28 651 läst ·
151 svar
29k läst
151 svar
Byta bergvärmepump - borra eller inte?
Jag har scrollat igenom flödet igen och i er sits skulle jag nog ha tagit kostnaden för ett till borrhål. Det som talar för detta är året på huset, dess isolering (och plan att inte isolera mer?) Samt er minus värde på brine in. Ska ni dessutom inte flytta i närtid så är det också en aspekt att väga in.T Tvåmas skrev:
Men jag förstår om beslutet inte är självklart för jag är inte helt säker i mitt tyckande heller..
Nej det är väl inte helt självklart men samtidigt tänker vi att vi kommer bo kvar många år till och förhoppningsvis livslängden på den nya pumpenM mxjolle skrev:Jag har scrollat igenom flödet igen och i er sits skulle jag nog ha tagit kostnaden för ett till borrhål. Det som talar för detta är året på huset, dess isolering (och plan att inte isolera mer?) Samt er minus värde på brine in. Ska ni dessutom inte flytta i närtid så är det också en aspekt att väga in.
Men jag förstår om beslutet inte är självklart för jag är inte helt säker i mitt tyckande heller..
Vi har idag en IVT Greenline C5 (beställt ny pump).
Bor strax öster om Gbg.
Hus på 160 med 23kvm garage och 23 kvm förråd (uppvärmt till 13-15 grader).
Har ett borrhåll på 110m.
Pumpen som är beställd är en IVT Geo 608, dvs en inverter på 2-8 kw.
Vi precis i gränsfallet för att borra ett till hål, installatören tyckte vi ska installera pumpen, köra ett år för att se hur bra hålet är. (Nära berg och stort grundvattenflöde)
Ingen prisskillnad att borra i samband med installation av ny pump eller borra senare.
Har installatörerna gjort ordentlig kalkyl med dimensionsberäkningar? Då borde ni ha ett hum om huset behöver 12 kw eller 16.
Bor strax öster om Gbg.
Hus på 160 med 23kvm garage och 23 kvm förråd (uppvärmt till 13-15 grader).
Har ett borrhåll på 110m.
Pumpen som är beställd är en IVT Geo 608, dvs en inverter på 2-8 kw.
Vi precis i gränsfallet för att borra ett till hål, installatören tyckte vi ska installera pumpen, köra ett år för att se hur bra hålet är. (Nära berg och stort grundvattenflöde)
Ingen prisskillnad att borra i samband med installation av ny pump eller borra senare.
Har installatörerna gjort ordentlig kalkyl med dimensionsberäkningar? Då borde ni ha ett hum om huset behöver 12 kw eller 16.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Om ni borrar ett extra hål så passa på att borra relativt djupt om det inte finns dricksvattenbrunnar i närheten, men det verkar som ni bor i ett område med kommunalt vatten och avlopp?T Tvåmas skrev:
Om det är kommunalt så borra 160-180 meter och skaffa en inverterstyrd pump på runt 10-12kw som max. Då borde KB sällan gå ner på minus och eltillskott knappt behövas.
Ni skulle även kunna skaffa en extra slavtank på 150-300 liter om ni har plats och då eventuellt skaffa en 16kw inverterpump för att kunna styra och lagra värmeproduktionen till timmar på dygnet som är billigare - om ni funderar på eller redan har timpris på elen.
Vill inte hijacka tråden, men går det att temporärt ta ut mer effekt än hålet kan leverera kontinuerligt? Om man till exempel vill köra hårdare nattetid som du föreslår. Kan man uppskatta vilken "korttidskapaciteten" på något vis?
Man måste ju inte ta de två besluten samtidigt, du kan köpa en ny värmepump och köra med det gamla hålet, tycker du att det blir för kallt så borrar man ett till efteråt. Det är ändå inte värmepumpsinstallatören som borrar.
Nej, man kan förvisso göra det i två omgångar.P Plutus skrev:
Det jag ser då som problemet är att alla jag varit i kontakt med föreslår 16 kw och den vill de inte installera utan nytt borrhål. Ska vi se och testa så kan vi max installera 12 kw.