37 843 läst ·
45 svar
38k läst
45 svar
Byta däck med slagskruvdragare?
Byggagarage skrev:
Kraften F som du trycker med kan väl inte både bli moment och normalkraft då är det väl inte kraftjämvikt ?
Vad är det för andra krafter som tillkommer?Micke64 skrev:Synd att jag inte har en video, men när jag gjorde mätningar i labbet när jag läse kursen "starka förband", så var det tydlig skillnad för de applikationer som vi mätte skruvförband på. Det är lätt att säga "du är ute och cyklar" och få några likes, men det är inte speciellt snällt. Momentet från centrum till hand stämmer, som sagts tidigare, dvs momentarmens kraft jmf med dess längd ger vridmomentet. Men, när du kommer närmare centrum tillkommer andra krafter som påverkar förspänningskraften (klämkraften). Men som sagt, det påverkar förmodligen inte så mycket i applikationen att fästa hjulen.
Jag tyckte detta var intressant i skolan, men jag kan inte minnas några sådana krafter...är dock ganska länge sedan.
Visst blir det skillnad i klämkraft på en smord och osmord mutter vid samma moment, men är du säker på att tillverkaren angett "osmort åtdragningsmoment"?
Jag är absolut inte säker, men eftersom jag alltid smort så har jag bara förutsatt att det ska vara så.
Det är rätt att hjulmuttrar/hjulskruvar inte ska smörjas, men den som har varit med om skurna gägor vid hjulbyte har säkert en annan åsikt. Därför smörjer jag alltid med en gnutta aluminiumpasta eller liknande. Viktigt är också att hjulnavet och centrumet på fälgen är rent, i annat fall kan det gå så illa att hjulet lossnar efter en tids körning.
Det har faktiskt betydelse för momentet var man håller på momentnyckelns skaft vid åtdragning. Fick det demonstrerat vid en verktygsmässa för ett gäng år sedan, men när det gäller åtdragning av hjul så saknar det nog praktisk betydelse.
Det har faktiskt betydelse för momentet var man håller på momentnyckelns skaft vid åtdragning. Fick det demonstrerat vid en verktygsmässa för ett gäng år sedan, men när det gäller åtdragning av hjul så saknar det nog praktisk betydelse.
inte för funktion. kanske för hur mycke man får dra.Odjuret skrev:Jag använder Julas billiga hjulmutterdragare.... perfekt! bästa köpet hittils....
Sen brukar jag känna på alla muttrarna när jag är klar.... för att det känns tryggt...
Sedan får alla här säga vad dom vill om vad som är rätt eller fel... jag kommer vara som en envis fyraåring... jag har rätt....
.
Sen har jag lite svårt att förstå hur det skulle kunna göra skillnad var på skaftet på min momentnyckel jag håller...
däremot är det viktigt att man slutar vid första klicket....
Värkar som att Micke64 vann slaget. Ska vi sätta punkt där, med allt Nm och klämmkraft.
Tar gärna mer synpunkter på vad tråden från början handlade om, byta däck med slagskruvdragare.
Är det någon som tex har pajjat eller skadat sin dragare och rekomenderar nått annat?
Tar gärna mer synpunkter på vad tråden från början handlade om, byta däck med slagskruvdragare.
Är det någon som tex har pajjat eller skadat sin dragare och rekomenderar nått annat?
På en momentnyckel med visare vrider man runt hylsan och då spelar det ingen roll var man håller på handtaget.
På en momentnyckel med klickfunktion däremot är det lite annorlunda. Där har man en intern hävarm som går från centrum på spärrhuvudet till en nit där den viker sig. Från denna nit sitter det ytterligare en hävarm till en annan nit där hävarmen rullar över och klicket hörs. Denna andra nit sitter ungefär mitt i skaftet. När man ställer in
momentnyckeln så spänner man en fjäder, som trycker mot denna nit och gör det lättare eller svårare för den att rulla över. Just det faktum att hävarmsmekanismen sitter mitt i skaftet gör att momentnyckeln blir hävarmsberoende och bryter man dessa hävarmar genom att hålla fel så ändrar man även på momentet.
På en momentnyckel med klickfunktion däremot är det lite annorlunda. Där har man en intern hävarm som går från centrum på spärrhuvudet till en nit där den viker sig. Från denna nit sitter det ytterligare en hävarm till en annan nit där hävarmen rullar över och klicket hörs. Denna andra nit sitter ungefär mitt i skaftet. När man ställer in
momentnyckeln så spänner man en fjäder, som trycker mot denna nit och gör det lättare eller svårare för den att rulla över. Just det faktum att hävarmsmekanismen sitter mitt i skaftet gör att momentnyckeln blir hävarmsberoende och bryter man dessa hävarmar genom att hålla fel så ändrar man även på momentet.
Tanken med momentnyckeln är väl att man skall stanna när den säger klick.... klicket kommer när man uppnått rätt kraft.... sedan kan folk här försöka övertyga mig om att det finns skillnader i var man håller och resultet i Nm....
Jag är dock så gammal och trög att jag vägrar låta mig övertygas om det finns skillnader....
Men klart att det gör skillnad på om jag håller längst in eller längst ut kraftmässigt....
Men det har med hävstången....
Och de som förespråkar att det är skillnad i Nm lämnar ni in Era momentnycklar varje år för kontroll?
Jag är dock så gammal och trög att jag vägrar låta mig övertygas om det finns skillnader....
Men klart att det gör skillnad på om jag håller längst in eller längst ut kraftmässigt....
Men det har med hävstången....
Och de som förespråkar att det är skillnad i Nm lämnar ni in Era momentnycklar varje år för kontroll?
Precis....sen kan man ju diskutera i all oändlighet hur mycket kraft (hävstång) det går åt för att få fram inställda "klick"....det beror ju på vart man håller i förhållande till bultcentrum, fast det är väl självklart....annars hade ju folk inte fått sönderslagna knogar av förlängningsrör på fälgkorset.....Odjuret skrev:Tanken med momentnyckeln är väl att man skall stanna när den säger klick.... klicket kommer när man uppnått rätt kraft.... sedan kan folk här försöka övertyga mig om att det finns skillnader i var man håller och resultet i Nm....
Men har moment så stor betydelse när man byter däck, enligt rubriken var det ju "byta däck med slagskruvdragare" och då behövs den ju inte, eller? Den används ju bara när man byter hjul och drar fälgen!! 
Ok, var kanske lite petig där
Ok, var kanske lite petig där
Jag använder mig av en Metabo SSW 18 LTX med 1/2" fäste för att lossa mina hjulskruvar (M12 med 17mm hylsa). Funkar för det mesta utan problem, kan inte minnas att den misslyckats. För att dra åt dem så använder jag Metabon till den precis börjar slå, sedan drar jag dem manuellt med momentnyckel till 120Nm. Jag kör alltid med en dutt motorolja på gängorna & har aldrig haft problem med lösa hjulskruvar.
Vad är problemet egentligen? Har dragit hjulbultar/muttrar på både privatbilar och tävlingsbilar med både dragskaft och maskin utan några moment i mera än 35 år, enbart känsla och handkraft.
Krånglar vi inte till det för mycket och tappar bort det som fungerar i praktiken med olika teorier hur man mäter moment? Topplock i lättmetall på tävlingsbilarna har jag dragit med moment, men aldrig hjul och har inte sett någon tävlingskollega syssla med det utan vanligast var då mutterdragare och sedan efterkoll för hand. Samma gäller däckverkstäder som bara kör med maskin och samma maskin oberoende av bilmärke och fälgtyp.
Krånglar vi inte till det för mycket och tappar bort det som fungerar i praktiken med olika teorier hur man mäter moment? Topplock i lättmetall på tävlingsbilarna har jag dragit med moment, men aldrig hjul och har inte sett någon tävlingskollega syssla med det utan vanligast var då mutterdragare och sedan efterkoll för hand. Samma gäller däckverkstäder som bara kör med maskin och samma maskin oberoende av bilmärke och fälgtyp.