrummet måste renoveras i närtid, men jag är osäker på om jag vill byta ut dörrkarm & dörrfoder & dörr. Detta eftersom jag i så fall antagligen kommer vilja göra detsamma genomgående i hela lägenheten så det blir enhetligt, vilket kommer kosta en del.

Fick du någon klarhet i detta alternativt hur löste du det?

NickeT94 NickeT94 skrev:
Fick du någon klarhet i detta alternativt hur löste du det?
Nej, tyvärr fick jag ingen klarhet i det. Så om någon vet hur det kan lösas eller har tankar kring det hela får ni gärna dela med er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.