10 731 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Byta badkarsblandare själv?
Tar du bort gamla kopplingarna behöver du även slipa bort färgen som sitter på röret för att kunna komma vidare!
Det lättaste blir att kapa rören ovanför existerande kopplingar och fortsätter därifrån. Det ser ju kanske lite rörigt ut med ett extra par kopplingar, men det kanske inte spelar någon roll ifall badkaret ändå skymmer allt?
Det lättaste blir att kapa rören ovanför existerande kopplingar och fortsätter därifrån. Det ser ju kanske lite rörigt ut med ett extra par kopplingar, men det kanske inte spelar någon roll ifall badkaret ändå skymmer allt?
Hmm, ja rören kommer att vara skymda bakom badkaret. Det enda som kommer att synas är blandaren inkl koppling, men det är ju normalt.
Om jag skulle kapa ovanför existerande koppling och sätta in en ny, finns det något mimimumavstånd som jag måste lämna mellan kopplingarna?
Om jag skulle kapa ovanför existerande koppling och sätta in en ny, finns det något mimimumavstånd som jag måste lämna mellan kopplingarna?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det går att sätta ny koppling nära men inte riktigt kloss intill (man ska kunna trä muttern på bef. röret och sen sätta på kopplingsdelen så den bottnar). Föreslår att du kapar typ 5 cm ovan befintlig koppling.T taffyyss skrev:
Jag gillar att låta en fackman göra sådana saker första gången och vara med och ställa frågor. Efter det behöver jag sällan anlita någon igen för den typen av jobb. Senast skämtade vår snickare om att han skulle fakturera för kund som är i vägen.T taffyyss skrev:Hej,
Vi köpte ett nytt badkar som är högre än originalet som satt tidigare och har nu problem med blandaren. Dels är den gammal men den sitter även så lågt. Svårt att sätta på, justera och stänga av under duschen då man måste böja sig ner varje gång.
Vi vill byta blandaren samt höja upp den ett par centimeter. Kan vi på något sätt själva förlänga rören så de kommer högre upp och installera en ny blandare eller måste man anlita en fackman?
[bild]
Haha så har jag också tänkt. Egentligen för en fackman så är detta säkert ett tråkigt jobb som de utför samtidigt som de tittar på en film. Men för mig känns det som 25 olika saker att hålla koll på samtidigt. 
Smartast vore nog att göra precis så, anlita någon som faktiskt gör rätt och försöka att titta och lära sig så att man åtminstone har lite koll till nästa gång.
Men samtidigt så känns det som att jag sviker alla som har investerat tid i denna tråd om jag backar nu och inte gör det själv haha! All hjälp, svar, tips & tricks. Nackdelen är att jag inte känner någon rörmokare som jag kan få över snabbt ifall det skulle gå snett. Kluven.
Smartast vore nog att göra precis så, anlita någon som faktiskt gör rätt och försöka att titta och lära sig så att man åtminstone har lite koll till nästa gång.
Men samtidigt så känns det som att jag sviker alla som har investerat tid i denna tråd om jag backar nu och inte gör det själv haha! All hjälp, svar, tips & tricks. Nackdelen är att jag inte känner någon rörmokare som jag kan få över snabbt ifall det skulle gå snett. Kluven.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är nog ofrånkomligt att det upplevs som lite läskigt första gången man ger sig på saker själv. Efter att ha hängt i forumet och lärt mig massor var det första jag gjorde ett komplett badrum. Tyckte det var ganska otäckt att öppna ventilerna för matning från källaren första gången men det gick braT taffyyss skrev:Haha så har jag också tänkt. Egentligen för en fackman så är detta säkert ett tråkigt jobb som de utför samtidigt som de tittar på en film. Men för mig känns det som 25 olika saker att hålla koll på samtidigt.
Men samtidigt så känns det som att jag sviker alla som har investerat tid i denna tråd om jag backar nu och inte gör det själv haha! All hjälp, svar, tips & tricks. Nackdelen är att jag inte känner någon rörmokare som jag kan få över snabbt ifall det skulle gå snett. Kluven.![]()
T taffyyss skrev:Haha oj, hade ingen aning. Dessa rör är kanske inte så nya som man tror. De är original och huset är byggt 84.
Eftersom badkaret står framför så tänkte jag att det blir bäst om jag skarvar nere vid "källan", från de horisontella rören dvs. Då slipper man se massa kopplingar. Det som jag är osäker på är hur man får till rätt längd på rören (höjd mot väggen). Ska man placera blandaren där man vill ha den, markera monteringshålen och räkna baklänges?
Har inte heller specialverktyg såsom röravskärare etc. Kanske borde inskaffa i samband med detta.
En effektiv rörläggare gör det jobbet på ca 1-2 timmar,
Men tar betalt för en heldag,
Du kan ochså göra det presis lika bra om du har dom verktygen som behövs och någon som guidar dig, men det kommer ta längre tid,
En vatette 15 skarv koppling som du tar mutter och klämringarna ifrån,T taffyyss skrev:Haha maskeringstejp var faktiskt smart! Ska absolut testa oftare.
Ventiler finns tillgängliga så att stänga av vattnet är inga problem (gjorde det när vi bytte ut handfat och toalett). Så liiiiiite jobb i badrummet har vi ändå gjort.
Lite mer info:
Så ser ledningen ut bakom badkaret. Rören är uppmätta med skjutmått till 15mm. Om det skiljer sig i ändarna inuti kopplingarna har jag ingen aning om, antar att man kan bara veta först när man lossat på allt.
[bild]
Frågorna som dyker upp nu är
Min gissning är att jag behöver 2 nya rör, 2 halvkopplingar till blandaren och en blandare (lutar åt en Mora med CC40 om det spelar någon roll). Är det något mer som fattas, förutom verktyg förstås?
- Vad går att återanvända/spara och vad ska bytas ut?
- Kan rörklämman sitta kvar?
- Kan jag återanvända rakkopplingen nere och bara stoppa i nya längre rör?
- Kommer att borra nya hål högre upp för blandaren. Hur täpper jag igen gamla hålen på bästa sätt (och snyggast)?
Lycka till med att få in offerter för en timmes jobbT taffyyss skrev:
vore intressant att få veta hur (m det anlitas en rörmokare) denne tar ställning till frågan som kom upp om hur man får de gamla hålen täta ordentligt. Räcker silikonsnor? Jag tolkar bilderna så att det är någon sorts våtrumstapet på väggarna och har då ett liknande problem i min sommarstuga. En lösryckt kommentar jag fått angåend edetta var att man skulle vara tvungen att skaffa en lapp av samma tapet och klistra över hålen. Inte särskillt snyggt så det skulle jag vilja undvika. Återkom gärna om du bestämer dig för att få det utfört av nåt proffs i branchen!T taffyyss skrev:Haha så har jag också tänkt. Egentligen för en fackman så är detta säkert ett tråkigt jobb som de utför samtidigt som de tittar på en film. Men för mig känns det som 25 olika saker att hålla koll på samtidigt.
Men samtidigt så känns det som att jag sviker alla som har investerat tid i denna tråd om jag backar nu och inte gör det själv haha! All hjälp, svar, tips & tricks. Nackdelen är att jag inte känner någon rörmokare som jag kan få över snabbt ifall det skulle gå snett. Kluven.![]()
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det vanliga är att man fyller hålet med våtrumssilikon. Branschreglerna (GVK) har vad jag sett inget specifikt om att laga skruvhål men det finns beskrivet hur man gör med silikon om man sätter dit en skruv. Man kan ju tänka sig att man sätter en diskret skruv i hålet och lämnar den där.kvirre skrev:
vore intressant att få veta hur (m det anlitas en rörmokare) denne tar ställning till frågan som kom upp om hur man får de gamla hålen täta ordentligt. Räcker silikonsnor? Jag tolkar bilderna så att det är någon sorts våtrumstapet på väggarna och har då ett liknande problem i min sommarstuga. En lösryckt kommentar jag fått angåend edetta var att man skulle vara tvungen att skaffa en lapp av samma tapet och klistra över hålen. Inte särskillt snyggt så det skulle jag vilja undvika. Återkom gärna om du bestämer dig för att få det utfört av nåt proffs i branchen!
Jag hade skruva av den övre muttern på rörskarven och tagit bort röret till blandaren. Sedan hade jag kapat bort muttern från röret och återanvänt den. Fungerar hur bra som helt. Sedan hade jag köpt ny klåmring och stödhylsa samt ett nytt längre rör samt koppling mot nya blandaren,
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag hade Kuterlite i mitt 1970-talsbadrum. Ren skit enligt mig, långt från Vatette, iaf dåtidens prylar. När jag skulle byta handfat så klarade inte de nedre matande koppligarna de små rörelser som uppstod och började läcka. Hjälpte inte att dra åt, läckte lika mycket. Var så tunt gods att jag då valde att byta alla kopplingar och det blev ett mycket större jobb än tänkt eftersom passerande rören var tvungna att ändras när längden inte stämde längre. Sådant bör man vara beredd på kan hända.