Hej.
Blandaren nere i källaren fungerar inte som den ska. Det kommer bara varmt vatten. Inget kallt vatten alls. Tror det är en fm Mattson.
Tänkte byta blandare, men det jag undrar över är hur jag ska stänga av varmvattnet?
Huvudkranen kan jag stänga men det är ju bara kallt vatten.
Vi har bergvärme pump och jag har lokaliserat vart varmvattnet går, men hittar ingen kran för att stänga av varmvattnet. Jag hittar en kran men den osäker på att det är den, för den är kopplad tillsammans med ety till rör.
Måste pumpen först tömmas på varmvatten? Tycker borde väl inte vara så. Tänker att varje gång vi gör något vvs jobb så måste pumpen tömmas på varmvatten.
Bifogar bild på kranen.
Ha en trevlig dag/kväll.
Blandaren nere i källaren fungerar inte som den ska. Det kommer bara varmt vatten. Inget kallt vatten alls. Tror det är en fm Mattson.
Tänkte byta blandare, men det jag undrar över är hur jag ska stänga av varmvattnet?
Huvudkranen kan jag stänga men det är ju bara kallt vatten.
Vi har bergvärme pump och jag har lokaliserat vart varmvattnet går, men hittar ingen kran för att stänga av varmvattnet. Jag hittar en kran men den osäker på att det är den, för den är kopplad tillsammans med ety till rör.
Måste pumpen först tömmas på varmvatten? Tycker borde väl inte vara så. Tänker att varje gång vi gör något vvs jobb så måste pumpen tömmas på varmvatten.
Bifogar bild på kranen.
Ha en trevlig dag/kväll.
Varmvattnet trycks i normalfallet ut av nytt kallvatten som ersätter det varmvatten du förbrukar.M Martin_355 skrev:
Varmvattenberedare sitter ju ofta i källare långt under kranen, så då förstår du att varmvattnet inte rinner uppåt till kranen av sig själv.
Är inte så duktig inom det området.D Dilato skrev:
Tack för hjälpen.
Japp det gör man.
Du måste skruva loss blandaren, så stäng av vattnet lossa blandaren och kolla i inloppen till blandaren ifall det sitter något litet filter där. Så här ser de ut:M Martin_355 skrev:
https://www.vvsochbad.se/hansgrohe-...D4hkgvtlslpVkS-GYXxwbzsDHdItDglRoClDwQAvD_BwE
Hej igen.
Nu är blandaren bytt men det är samma problem fortfarande. bytte blandareboch de smalare rören som är kopplade med blandaren.
Måste vara något i röret?
Nu är blandaren bytt men det är samma problem fortfarande. bytte blandareboch de smalare rören som är kopplade med blandaren.
Måste vara något i röret?
Har kollat. Finns ingen ballofix.
Minns att när vvs killen var här för ett par år sedan och bytte ett rör som läkte så visade han att det var mycket grus i röret han bytte. Det om det har packats mer grus.
Ballofix eller något annat yttre som stoppar vatten flödet kan jag inte se.
Minns att när vvs killen var här för ett par år sedan och bytte ett rör som läkte så visade han att det var mycket grus i röret han bytte. Det om det har packats mer grus.
Ballofix eller något annat yttre som stoppar vatten flödet kan jag inte se.