V Vector skrev:
Precis det den gör... anpassar sig till borrhålen . Jag förmodar också om kund ber installatörerna att sätta in två t rör på brineledningen å proppar dom så ska det nog vara ganska enkelt att koppla in ett borrhål till
Larma och slå av är väl inte riktigt samma sak som att anpassa sig?

Installatören måste även göra om luftning av hela systemet samt trimma in flödesdelningen mellan hålen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Har du någon uppfattning vid vilken utetemperatur som eltillskott går in? Eftersom du funderar på en större pump så beror det väl på att den nuvarande inte orkar? Om du har minusgrader upp ur hålet med en mindre pump och kompressor går hela tiden vid noll grader ute, så är det en bra ide att borra ett hål till. Att det fryser gör oftast inget, is leder värme bra, men det ger sämre verkningsgrad
Jag funderar ju mest på större pump utifrån installatörernas förslag med tanke på storlek på hus (alltså inte vi som borrat det första hålet för 20 år sedan utan vi har flyttat in senare år).

Jag har ställt ner pumpen en del och och värmen i punpen inställd på 3 för att spara el nu när det varit dyrt vilket gett en inomhustemp på ca 19 grader. Men skulle säga att eltillskott kickar in vid ca -10

• Gilla
Unalog
  • Laddar…
J Josth skrev:
Säg att du sparar 5000 kWh per år som i inlägg #5 och bor i SE3 där jag tror elpriset kommer att vara ca 2,5 kr/kWh inkl nät, skatt och moms under vinterhalvåret. Det blir ca 12500 kr/år. Antag kostnaden för nytt borrhål och merkostnaden för större värmepump är 100 tkr. Då blir återbetalningstiden på detta 8 år.
Ja precis, det är väl frågan om man sparar in såpass mycket bara som 5 000 kwh. I min värld känns det svårt att komma ner på 14 500 kwh/år totalt då nuvarande snitt ligger och taktar på 19 500 kwh. Men det kanske är görbart?

Med en tillräckligt kraftig bergvärmepump kan man absolut komma ner till trakterna av 15000 kWh/år exkl elbil, pool, spa etc även i ett större äldre hus. Förr dimensionerade man lite snålt för det var dyrt att borra och det blev ändå en rejäl årsbesparing men med de höga el-priser vi har nu är det lite annorlunda och ribban sätts högre.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Flikar in med en referens
HT 7kw från -04
234kvm 1979 (Lite mindre och nyare hus) 135m borrhål.
Dock med gamla högtemps radiatorer.
Ligger på runt 12-14000 kwh i förbrukning inkl allt. Ingen elbil.

Trooooligen kör vi befintligt borrhål när vi byter då det har gott om flöde/vatten samt berg direkt. Funderar istället på att byta radiatorerna vid renovering till antingen golvvärme eller andra radiatorer.

Så jag följer gärna denna tråd med spänning då det inte är helt självklart för egen del

Redigerat:
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Den VP du har nu är ett gränsfall för hålet, hålet ger ca 30 W/meter , summa en VP ca 7kW och det bör man inte gå över. Då är risken att det kan bli måmga minus in på KB.

• Gilla
persod
  • Laddar…
Ja det känns väl som att den lätta vägen vore att punga upp de drygt 70’ extra och va glad.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Ja det känns väl som att den lätta vägen vore att punga upp de drygt 70’ extra och va glad.
Du behöver inte vara glad ;)

Men i längden kommer du nog vara det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Behöver du en så stor som en 12kW , har du klarat ( nästan ) med 7 kW idag + tillskott, så klarar du dig med 9-11 kW , det som det pratas om att nya VP bara tar ut det som finns i hålet/en är bara skitsnack. Det ska inte vara någon begränsning där dom dom säger. Våra VP kan gå mer till - 8 C , pyttsan vad är det för verkningsgrad då.
En 11 kW bör ha summa hål på ca 200 meter för att må bra.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behöver du en så stor som en 12kW , har du klarat ( nästan ) med 7 kW idag + tillskott, så klarar du dig med 9-11 kW , det som det pratas om att nya VP bara tar ut det som finns i hålet/en är bara skitsnack. Det ska inte vara någon begränsning där dom dom säger. Våra VP kan gå mer till - 8 C , pyttsan vad är det för verkningsgrad då.
En 11 kW bör ha summa hål på ca 200 meter för att må bra.
Vi antar väl att TS pratar om en inverter, så en 3-12kw pump? Det har jag iaf kanske felaktigt antagit.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Vi antar väl att TS pratar om en inverter, så en 3-12kw pump? Det har jag iaf kanske felaktigt antagit.
Ja men precis CTC GSi 600 ska vara inverterstyrd som jag tolkar det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Inverter ja kanske, men det är på utgående värme och inte KB, det är bara skit som dom har hittat på med att reglera farten på C-pumparna. Då kommer verkningsgraden att åka jojo. Det är inget bra.

J jonaserik skrev:
Inverter ja kanske, men det är på utgående värme och inte KB, det är bara skit som dom har hittat på med att reglera farten på C-pumparna. Då kommer verkningsgraden att åka jojo. Det är inget bra.
Tror du missat helt vad en inverterpump är för något. Det är alltså kompressorn som är frekvensstyrd, detta påverkar i allra högsta grad hur mycket energi man plockar ur hålet. Vilket i TS fall varierar mellan 3-12kw om hen väljer en sådan pump.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Ja men precis CTC GSi 600 ska vara inverterstyrd som jag tolkar det.
Låter som ett bra val.

vill dock tro att du verkligen kommer vara glad de närmsta åren om du väljer att borra extra. Kommer spara mycket el på det.

C Cerb skrev:
Tror du missat helt vad en inverterpump är för något. Det är alltså kompressorn som är frekvensstyrd, detta påverkar i allra högsta grad hur mycket energi man plockar ur hålet. Vilket i TS fall varierar mellan 3-12kw om hen väljer en sådan pump.
Nu är du ute och ska puffa någon på fingrarna och inte veta något om VP eller värme. jag skulle nog om jag var du, hålla inne med sådana kommentarer, då du inte har en susning eller millimeter vad mitt CV är eller vad jag gör i mitt verksamma liv.
Eftersom du vet så mycket. Tala om för forumet vad förlusterna blir vid en varierande varvtal på en kompressor som har ett nominelt varvtal av 50Hz och ska varvas upp till llt mellan kanske 30 - 120 Hz

• Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.