22 834 läst ·
78 svar
23k läst
78 svar
Byta blandare 2890:-
Nej lärlingen får lön av det företag hen är anställd i. Och nej alla är inte lärling någon gång i sin karriär.S systemfel skrev:När man som röris kommer ut på ett jobb så vet vi oftast heller inte var man stänger vattnet vi förutsätter att det finns stamventiler men oftast så kanske inte dom fungerar mm Bara för man jobbar i branschen så vet vi absolut inte vart allt finns eller var dom gömt avstängarna. Ibland tar det tid så är det bara.. Angånde lärling så är ju alla de någon gång i karriären betyder det då att den ska jobba gratis ?
Jag vill klargöra att jag tycker såklart att man ska ta betalt för lärlingar och att det kostar att ha dom men jag anser inte att det är skäligt i just detta fall att ta betalt för en. Jag hade jätte gärna betalat fullt pris för lärlingen om han kom själv, det finns inget tvåmanna moment alls under hela jobbet och de var informerade om att vi kunde stänga av vattnet. Då skickar man två gubbar vilket vi inte hade något emot men vi antog att vi inte skulle få betala båda.
Jag jobbar själv med larm/lås och våran firma skulle såklart också vilja ta betalt för våra lärlingar jämt men så funkar det ju inte alltid. Speciellt inte på småjobb hos privatpersoner, eller jo det går ju ibland om man skickar dom själva. Jag tänker anta att det fungerar likadant för rörmokare.
Jag jobbar själv med larm/lås och våran firma skulle såklart också vilja ta betalt för våra lärlingar jämt men så funkar det ju inte alltid. Speciellt inte på småjobb hos privatpersoner, eller jo det går ju ibland om man skickar dom själva. Jag tänker anta att det fungerar likadant för rörmokare.
Jag lekte lite med tanken att jag borde skicka en faktura tillbaka för uthyrning av utbildningsmaterial och lokal.Fairlane skrev:
Helt rätt. Felet firman gör är att bara skicka en lärling. Hade de varit lite smarta hade de skickat med 10 stycken som kunde tittat på! Alla hade fått lön, firman tjänat mer pengar och dessutom skulle firman fått betalt för att utbilda personer som de senare kan anställa. Klart att kunden som inte får ut något av det hela ska betala.
Mitt företag har en korkad ledning. De bjussar oftast på oerfaren personal som hänger på en erfaren för att lära sig. Den oerfarne får ändå lön och ledningen säger att det är för att säkra framtiden och att man inom kort kan fakturera för dessa personer också. Så korkade när det är uppenbart att kunden ska betala!
Kanske finns ett spår av ironi i det ovan.
För många år sedan behövde vi hjälp av en expert på jobbet och anlitade en konsult som är/var erkänt skicklig inom området. Alternativet hade varit att utbilda en av oss anställda, men det var något som vi inte gjorde så ofta därav anlitade vi en underkonsult. Vi fick en räkning med som utöver arbetstiden innehöll 40 timmar utbildning, en kursavgift etc. Den vägrade vi betala med motivet att företaget får utbilda sin personal bäst de vill, men inte fakturera oss för det. Den delen av fakturan strök de direkt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Det missar jag inte alls, men man tar inte betalt för två personer om det är ett jobb för en person. Vi tar också betalt, om än mindre, när den oerfarne tar rygg på en erfaren och bidrar med arbete. Om den oerfarne bara tittar på eller om endast den oerfarne gör jobbet under överinseende av den erfarne så fakturerar vi bara för den erfarne.Ramnemark skrev:
Ni verkar missa helt att en lärling är anställd och en praktikant går i skolan. Det är missvisande. Självklart ska lärlingen lära sig saker under sin lärlingstid, men i verkligheten är det bara en lönestege påväg mot fullbetald. Att tro att lärlingar är gratis för företagen är helt fel, med tanke på att man sällan kan fakturera deras tid så är det snarare en förlust med lärlingar
Jag tror inte du själv vill betala för någon som inte tillför något bara för att personen är en kostnad för företaget.
Visst är det en kostnad företaget men det kan också ses som en investering.
Hej,
Jag köpte blandaren själv och betalade en faktura på runt 1000kr, det tog en man ca1h att installera blandaren samt borra hål i diskbänk och sätta upp vatten för inkoppling till diskmaskin.
3000kr lät dyrt och 4h lät lite väl saltat.
Jag köpte blandaren själv och betalade en faktura på runt 1000kr, det tog en man ca1h att installera blandaren samt borra hål i diskbänk och sätta upp vatten för inkoppling till diskmaskin.
3000kr lät dyrt och 4h lät lite väl saltat.
Det har jag aldrig påstått, utan jag kommenterade på din kommentar som möjligtvis var lite ironi. Om du läser mitt inlägg på sidan 2 så är jag helt på TS sida, jag försöker bara förklara för de som tror att lärlingar är gratis, att de faktiskt kostar företagen en hel del.....Fairlane skrev:
Det missar jag inte alls, men man tar inte betalt för två personer om det är ett jobb för en person. Vi tar också betalt, om än mindre, när den oerfarne tar rygg på en erfaren och bidrar med arbete. Om den oerfarne bara tittar på eller om endast den oerfarne gör jobbet under överinseende av den erfarne så fakturerar vi bara för den erfarne.
Jag tror inte du själv vill betala för någon som inte tillför något bara för att personen är en kostnad för företaget.
Visst är det en kostnad företaget men det kan också ses som en investering.
Fanns inga ballogixer i hela radhuset som det avser, endast två stadiga kulventler på inkommande varmt och kallt från värmecentral. Varmvattnets kulventil var hade nog redan kärvat fast tidigare. Även om man vred på handtaget fortsatte varmvattnet rinna med odörminskad kraft, så blandarbytet avvecklades innan det startat.nikasp skrev:
Det där får du förklara lite. Fanns det ingen ballofix så du slog av inkommande vatten till hela lgh/huset och i vilket läge började det spola? Gick ventilen spontant sönder efter du börjat skruva?
I lägenhet har jag alltid haft någon ballofix så man kan stänga av och såklart kolla att kranen inte spolar när man öppnar den. Sen byta och sedan släppa på vattnet. Nu i villa så kan jag enkelt fimpa inkommande vatten till hela huset också så kan ha dubbelt säkert om jag vill.
Ang Lärling:
Att betala för en lärling är ju lika med att betala för dess utbildning. Är det verkligen rätt att låta kunden göra det?
Nej, man ska inte ta betalt för en lärling. Han ska självklart få en lön och det är en kostnad företaget ska stå för under upplärningsperioden.
SEDAN kommer företaget att ha ytterligare en man som drar in pengar. Så det borde väl ses som en investering!?
Jag hade ALDRIG betalat för en lärling. Jag hade heller aldrig anlitat ett företag som tycker att jag ska göra det, redan där är det fel.........
Att betala för en lärling är ju lika med att betala för dess utbildning. Är det verkligen rätt att låta kunden göra det?
Nej, man ska inte ta betalt för en lärling. Han ska självklart få en lön och det är en kostnad företaget ska stå för under upplärningsperioden.
SEDAN kommer företaget att ha ytterligare en man som drar in pengar. Så det borde väl ses som en investering!?
Jag hade ALDRIG betalat för en lärling. Jag hade heller aldrig anlitat ett företag som tycker att jag ska göra det, redan där är det fel.........
Hade det varit så hade inget företag anställt lärlingar. Med trycket på marknaden idag och en kamp mellan företag om vart det är bäst lön/villkor så är den investeringen du pratar om väldigt osäker. Lärlingar är billigare för att de inte är fullärda, de betyder inte att de är inkompetena.C crazytok skrev:Ang Lärling:
Att betala för en lärling är ju lika med att betala för dess utbildning. Är det verkligen rätt att låta kunden göra det?
Nej, man ska inte ta betalt för en lärling. Han ska självklart få en lön och det är en kostnad företaget ska stå för under upplärningsperioden.
SEDAN kommer företaget att ha ytterligare en man som drar in pengar. Så det borde väl ses som en investering!?
Jag hade ALDRIG betalat för en lärling. Jag hade heller aldrig anlitat ett företag som tycker att jag ska göra det, redan där är det fel.........
Nu är detta inte godkänt men pga för mycket jobb och för få hantverkare så är det många lärlingar som jobbar ensamma och har egna jobb direkt....
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Jag gillar detta med: "på befintlig plats".Paul-Staffanstorp skrev:
Man blir ju lite nyfiken på var TS hör hemma och vad det är för jävla ockerpriser de kör med !!!
620,10 per timme PLUS moms... Var fan kom tioöringen ifrån ??!!
460:- PLUS moms för en lärling... ja jisses säger jag bara !!
85:- per mil PLUS moms.... ja jag får nog fan höja debiteringarna.
Denna screenshot är nyss tagen från Hornbachs hemsida.
[bild]
Finns det obefintliga platser också?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Fast det är ju ömsesidigt.... Visst kan företaget förlora den där lärlingen till ett annat företag i framtiden. Men å andra sidan så har kanske någon annan betalat för den personalen som dom redan har?Ramnemark skrev:
Hade det varit så hade inget företag anställt lärlingar. Med trycket på marknaden idag och en kamp mellan företag om vart det är bäst lön/villkor så är den investeringen du pratar om väldigt osäker. Lärlingar är billigare för att de inte är fullärda, de betyder inte att de är inkompetena.
Nu är detta inte godkänt men pga för mycket jobb och för få hantverkare så är det många lärlingar som jobbar ensamma och har egna jobb direkt....
Sen beror det ju lite på vad man skickar ut lärlingen på för typ av jobb, skickar man ut honom på ett enmans jobb kan man inte förvänta sig ta betalt för hans arbete om dom i själva verket är två, bara för att "han ska lära sig".
Men är det ett arbete som avser två personer så blir nog kunden snarare glad om han bara betalar halva priset där. Det tjänar ju båda parter på!
Så jag skulle nog vilja påstå att det är upp till arbetsgivaren att jobba lite smart där, och som sagt. Inte låta kunden stå för den kostnaden!
Och JA, det ÄR en risk att driva företag. Så alla investeringar är osäkra...
C crazytok skrev:Fast det är ju ömsesidigt.... Visst kan företaget förlora den där lärlingen till ett annat företag i framtiden. Men å andra sidan så har kanske någon annan betalat för den personalen som dom redan har?
Sen beror det ju lite på vad man skickar ut lärlingen på för typ av jobb, skickar man ut honom på ett enmans jobb kan man inte förvänta sig ta betalt för hans arbete om dom i själva verket är två, bara för att "han ska lära sig".
Men är det ett arbete som avser två personer så blir nog kunden snarare glad om han bara betalar halva priset där. Det tjänar ju båda parter på!
Så jag skulle nog vilja påstå att det är upp till arbetsgivaren att jobba lite smart där, och som sagt. Inte låta kunden stå för den kostnaden!
Och JA, det ÄR en risk att driva företag. Så alla investeringar är osäkra...
Du skrev precis att du aldrig skulle betala för en lärling, och nu låter det som att man ska vara nöjd om man bara behöver betala halva priset för hen. Du förstår varför jag kommenterar?
Och återigen så ska kunden inte betala för 2 pers på ett enmansjobb oavsett om det är fullbetalda eller lärlingar.
Du ska inte betala MER än vad motsvarande arbete skall kosta nej. Behövs det 2 man för att utföra ditt arbete, och du betalar för 1 1/2 så tycker jag det är en helt annan sak.Ramnemark skrev: