1 422 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Byta bergvärme pump
Jag har ju svårt att se hur långt borrhålet är har med valet av vp å framförallt om man väljer en inveterstyrd då den som skrivit anpassar effekt uttaget från borrhål. Sen kan ju även ett kortare borrhål ge mer om det är bra flöde än ett längre med stillastående vatten.
Det sägs att ett hål med mer vattenflöde kan ge lite mer energi i många trådar.V Vector skrev:
Dock har jag inte hittat några starka belägg för att så är fallet i någon större utsträckning.
Vattenflödet kan medföra att hålet återladdar sig lite snabbare men vad jag förstått så har det en relativt marginell inverkan om ens någon.
Ett hål som efter borrning är helt torrt så att det måste fyllas med vatten manuellt (Väldigt ovanligt) kan leverera nästan lika mycket effekt som ett där det strömmar vatten ur hålet så dom får problem att borra.
Jag tänker att utifrån vad den värmepump du har sedan tidigare har för uteffekt och hur mycket den potentiellt kunnat hämta från hålet så kan man den vägen rådfråga en värmepumpslevereantör med frågeställningen (Hur djupt hål brukade man typiskt sett göra vid installationer kring år 2007 för en så här kraftig värmepump.)
Då har du en ledtråd om hur djupt hålet kan tänkas vara. Inget säkert.
Vad gäller dimensionering av ny värmepump så är det korrekt att en modern inverterstyrd pump håller koll på temperaturen i hålet och sänker effekten om det börjar bli risk för att totalfrysa hålet.
Så du slipper risken att totalfrysa hålet.
Men du kan ju fortfarande riskera att slänga in en för kraftig pump med resultat att den inte går för fullt utan går över på elpatron för att hålet inte orkar leverera.
Då har du lagt ut pengar på en kraftigare pump som du inte kan utnyttja.
Exempel. Hålet klarar av att förse en 8 kW värmepump med värme. Men du sätter dit en 12 kW värmepump. Då kommer den större pumpen att reglera ned sig så att den bara tar motsvarande 8 kW ur hålet vilket betyder att du betalat för en större pump än du kan utnyttja.
Vad är det för fel, som gör att du vill byta. Den du har är säket en ON/OFF med 407c i. Dom brukar kunna gå länge. Det som kan ta stryk är exspansionsventilen och går att byta, samt torkfiltret. Hur är det pumpen går den på max, det brukar vara ett reglage med 1 - 2 - 3 där 3 är max. Verker nästan som att flödet r för kort. Ställ upp pumpen på max och prova. Har du en manometer på på KB, för att se trycket på KB.jenpetter skrev:
Sen med det lagliga för hålet, som en del framför, är lite bara för att skydda sin rygg med det dom skriver.
Lång tid har gått, så skit i det. Du behöver inte ta kontakt med kommunen för att byta VP.
Det med längden på hålet, vilken storlek på VP har du, det finns flera av det för 1135
Kanske det enligt nedan kan ge en hint på hålet.
Jag har inte haft tekniker här ännu så vet inte vad felet är,mer än att den larmar ca 2 ggr om dagen, LP larm står det. Jag har ingen aning hur man rattar och kollar. Får hoppas teknikern som kommer imrg är bra och kunnig och kan visa mig vad man kan göra för att kolla. Ville mest fråga vad vi ska tänka på om den blir utdömd av någon anledning?! Vet inte hur dyra reservdelar är och hur lönt det är att laga... en som ville lämna offert skrev att han inte lagt en krona på en så gammal maskin...bara ok, ja men du vill ju sälja en ny såklart 🤷🏼♀️ hur vet jag vilken effekt den är på, vart kan jag se det ?!J jonaserik skrev:Vad är det för fel, som gör att du vill byta. Den du har är säket en ON/OFF med 407c i. Dom brukar kunna gå länge. Det som kan ta stryk är exspansionsventilen och går att byta, samt torkfiltret. Hur är det pumpen går den på max, det brukar vara ett reglage med 1 - 2 - 3 där 3 är max. Verker nästan som att flödet r för kort. Ställ upp pumpen på max och prova. Har du en manometer på på KB, för att se trycket på KB.
Sen med det lagliga för hålet, som en del framför, är lite bara för att skydda sin rygg med det dom skriver.
Lång tid har gått, så skit i det. Du behöver inte ta kontakt med kommunen för att byta VP.
Det med längden på hålet, vilken storlek på VP har du, det finns flera av det för 1135r
LP-larm kan bero på en massa saker med väldigt stort prisintervall för att fixa. Med lite tur är det bara ett igensatt smutsfilter eller en dålig cirkulationspump på kalla sidan. I värsta fall är kompressorn slut.
Min kommentar om att kolla med kommunen var lite för att man borde kunna utgå ifrån att man sökt tillstånd för att borra när man installerade pumpen från början och borrade hålet.J jonaserik skrev:Vad är det för fel, som gör att du vill byta. Den du har är säket en ON/OFF med 407c i. Dom brukar kunna gå länge. Det som kan ta stryk är exspansionsventilen och går att byta, samt torkfiltret. Hur är det pumpen går den på max, det brukar vara ett reglage med 1 - 2 - 3 där 3 är max. Verker nästan som att flödet r för kort. Ställ upp pumpen på max och prova. Har du en manometer på på KB, för att se trycket på KB.
Det med längden på hålet, vilken storlek på VP har du, det finns flera av det för 1135r
Och då brukar det vara angivet i ansökan vilket djup på hålet man planerar för.
Så då skulle man kunna få reda på hur djup brunnen troligen är den vägen.
Men det hänger ju såklart på att man faktiskt ansökt om att borra och installera bergvärme hos kommunen.
Så min kommentar var mer riktad till att om det skulle vara så att tidigare ägare hoppat över ansökan så kanske det kan göra att det blir en massa trassel med kommunen om man hör av sig och säger att man har ett borrhål och vill veta hur djupt det är och det sedan visar sig att det aldrig ansökts om någon brunn.
Men jag vet ju som sagt inte hur vanligt det eventuellt kan tänkas vara att man gör på det sättet.
När jag borrade så var dom väldigt noga med att dom inte började borra om inte jag hade godkänd ansökan för hålet. Men det var ju förra sommaren.
Jag vet inte om det ändrats de senaste 10-15 åren hur slapp man varit med sådant.
Ett borrhål som håller +5 dygnet runt måste väl ge mer till en värmepump än om det är +/- 0 . Å det har ju med hur mycket ombyte det är av grundvattnet i borrhålet då flödande vatten har högre temp än stillastående som kyls ner av det kalla som kommer från värmepumpen. Du kan väl läsa här:S steffo_b skrev:Det sägs att ett hål med mer vattenflöde kan ge lite mer energi i många trådar.
Dock har jag inte hittat några starka belägg för att så är fallet i någon större utsträckning.
Vattenflödet kan medföra att hålet återladdar sig lite snabbare men vad jag förstått så har det en relativt marginell inverkan om ens någon.
Ett hål som efter borrning är helt torrt så att det måste fyllas med vatten manuellt (Väldigt ovanligt) kan leverera nästan lika mycket effekt som ett där det strömmar vatten ur hålet så dom får problem att borra.
Ja. Högre köldbärartemperatur medför att pumpen jobbar mot en mindre temperaturdifferens och därmed får lite bättre COP.V Vector skrev:
Men det jag säger är att jag har inte hittat några belägg för att ett hål med mycket vatten skulle ge högre temp på köldbäraren än ett hål med lågt flöde.
Det jag hittat där man tittar på saken har kommit fram till att effekten av det är marginell till obefintlig.
Skillnaden i hur hålet beter sig är väldigt liten om ens någon.
Varför det är så vet jag inte. Rent spontant så trodde jag att det skulle vara som du hävdar men allt jag hittat där man studerat det verkar komma fram till att det inte har betydelse.
Det kan tänkas att när man pratar om flöde så pratar man om hur fort hålet fylls med vatten. Och det är i stort sett irrelevant eftersom när hålet väl fyllt upp sig så är det i stort sett stillastående vatten där så länge man inte pumpar ut något. Och i stort sett alla hål fyller upp sig av sig själva till grundvattennivån.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Att man kan blåsa upp mycket vatten ur ett hål när det är nyborrat har väldigt lite att göra med hur snabbt grundvattnet rör sig när det är ostört. Det blir inga ombyten i hålet att tala om.S steffo_b skrev:Ja. Högre köldbärartemperatur medför att pumpen jobbar mot en mindre temperaturdifferens och därmed får lite bättre COP.
Men det jag säger är att jag har inte hittat några belägg för att ett hål med mycket vatten skulle ge högre temp på köldbäraren än ett hål med lågt flöde.
Det jag hittat där man tittar på saken har kommit fram till att effekten av det är marginell till obefintlig.
Skillnaden i hur hålet beter sig är väldigt liten om ens någon.
Varför det är så vet jag inte. Rent spontant så trodde jag att det skulle vara som du hävdar men allt jag hittat där man studerat det verkar komma fram till att det inte har betydelse.
Det kan tänkas att när man pratar om flöde så pratar man om hur fort hålet fylls med vatten. Och det är i stort sett irrelevant eftersom när hålet väl fyllt upp sig så är det i stort sett stillastående vatten där så länge man inte pumpar ut något. Och i stort sett alla hål fyller upp sig av sig själva till grundvattennivån.
Precis. De förklaringar jag sett säger att om du inte pumpar vatten ur hålet så är där inget flöde att tala om.Karrock skrev:
Undantaget om hålet går någonstans där vattnet strömmar i sidled genom berggrunden.
Men man brukar tala om att grundvattnet typiskt sett rör sig med ca 1 m per dygn vilket gör att det inte har någon större påverkan på hålets värmeöverföringsförmåga.
Om man däremot har ett hål som man pumpar vatten ur som snabbt återfylls så innebär det att hålet löpande åtarladdar sig väldigt snabbt och då kan man möjligen ta ut mer energi för samma borrdjup. Men det bygger på att man pumpar ur ett antal kubikmeter vatten om dygnet och pumpar ned dom i bergdrunden igen någon annanstans men det torde vara en ovanlig lösning för villor då det ju kräver två borrhål minst. Och borrhålen är ju inte gratis. Om man inte har tillstånd för att "dumpa" stora mängder grundvatten annanstans.
Så det är så jag förstått att det funkar vilket också är anledningen till att ett flödande hål inte gör någon skillnad direkt jämfört med ett relativt torrt hål.
Jag misstänker att det är något liknande du lärt dig.
Klicka här för att svara