1 043 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Byta tak på lada (ekonomibyggnad)
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har bytt ett tegeltak med min far för många år sen så behöver uppfräschning generellt kring ett takbyte samt generella råd och tips.
Behöver byta yttertak på en lada som idag har lertegel med spåntak under. Taket är skadat och har sina hål på sina ställen.
Tanken är att köpa en byggnadsställning och ta lång tid på sig nu i sommar och byta till plåttak.
Jag skulle vilja ha råd och tips på följande;
Vad för byggnadsställning ska jag satsa på?
Plåt eller aluminium tak och inköp/vart?
Byta till råspont och takpapp eller lägga väv på befintligt spåntak?
Tips på reparation av takstolar där tak varit trasigt.
Fallsäkerhet? Undertaket är bristfälligt på sina ställen där det läckt igenom.
Vart finns det bra guider för att byta/lägga takplåt?
Kommer säkert komma på mer frågeställningar
Jag har bytt ett tegeltak med min far för många år sen så behöver uppfräschning generellt kring ett takbyte samt generella råd och tips.
Behöver byta yttertak på en lada som idag har lertegel med spåntak under. Taket är skadat och har sina hål på sina ställen.
Tanken är att köpa en byggnadsställning och ta lång tid på sig nu i sommar och byta till plåttak.
Jag skulle vilja ha råd och tips på följande;
Vad för byggnadsställning ska jag satsa på?
Plåt eller aluminium tak och inköp/vart?
Byta till råspont och takpapp eller lägga väv på befintligt spåntak?
Tips på reparation av takstolar där tak varit trasigt.
Fallsäkerhet? Undertaket är bristfälligt på sina ställen där det läckt igenom.
Vart finns det bra guider för att byta/lägga takplåt?
Kommer säkert komma på mer frågeställningar
Skippa aluminiumplåten, den är väldigt klen. Däremot är den väldigt lätt och blir därför lätt att hantera.
Jag hade valt vanlig plåt för att det håller bättre.
Fråga på lokal bygghandel om prisförslag på plåten.
En aluminiumställnig är lättare men dyrare.
En i stål funkar bra men är lite tyngre arbete att montera. Du får avväga kostnader mot smidighet.
Beroende på spåntakets skick så kan det vara lämpligt att använda det som undertak och lägga bärläkten ovanför. Vet flera ställen där detta fungerar bra.
Du behöver nog ta bilder på takstolarna för att få råd om lämplig reparation.
Jag hade valt vanlig plåt för att det håller bättre.
Fråga på lokal bygghandel om prisförslag på plåten.
En aluminiumställnig är lättare men dyrare.
En i stål funkar bra men är lite tyngre arbete att montera. Du får avväga kostnader mot smidighet.
Beroende på spåntakets skick så kan det vara lämpligt att använda det som undertak och lägga bärläkten ovanför. Vet flera ställen där detta fungerar bra.
Hur stor ställning tror du man ska investera i?D Du och 19till skrev:En aluminiumställnig är lättare men dyrare.
Ladan är cirka 10 meter lång och cirka 4,5 meter upp till hängrännan.
Lämpligaste är ju om du kan göra åtminstone en sida åt gången. Köper du mindre så får du ju flytta den varefter taket blir klart.
Vid arbete med tak tycker jag att lämplig höjd att stå på är ungefär en meter under hängrännan. Men tänk på att du behöver ha ett räcke bakom dig när du är där uppe. Vet inte vad regler säger men man vill nog ha det ungefär en meter högt.
Vid arbete med tak tycker jag att lämplig höjd att stå på är ungefär en meter under hängrännan. Men tänk på att du behöver ha ett räcke bakom dig när du är där uppe. Vet inte vad regler säger men man vill nog ha det ungefär en meter högt.
Efler att bytt ett antal ladutak och det bara är 10 m tak hade jag rivit spåntaket. Lättare att bygga nytt tak och förmodligen är det dåligt under så man vill laga det ändå och kommer åt bättre
Dock blir det hemskt skräpigt invändigt. Vill man ha det kvar brukar har jag ett där man slått på ströläkt, masonit och sen takläkt igen.
Jag har kört med takstege som jag förankrat på baksidan lite omständigt men när man står och tappar hammaren och den fortsätter igenom så kontrollerar man förankringen...
Dock blir det hemskt skräpigt invändigt. Vill man ha det kvar brukar har jag ett där man slått på ströläkt, masonit och sen takläkt igen.
Jag har kört med takstege som jag förankrat på baksidan lite omständigt men när man står och tappar hammaren och den fortsätter igenom så kontrollerar man förankringen...
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Ang fallskydd så vet jag inte hur man ska lösa det praktiskt i detta fall.
Ett alternativ kan varit att ha en lyftkran godkänd för personlyft och en sele. Men det är nog inte det vanligaste sättet att lösa det på.
Ett alternativ kan varit att ha en lyftkran godkänd för personlyft och en sele. Men det är nog inte det vanligaste sättet att lösa det på.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 681 inlägg
Regeln är att från en tänkt linje som följer taket fram till räcket skall det vara 90 cm högt.D Du och 19till skrev:
Om jag minns rätt.
Men reglerna kan man ju tumma på om arbetet inte sker yrkesmässigt. Skall man ha hantverkare på ställningen krävs det ju dock att allt är godkänt och monterat av någon med utbildningsbevis. I praktiken innebär det att man väljer en typgodkänd ställning.
Kan tycka att 1m under takfoten blir på tok för långt om man håller på och skall upp och ner på taket från ställningen.
Vad menar du med takstegen?V Vardon skrev:Efler att bytt ett antal ladutak och det bara är 10 m tak hade jag rivit spåntaket. Lättare att bygga nytt tak och förmodligen är det dåligt under så man vill laga det ändå och kommer åt bättre
Vad menar du finns under sticketaket som är dåligt under?V Vardon skrev:Efler att bytt ett antal ladutak och det bara är 10 m tak hade jag rivit spåntaket. Lättare att bygga nytt tak och förmodligen är det dåligt under så man vill laga det ändå och kommer åt bättre
Det brukar ofta vara ininfrån sett diverse varianter av takstolar, reglar, takspån och så har man fått råda att lägga tegelpannor ovanpå spånet senare.
Takspån måste ju förnyas/bytas rätt ofta.
Har bytt takbeklädnad från tegel till plåt på fyra stora schabrak till lador, (ladugårdar) de senaste 20 åren.
Undertaket av spån har varit friskt på nästan hela ytorna, och där har vi genomgående valt att lappa istället för att riva.
Sticketaken under teglet har en nytta om man ska använda ladugårdarna i lantbruket, eftersom de är bättre på fukttransport än masonit.
En sån lös med krokar man hänger över nock och sen lossnar krokarna och man åker med stege och hela faderrullan neråt. Därför jag förankrat den på baksidan. Skönt innan man vet hur dåligt det är. . Jag har varit med att hammaren åker genom brädtaket då är det en metod att fördela lasten när man är på taket...T Tummen86 skrev:
Normalt behöver man ingen ställning på gavlarna för att lägga ett vanligt uthustak.
Jag föredrar riktiga järnställningar. Haki eller Layher eller Burton eller liknande. Då kan man bygga upp ett ordentligt räcke på utsidan.
Det vanliga fallskyddet är en säkerhetssele med säkerhetslina som man slänger över nocken och fäster i någonting som inte rör sig. Finns det inget lämpligt träd binder man i en bil eller traktor och stoppar startnyckeln i fickan. Det är mer än en som har dött då någon annan for iväg med bilen som linan var fäst i. Därför skall man ha alla nycklar till fordonet i fickan då man är på taket.
Det behövs strängt taget ingen underlagsduk när du har tröd (underbrädning) som är tänkt för pärttak/sticketak. Bräderna minskar ytan som kondensar. Litet kondens gör ingenting i ett kallt uthus. Duken bara rivs sönder på ojämt underlag eller fladdrar sönder när det blåser in genom alla springor.
Nedersta trödbrädan är i princip alltid rutten där det har varit pärttak. Det är många nya plåttak som har blåst sönder för att de har varit fästa i ruttet virke i nederkanten
Jag tycker det blir bäst att skyffla ned pärtorna. Det gör man antingen med en ovass barkspade eller med rakändan på en stor kofot. Då ser man var trödet är ruttet och så byter man bräderna där. På resten av taket sätter man en dag på att dra ut eller slå ned alla de oändligt många rostíga pärtspikarna. De flesta går av då man tar dem med hammarklorna. Då bara slår man ned stumpen i träet så den inte skavar galvaniseringen av plåten.
Sedan skruvar man plåten direkt på det gamla trödet.
Jag föredrar riktiga järnställningar. Haki eller Layher eller Burton eller liknande. Då kan man bygga upp ett ordentligt räcke på utsidan.
Det vanliga fallskyddet är en säkerhetssele med säkerhetslina som man slänger över nocken och fäster i någonting som inte rör sig. Finns det inget lämpligt träd binder man i en bil eller traktor och stoppar startnyckeln i fickan. Det är mer än en som har dött då någon annan for iväg med bilen som linan var fäst i. Därför skall man ha alla nycklar till fordonet i fickan då man är på taket.
Det behövs strängt taget ingen underlagsduk när du har tröd (underbrädning) som är tänkt för pärttak/sticketak. Bräderna minskar ytan som kondensar. Litet kondens gör ingenting i ett kallt uthus. Duken bara rivs sönder på ojämt underlag eller fladdrar sönder när det blåser in genom alla springor.
Nedersta trödbrädan är i princip alltid rutten där det har varit pärttak. Det är många nya plåttak som har blåst sönder för att de har varit fästa i ruttet virke i nederkanten
Jag tycker det blir bäst att skyffla ned pärtorna. Det gör man antingen med en ovass barkspade eller med rakändan på en stor kofot. Då ser man var trödet är ruttet och så byter man bräderna där. På resten av taket sätter man en dag på att dra ut eller slå ned alla de oändligt många rostíga pärtspikarna. De flesta går av då man tar dem med hammarklorna. Då bara slår man ned stumpen i träet så den inte skavar galvaniseringen av plåten.
Sedan skruvar man plåten direkt på det gamla trödet.
Hur har du bäst lappat sticketaket där det är hål? Jag känner mig inte bekväm (kunskapsmässigt) med att lägga nya pärtor.S skogaliten skrev:Vad menar du finns under sticketaket som är dåligt under?
Det brukar ofta vara ininfrån sett diverse varianter av takstolar, reglar, takspån och så har man fått råda att lägga tegelpannor ovanpå spånet senare.
Takspån måste ju förnyas/bytas rätt ofta.
Har bytt takbeklädnad från tegel till plåt på fyra stora schabrak till lador, (ladugårdar) de senaste 20 åren.
Undertaket av spån har varit friskt på nästan hela ytorna, och där har vi genomgående valt att lappa istället för att riva.
Sticketaken under teglet har en nytta om man ska använda ladugårdarna i lantbruket, eftersom de är bättre på fukttransport än masonit.