Hej,

Den 20 år gamla bergvärmepumpen (IVT Greenline 7kw) sjunger på sista versen och behöver bytas ut. Jag har haft hit lite olika firmor som väl inte skiljer sig nämnvärt åt i pris. Det gäller CTC, IVT/Bosch, Thermia.

Det jag behöver ta ställning till är om jag ska borra ett nytt hål då huset egentligen skulle behöva en större pump.

Grundförutsättningar:
Byggår: 1946
Uppvärmd yta: 280 m2
Borrhål idag: 140 m
Nuvarande pump: IVT Greenline HT 7 kw
Elförbrukning i snitt de senaste åren 2016-2021: 19 500 kwh (2022 landade vi på 17 700 kwh efter att vi sänkt temperaturen och har kanske 19 grader invändigt). Skulle tro att uppvärmning (ej inräknat varmvatten) så ligger vi på ca 11 000 kwh efter att jag stämt av förbrukning under sommarmånaderna.

Ska jag bara byta rätt av hamnar vi på en pump på 8kw men då menar alla att den troligen inte kommer kunna stötta huset men ändå göra ett lika gott jobb som den gamla.

Ska man verkligen stötta husets behov bör man komma upp i en 16kw. Prisskillnad mellan 8 och 16 är väl försumbar men för att nyttja en 16 kw behöver jag borra ytterligare ett hål vilket innebär en kostnad på i runda slängar 70 000.

Mellanvägen att gå är att sätta in en 12 kw och möjligen borra vid ett senare tillfälle. Däremot verkar det inte vara ett alternativ att sätta in en 16 kw för att borra vid senare tillfälle.

Så frågan är, är det värt att borra eller inte?

Hur mycket eltillskott gör ni av med per år? Vad är det för temperatur på inkommande köldbärare?

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
12kw på 140m låter som en rejäl risktagning. Om du inte har en otrolig vattenströmning i hålet så är nog risken stor att du fryser hålet.

har du någon data på köldbärartemperaturer från nuvarande pump?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Hej,

Den 20 år gamla bergvärmepumpen (IVT Greenline 7kw) sjunger på sista versen och behöver bytas ut. Jag har haft hit lite olika firmor som väl inte skiljer sig nämnvärt åt i pris. Det gäller CTC, IVT/Bosch, Thermia.

Det jag behöver ta ställning till är om jag ska borra ett nytt hål då huset egentligen skulle behöva en större pump.

Grundförutsättningar:
Byggår: 1946
Uppvärmd yta: 280 m2
Borrhål idag: 140 m
Nuvarande pump: IVT Greenline HT 7 kw
Elförbrukning i snitt de senaste åren 2016-2021: 19 500 kwh (2022 landade vi på 17 700 kwh efter att vi sänkt temperaturen och har kanske 19 grader invändigt). Skulle tro att uppvärmning (ej inräknat varmvatten) så ligger vi på ca 11 000 kwh efter att jag stämt av förbrukning under sommarmånaderna.

Ska jag bara byta rätt av hamnar vi på en pump på 8kw men då menar alla att den troligen inte kommer kunna stötta huset men ändå göra ett lika gott jobb som den gamla.

Ska man verkligen stötta husets behov bör man komma upp i en 16kw. Prisskillnad mellan 8 och 16 är väl försumbar men för att nyttja en 16 kw behöver jag borra ytterligare ett hål vilket innebär en kostnad på i runda slängar 70 000.

Mellanvägen att gå är att sätta in en 12 kw och möjligen borra vid ett senare tillfälle. Däremot verkar det inte vara ett alternativ att sätta in en 16 kw för att borra vid senare tillfälle.

Så frågan är, är det värt att borra eller inte?
Jag stod i samma situation för två år sedan.. Valde att inte borra då jag räknade rent ekonomiskt på det. Jag behövde även riva upp en altan och återställa så den kostnaden tillkom. Men sett till hur lång tid det skulle ta att tjäna in kostnaden för ett nytt borrhål så..
Ska även tillägga att alla säljare sa till mig att nytt borrhål behövs.. tills jag fick tag i en installatör som menade att det går precis lika bra med befintligt hål, den kör bara lite lite mindre effektivt

För att travestera föregående inlägg. Jag var i samma situation för 6 år sedan. Jag hade en IVT Green Line 11 som sjungit klart den sista versen. Jag valde att borra ett kompletterande hål och bytte till en Nibe 1255-16. Sänkte elförbrukningen totalt från 20000 kwh till 15000 kwh. Då är alltså hushållsel också med.
Nu har jag 170+150 m aktivt hål. Det nya hålet med inkoppling till bef. gick totalt på 50000 kr 2017. Den nya pumpen går utan tillskott. Nackdel med denna pump är ju att den får korta gångtider under icke eldningssäsong.

• Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
Installera en 11kw Mitsubishi hemma och var orolig för hålet på bara 100m. Hade en 9kw ivt före men har fortfarande +1 tillbaka från hålet.
Har ställt ned vp lite via "tyst" läge ett steg.
Har dock bara ca 105m2 + källare på kanske 60m2 men där har jag inte så varmt.

C Cerb skrev:
12kw på 140m låter som en rejäl risktagning. Om du inte har en otrolig vattenströmning i hålet så är nog risken stor att du fryser hålet.

har du någon data på köldbärartemperaturer från nuvarande pump?
Köldbärare IN: -1,0
Köldbärare UT: -3,3

• Gilla
Sven i svängen
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Köldbärare IN: -1,0
Köldbärare UT: -3,3
Är det nuvarande? Vid vilken ute temperatur?
Eltillskott samtidigt eller enbart kompressor?

C Cerb skrev:
Är det nuvarande? Vid vilken ute temperatur?
Eltillskott samtidigt eller enbart kompressor?
Ja det är just nu, utetemp enligt pumpen -0,3 grader

Inget eltillskott just nu

T Tvåmas skrev:
Ja det är just nu, utetemp enligt pumpen -0,3 grader

Inget eltillskott just nu
Minusgrader på KB in redan vid 0-gradigt alltså.
Tror inte på en större pump i det hålet.

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Jag tolkar det ockå som att tex CTC GSi 600 anpassar sig till nuvarande borrhål även fast den är 12 kw (och att man då skulle kunna skjuta på att borra till framtiden)? Men ser ni risk med att borrhålet kan frysa?

Frågan är ju vad som är det bästa beslutet nu. Jag är inte intresserad av att göra ett dumsnålt val men inte heller slänga pengar i sjön om det inte finns någon ROI på det.

Har du någon uppfattning vid vilken utetemperatur som eltillskott går in? Eftersom du funderar på en större pump så beror det väl på att den nuvarande inte orkar? Om du har minusgrader upp ur hålet med en mindre pump och kompressor går hela tiden vid noll grader ute, så är det en bra ide att borra ett hål till. Att det fryser gör oftast inget, is leder värme bra, men det ger sämre verkningsgrad

T Tvåmas skrev:
Jag tolkar det ockå som att tex CTC GSi 600 anpassar sig till nuvarande borrhål även fast den är 12 kw (och att man då skulle kunna skjuta på att borra till framtiden)? Men ser ni risk med att borrhålet kan frysa?

Frågan är ju vad som är det bästa beslutet nu. Jag är inte intresserad av att göra ett dumsnålt val men inte heller slänga pengar i sjön om det inte finns någon ROI på det.
anpassar sig är väl att ta i. Larmet för låg KB kommer och kompressorn slår av och övergår till eltillskott. Så visst kan det fungera, men tveksamt om du kommer få bättre effektivitet än nuvarande.

kommer också säkerligen bli bra mycket dyrare att borra i efterhand då de måste göra om installationen av pumpen då.

• Gilla
Intresserad01
  • Laddar…
Säg att du sparar 5000 kWh per år som i inlägg #5 och bor i SE3 där jag tror elpriset kommer att vara ca 2,5 kr/kWh inkl nät, skatt och moms under vinterhalvåret. Det blir ca 12500 kr/år. Antag kostnaden för nytt borrhål och merkostnaden för större värmepump är 100 tkr. Då blir återbetalningstiden på detta 8 år.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
anpassar sig är väl att ta i. Larmet för låg KB kommer och kompressorn slår av och övergår till eltillskott. Så visst kan det fungera, men tveksamt om du kommer få bättre effektivitet än nuvarande.

kommer också säkerligen bli bra mycket dyrare att borra i efterhand då de måste göra om installationen av pumpen då.
Precis det den gör... anpassar sig till borrhålen . Jag förmodar också om kund ber installatörerna att sätta in två t rör på brineledningen å proppar dom så ska det nog vara ganska enkelt att koppla in ett borrhål till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.