4 769 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Byta diskbänksbelysning. Tips behövs på bästa eldragning..
Ska byta från detta:
Lysrör med inbyggd jordat uttag med fast installation i dosa ovanför fläkten.
Till:
Spotlights
http://www.kjell.com/?item=63428&path=45000000,45500000,46500000
Samt fortfarande ha ett eluttag för elvisp/kaffebryggare etc under överskåpen.
Det finns ett vägguttag i änden på diskbänken med (jordat).
Fråga:
Kan jag ansluta ett jordat utanpåliggande eluttag mot den kabel som idag går in i belysningen samt från samma eluttaget dra vidare till transformatorn för spotlights?
Eller måste jag dela på allt så spotlightsen går in i vägguttaget på väggen och eluttaget under överskåpet ansluts på dagens befintliga kabel som går till lysröret/uttaget?
Vill ha så diskret lösning som möjligt
Lysrör med inbyggd jordat uttag med fast installation i dosa ovanför fläkten.
Till:
Spotlights
http://www.kjell.com/?item=63428&path=45000000,45500000,46500000
Samt fortfarande ha ett eluttag för elvisp/kaffebryggare etc under överskåpen.
Det finns ett vägguttag i änden på diskbänken med (jordat).
Fråga:
Kan jag ansluta ett jordat utanpåliggande eluttag mot den kabel som idag går in i belysningen samt från samma eluttaget dra vidare till transformatorn för spotlights?
Eller måste jag dela på allt så spotlightsen går in i vägguttaget på väggen och eluttaget under överskåpet ansluts på dagens befintliga kabel som går till lysröret/uttaget?
Vill ha så diskret lösning som möjligt
Det bästa är nog att ta hem elektrikern (det är behörighetskrävande jobb) och så kan ni på plats titta igen alternativen av både uttag och belysning samt ledningsdragningar. En hörnbox är sen också betydligt snyggare än ett vanligt utanpåliggande uttag samt att du kan peta in tre maskiner samtidigt i en sån istället för två.
Ok, ja det får nog bli så. Saken är dock att att jag vill äga valet av dosor och hur kabeln dras. Så jag skulle behöva veta hur en elektriker får dra så jag kan köpa på mig materialet tills de kommerGlufsglufs skrev:Det bästa är nog att ta hem elektrikern (det är behörighetskrävande jobb) och så kan ni på plats titta igen alternativen av både uttag och belysning samt ledningsdragningar. En hörnbox är sen också betydligt snyggare än ett vanligt utanpåliggande uttag samt att du kan peta in tre maskiner samtidigt i en sån istället för två.
Jag vill inte se eluttag eller armaturer så de döljs som nu av en 60mm list i framkant.
Är det andra avgifter hos en elektriker än timkostnaden? Typ utkörningsavgift eller liknande? Bor i liten stad och vore skönt att ta det i två etapper för planeringens skull..