Leopardiz skrev:
Mutter, Bult. Tomato, Tomato. :p
Mutter, Bult, Äpple, Päron. ;)
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
M
Nyfniken skrev:
Nej du, nu är du ute och cyklar. Moment är moment.
Synd att jag inte har en video, men när jag gjorde mätningar i labbet när jag läse kursen "starka förband", så var det tydlig skillnad för de applikationer som vi mätte skruvförband på. Det är lätt att säga "du är ute och cyklar" och få några likes, men det är inte speciellt snällt. Momentet från centrum till hand stämmer, som sagts tidigare, dvs momentarmens kraft jmf med dess längd ger vridmomentet. Men, när du kommer närmare centrum tillkommer andra krafter som påverkar förspänningskraften (klämkraften). Men som sagt, det påverkar förmodligen inte så mycket i applikationen att fästa hjulen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
stenfan och 2 till
  • Laddar…
min momentnyckel klickar alltid rätt oavsätt vart på skaftet jag håller handen när jag drar åt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
använd momentstav till mutterdragaren så slipper ni problem.
har en mutterdragare från Ingersoll Rand som lossar 1054nm den fick jobba när bilen hade varit på verkstad efter det så ligger en momentstav tillsammans med låshylsan i bilen. dom fattar vinken iallafall ibland,
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
sventable skrev:
använd momentstav till mutterdragaren så slipper ni problem.
har en mutterdragare från Ingersoll Rand som lossar 1054nm den fick jobba när bilen hade varit på verkstad efter det så ligger en momentstav tillsammans med låshylsan i bilen. dom fattar vinken iallafall ibland,
Hur funkar momentstavar? Förstår inte varför man får rätt moment, gasar man med mutterdragarn så fortsätter det väll att snurra? eller säger staven ifrån? Men har funderat på att köpa en sats med fyra stavar från biltema, duger dom?
 
staven flexar vid ett visst moment så maskinen kan inte spänna mer. jag har en sats från biltema och inget hjul har lossat ännu iallafall.. och dra inte låshylsan med maskin för det kan ställa till det riktigt dom går att få loss men det blir en del extrajobb.
 
Jag använde en 120Nm momentstav ett tag, men efter att jag höll på att tappa ett hjul på vägen så litar jag inte på de längre utan efterdrar alltid med momentnyckel i verkstan. När man är ute på vift och byter hjul sitter momentet rätt bra i muskelminnet.
 
Byggagarage skrev:
Jag använde en 120Nm momentstav ett tag, men efter att jag höll på att tappa ett hjul på vägen så litar jag inte på de längre utan efterdrar alltid med momentnyckel i verkstan. När man är ute på vift och byter hjul sitter momentet rätt bra i muskelminnet.
vet inte vad du har för maskin eller stav men några hjul som har lossat har jag aldrig råkat ut för viktigt att gängor går lätt och maskinen körs på högsta fart.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag tror att ett av huvudproblemen med att dra muttrar med en slagskruvdragare är att man behöver 2 stycken övergångar. Detta gör att mellan maskinen och hylsan så flexas det för mycket vilket gör att det inte blir tillräckligt med vridmoment. Använder man däremot en mutterdragare så tar man ju bort en övergång och flexandet minskas radikalt och den orkar lossa muttrarna.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
S
jag har dragit sönder maskin då jag skulle testa slagskruvdragare.
hade bråttom skulle byta till reservdäck. fick betala gör punka och ny maskin.
 
Micke64 skrev:
Synd att jag inte har en video, men när jag gjorde mätningar i labbet när jag läse kursen "starka förband", så var det tydlig skillnad för de applikationer som vi mätte skruvförband på. Det är lätt att säga "du är ute och cyklar" och få några likes, men det är inte speciellt snällt. Momentet från centrum till hand stämmer, som sagts tidigare, dvs momentarmens kraft jmf med dess längd ger vridmomentet. Men, när du kommer närmare centrum tillkommer andra krafter som påverkar förspänningskraften (klämkraften). Men som sagt, det påverkar förmodligen inte så mycket i applikationen att fästa hjulen.
Men du har ju inte heller rätt, för du har ju helt förbisett kvantmekanikens lagar i dina resonemang, det blir faktiskt inte som du säger heller....

:rolleyes:
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
sventable skrev:
vet inte vad du har för maskin eller stav men några hjul som har lossat har jag aldrig råkat ut för viktigt att gängor går lätt och maskinen körs på högsta fart.
Jag har en sån här rackare, hade helt nyladdat och friskt batteri, gängorna hela och rena, felet kanske var kanske övergångarna som Nimajneb nämner och/eller i kombination med momentstaven från Clas Ohlson.
 
Nu är jag inne på det som skrevs tidigare om att det inte blir rätt om man håller för långt in på skaftet på momentnyckeln. Det var längesen jag pluggade och jag kan vara helt fel ute, men kan inte normalkraften som uppstår påverka resultatet?

Normalkraft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Jag använder Julas billiga hjulmutterdragare.... perfekt! bästa köpet hittils....
Sen brukar jag känna på alla muttrarna när jag är klar.... för att det känns tryggt...
Sedan får alla här säga vad dom vill om vad som är rätt eller fel... jag kommer vara som en envis fyraåring... jag har rätt....:D


Sen har jag lite svårt att förstå hur det skulle kunna göra skillnad var på skaftet på min momentnyckel jag håller...
däremot är det viktigt att man slutar vid första klicket....
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.