Hej, ny här, blir pensionär om en vecka, och därmed måste jag inte bo inom pendlingsavstånd till Gbg. Funderar på att köpa ett enplanshus "utanför" pendlingen, max 1 miljon, renovera för en peng och sedan ha några pengar kvar att förstärka pensionen med. Dock, många av de husen har direktverkande el, ev med en luft-luft.

Men vad kostar vattenburen värme att installera, för luft-vatten eller borrad bergvärme?

Radiatorer eller golvvärme? Golvvärme är väl en vinnare där, ska troligen fräscha upp alla ytskikt iallafall.

G gotulwe skrev:
Hej, ny här, blir pensionär om en vecka, och därmed måste jag inte bo inom pendlingsavstånd till Gbg. Funderar på att köpa ett enplanshus "utanför" pendling, max 1 miljon, renovera för en peng och sedan ha några pengar kvar att förstärka pensionen. Dock, många av de husen har direktverkande el, ev med en luft-luft.
Men vad kostar vattenburen värme att installera, för luft-vatten eller borrad bergvärme?
Radiatorer eller golvvärme? Golvvärme är väl en vinnare där, ska troligen fräscha upp alla ytskikt iallafall.
beror ju på uppvärmd yta och hur mycket du vill göra sjölv

värmepump 200000
rör och radiatorer lika mycket till
golvvärme kan bli hur mycket som helst när det inte är ny installation och beror ju på ditt bjälklag

Siktar på max 100m2, enkla jobben gör jag själv, hittils har jag alltid lämnat bort el o vatten.

Det är helt avgörande om du har källare. I en källare kan du dra rör hur enkelt som helst. Men om du måste bila upp en platta är det inte kul längre.

• Gilla
gotulwe och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt avgörande om du har källare. I en källare kan du dra rör hur enkelt som helst. Men om du måste bila upp en platta är det inte kul längre.
Ahhh, ok fattar. Hittils har jag ratat annonser med källare, 95% av 60-70-talshusen på Hemnet har källare, men OK är kåken på en kulle med fall åt alla håll, då är det en kandidat 😆
Hittade en del andra trådar här, rekommendationen ekonomiskt verkar vara 1 eller 2 LLVP och ha tappvarmvattnet på el.

Hallå! Vi har gjort en sådan renovering under förra året. Uppvärmt med elradiatorer och varmvatten via elvattenberedare. Suterräng+1,5 våning träbjälklag

Satte in luft/vatten och rev det gamla golvspånet och la spårade golvspån för vattenburen golvvärme istället.

Hantverkare för värmepumpen (offert 150k för nibe s2125/vvm320 men blev något dyrare). Material för golvvärme ca 60k. Allt jobb med detta själva( skruvlimma, dra slang), inte svårt alls. Rörmokare kopplade in det sista och trycktestade.

Gör du det mesta själv får du räkna med ca 200-300k beroende på komplexitet för 100m2 med priser för 2025.

• Gilla
gotulwe
  • Laddar…
R Röksvamp skrev:
Hallå! Vi har gjort en sådan renovering under förra året. Uppvärmt med elradiatorer och varmvatten via elvattenberedare. Suterräng+1,5 våning träbjälklag

Satte in luft/vatten och rev det gamla golvspånet och la spårade golvspån för vattenburen golvvärme istället.

Hantverkare för värmepumpen (offert 150k för nibe s2125/vvm320 men blev något dyrare). Material för golvvärme ca 60k. Allt jobb med detta själva( skruvlimma, dra slang), inte svårt alls. Rörmokare kopplade in det sista och trycktestade.

Gör du det mesta själv får du räkna med ca 200-300k beroende på komplexitet för 100m2 med priser för 2025.
Tack för bra svar! Var inne på LK, 40m2 för 35k golvpaket, din ute/innedel på bygghemma för ca 120k + tillbehör +jobb blir nog som dina 150k+.
Många nämner fördelen med jämn värme, är du nöjd med hur det fungerar?
Ja, i och med att jag kommer vara "ledig" snart så behöver jag aktivitet, därför tankar på flytt !!!

G gotulwe skrev:
Tack för bra svar! Var inne på LK, 40m2 för 35k golvpaket, din ute/innedel på bygghemma för ca 120k + tillbehör +jobb blir nog som dina 150k+.
Många nämner fördelen med jämn värme, är du nöjd med hur det fungerar?
Ja, i och med att jag kommer vara "ledig" snart så behöver jag aktivitet, därför tankar på flytt !!!
Mycket nöjd med låg förbrukning, jämn värme och hög komfort. Köpt 387kWh värme hittills i november för värme+varmvatten, förbrukat 1613kWh så hög COP. Familj på 3, 60-talshus. Avser endast mellanplanet på ca 100m2 (resten inte färdigt). Också Göteborg. Inte haft en hel vinter sedan det nya systemet installerats ännu men fredagens -6C var inget problem alls.

G gotulwe skrev:
Ahhh, ok fattar. Hittils har jag ratat annonser med källare, 95% av 60-70-talshusen på Hemnet har källare, men OK är kåken på en kulle med fall åt alla håll, då är det en kandidat 😆
Hittade en del andra trådar här, rekommendationen ekonomiskt verkar vara 1 eller 2 LLVP och ha tappvarmvattnet på el.
Jag skulle föredra hus med källare alla dagar i vecken. Jag vet att många nojas med fukt och annat men det är helt fel. Du ska inte använda källaren som gillestuga eller extra sovrum utan som förråd, teknikrum, verkstan, man cave. Ovärderligt!. Källaren skapar 2 m extra säkerhetsavstånd till fukten.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Missade en kostnad tidigare. Köpte parkettgolv + nya lister, underläggspapp, bytte glasfiberisolering i bjälklaget mm. Kostnad ca 100k men beror ju på golvet.

G gotulwe skrev:
Lustigt. Jag skulle ratat alla annonser UTAN källare. I min värld är en källare helt oumbärlig.

Jag skulle tro att det lönar sig bättre med luft-luftvärmepump än att installera vattenburen värme. Såvida du inte gör det själv. Det är långtifrån någon raketvetenskap.

• Gilla
gotulwe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.