Hej,
Vi köpte ett nytt badkar som är högre än originalet som satt tidigare och har nu problem med blandaren. Dels är den gammal men den sitter även så lågt. Svårt att sätta på, justera och stänga av under duschen då man måste böja sig ner varje gång.
Vi vill byta blandaren samt höja upp den ett par centimeter. Kan vi på något sätt själva förlänga rören så de kommer högre upp och installera en ny blandare eller måste man anlita en fackman?

Ett badkar med en lågt monterad gammal blandare och duskslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du inte meckat med rörinstallationer, så bör du nog inte ge dig på detta.
Det är inget tvång att anlita en fackman/behörig som det är när det gäller elinstallationer.

E etompau skrev:
Har du inte meckat med rörinstallationer, så bör du nog inte ge dig på detta.
Det är inget tvång att anlita en fackman/behörig som det är när det gäller elinstallationer.
Tack för svar, bra att veta att man inte måste anlita någon för det.
Varför rekommenderar du att vi ändå inte ska göra det själva? Tänker att man skaffar rör som man skarvar vidare med och monterar blandare enligt anvisningar. Finns det någon "fälla" som man ska se upp för?

Det är inte speciellt svårt med klämringskopplingar. Bara man läser på och följer monteringsanvisningarna så kommer du göra på samma sätt som en hantverkare skulle göra.

Vad är det för dimension på vattenrören som kommer upp?

Om det är t.ex. 15mm rör och du kapar av dem gamla kopplingarna så skulle det räcka med ett par raka 15mm kopplingar + hårda rör + halvkopplingar mot nya blandaren.

https://www.hornbach.se/shop/VATETT...rkromad-1947005/5139161/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...VA-1255-1946656/5109238/artikel-detaljer.html

Här är monteringsanvisningar för vatette, där man kan se hur mycket man ska dra åt etc..
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257-Vatette-Klamringskoppling.pdf

Det som kan vara svårt är när man vill fortsätta från en existerande koppling, då man aldrig ska blanda olika fabrikat. Då kan det bli klurigt att komma vidare. Sen måste man givetvis stänga av vattnet. Om man inte har avstängningar i badrummet stänger av all vatten i huset kan det bli jobbigt om man har köpt på sig fel saker och inte får ihop det.

Finns många guider både här och på t.ex. youtube!
https://www.byggahus.se/vvs-skolan-del-2-old

• Gilla
Robris och 3 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Det är inte speciellt svårt med klämringskopplingar. Bara man läser på och följer monteringsanvisningarna så kommer du göra på samma sätt som en hantverkare skulle göra.

Vad är det för dimension på vattenrören som kommer upp?

Om det är t.ex. 15mm rör och du kapar av dem gamla kopplingarna så skulle det räcka med ett par raka 15mm kopplingar + hårda rör + halvkopplingar mot nya blandaren.

[länk]
[länk]

Här är monteringsanvisningar för vatette, där man kan se hur mycket man ska dra åt etc..
[länk]

Det som kan vara svårt är när man vill fortsätta från en existerande koppling, då man aldrig ska blanda olika fabrikat. Då kan det bli klurigt att komma vidare. Sen måste man givetvis stänga av vattnet. Om man inte har avstängningar i badrummet stänger av all vatten i huset kan det bli jobbigt om man har köpt på sig fel saker och inte får ihop det.

Finns många guider både här och på t.ex. youtube!
[länk]
Tack för utförligt svar! Verkar som att det inte är så enkelt som man kanske tänker sig. Tänker på att det eventuellt kan uppstå risk för läckage på flera ställen i installationen. Ska testa ta in offerter och se om det är värt att göra jobbet själv eller inte. Stort tack! :D

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Jag hejar på dig. Det råder någon slags skrämselattityd kring VVS och helst ska man ledas att tro att det till och med är olagligt. Så svårt är det inte om man är normalhändig och det finns utmärkta monteringsanvisningar. Om man undrar om något som inte står med där ger forumet bra svar.

• Gilla
Kjelke och 4 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag hejar på dig. Det råder någon slags skrämselattityd kring VVS och helst ska man ledas att tro att det till och med är olagligt. Så svårt är det inte om man är normalhändig och det finns utmärkta monteringsanvisningar. Om man undrar om något som inte står med där ger forumet bra svar.
Instämmer, visst, hantverkar eär oftast skickliga och gör ett snyggt jobb då de kan "hantverket", men med hjälp av youtube kan den normalhändige hemmapularen göra det mesta själv. Största problemet jag har råkat på är att det blir besvärligt då jag inte har alla specialverktyg hemma.

I detta fallet är det antagligen inga större problem, du får bara bestämma vart du ska skarva rören, om det ska bli vid "källan", dvs där de rören man ser är påskarvade, eller om du skarvar direkt där blandaren är. Mät noga rördiametern. Vissa äldre installationer har udda rördiametrar, det råkade jag på en gång, kopplingen verkade passa men droppade hur jag än gjorde, fick ta dit en yrkesman och han mätte upp rörets diameter till nån mm under 15. Tydligen hade man såna rör på 50-talet.

Hur som helst, dina rör ser nyare ut. Sen är det bara att skruva bort blandaren och sätta den där du vill ha den.

/S

• Gilla
taffyyss
  • Laddar…
Jovisst klarar den normalhändige VVS-jobb inkl att inte "rusa iväg".
Svårigheten som man ofta noterar är att "nybörjare" skadar synliga kopplingar eftersom man använder fel verktyg. Med en riktig rörmokare ser man aldrig någon skada/repa i en koppling odyl.

• Gilla
taffyyss
  • Laddar…
Haha oj, hade ingen aning. Dessa rör är kanske inte så nya som man tror. De är original och huset är byggt 84.
Eftersom badkaret står framför så tänkte jag att det blir bäst om jag skarvar nere vid "källan", från de horisontella rören dvs. Då slipper man se massa kopplingar. Det som jag är osäker på är hur man får till rätt längd på rören (höjd mot väggen). Ska man placera blandaren där man vill ha den, markera monteringshålen och räkna baklänges?
Har inte heller specialverktyg såsom röravskärare etc. Kanske borde inskaffa i samband med detta.

Problemet med VVS-arbete är att man som privatperson sällan eller aldrig får chansen att arbete upp känslan och färdigheten med rör och kopplingar.
Har man bytt 10 blandare och dragit x antal meter kopparrör så lär man sig arbetsmomenten och var ev. fel och problem kan uppstå.

Även verktygen som en hemmafixare använder kan strula till det. Fackfolk använder (dyra) verktyg som ger ett bra resultat, där en amatör använder filar och sågar som finns till hands.

Annars är rådet att tillse att vattenavstängningen funkar OK och att arbetet utförs under dagtid då det går att göra inköp av ev. tillkommande detaljer.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Problemet med VVS-arbete är att man som privatperson sällan eller aldrig får chansen att arbete upp känslan och färdigheten med rör och kopplingar.
Har man bytt 10 blandare och dragit x antal meter kopparrör så lär man sig arbetsmomenten och var ev. fel och problem kan uppstå.

Även verktygen som en hemmafixare använder kan strula till det. Fackfolk använder (dyra) verktyg som ger ett bra resultat, där en amatör använder filar och sågar som finns till hands.

Annars är rådet att tillse att vattenavstängningen funkar OK och att arbetet utförs under dagtid då det går att göra inköp av ev. tillkommande detaljer.
Precis, det har jag också märkt under andra projekt som jag har hållit på med. Enkla/billiga verktyg ger verkligen inte det resultatet som man har tänkt sig. :D
Även känslan för hur mycket man ska dra åt kan ju vara en svårighet om man inte har rätt verktyg, sitter liksom med tång och polygrip och ser framför mig hur fula repor det kommer att bli.

Låter som en total amatör (vilket ifs stämmer, första bostadsrätten) men det är superkul att höra tips & tricks från folk och lära sig. Tack för hjälpen! (y)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag håller med om att det inte är det allra lättaste man kan ge sig på och man ska såklart ha respekt för vad som kan gå fel och ta reda på vad man behöver innan. Men så är det ju med andra typer av arbeten också som folk mycket mer lättvindigt ger sig på. Det är väl att VVS målas upp som något oöverstigligt som man måste lämna åt experter jag retar mig lite på.

Bra verktyg är en förutsättning för lyckade resultat i alla sammanhang. Just för denna typ av jobb är det ju ändå ganska begränsat. Man kommer långt med två skiftnycklar, en röravskärare (eller en bågfil), ett skjutmått för att vara säker på dimensioner och en morakniv att grada av med. För att skona ytbehandlingen på sådant som ska hålla sig blankt och fint har jag ibland satt maskeringstejp på muttern medan jag drar.

Man kan också fundera på i vilka utrymmen man håller på. Är man i ett våtrum eller i en rå källare blir det ju inte några skador om det inte skulle hålla tätt efter första försöket.

Att veta hur man stänger av vattnet är också centralt som nämnts.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det inte är det allra lättaste man kan ge sig på och man ska såklart ha respekt för vad som kan gå fel och ta reda på vad man behöver innan. Men så är det ju med andra typer av arbeten också som folk mycket mer lättvindigt ger sig på. Det är väl att VVS målas upp som något oöverstigligt som man måste lämna åt experter jag retar mig lite på.

Bra verktyg är en förutsättning för lyckade resultat i alla sammanhang. Just för denna typ av jobb är det ju ändå ganska begränsat. Man kommer långt med två skiftnycklar, en röravskärare (eller en bågfil), ett skjutmått för att vara säker på dimensioner och en morakniv att grada av med. För att skona ytbehandlingen på sådant som ska hålla sig blankt och fint har jag ibland satt maskeringstejp på muttern medan jag drar.

Man kan också fundera på i vilka utrymmen man håller på. Är man i ett våtrum eller i en rå källare blir det ju inte några skador om det inte skulle hålla tätt efter första försöket.

Att veta hur man stänger av vattnet är också centralt som nämnts.
Jo maskeringstejptricket är bra och det lärde man sig den hårda vägen.
Sen drar en amatör ofta alla kopplingar för hårt, det ska vara "lagomt". (har haft bra rörmokare som man diskuterat med)
Skärringar har jag även slarvat med och ledningen flygit ur..... plus skäll av frun! :lying:
Etampau's skrivning om avstängningar gör att man mer lugnt kan arbeta utan stress.

T taffyyss skrev:
Tack för utförligt svar! Verkar som att det inte är så enkelt som man kanske tänker sig. Tänker på att det eventuellt kan uppstå risk för läckage på flera ställen i installationen. Ska testa ta in offerter och se om det är värt att göra jobbet själv eller inte. Stort tack! :D
Mitt inlägg var tänkt att lugna ner och uppmuntra att göra det själv. Du grejar det! Börja ta reda på dimensioner så kan vi hitta alla prylar och gå igenom alla momenten om du vill!

• Gilla
Kavorkan och 1 till
  • Laddar…
Haha maskeringstejp var faktiskt smart! Ska absolut testa oftare.
Ventiler finns tillgängliga så att stänga av vattnet är inga problem (gjorde det när vi bytte ut handfat och toalett). Så liiiiiite jobb i badrummet har vi ändå gjort.

Lite mer info:
Så ser ledningen ut bakom badkaret. Rören är uppmätta med skjutmått till 15mm. Om det skiljer sig i ändarna inuti kopplingarna har jag ingen aning om, antar att man kan bara veta först när man lossat på allt.

Vattenledningar och kopplingar bakom badkar, synligt rörarbete och avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågorna som dyker upp nu är
  • Vad går att återanvända/spara och vad ska bytas ut?
  • Kan rörklämman sitta kvar?
  • Kan jag återanvända rakkopplingen nere och bara stoppa i nya längre rör?
  • Kommer att borra nya hål högre upp för blandaren. Hur täpper jag igen gamla hålen på bästa sätt (och snyggast)?
Min gissning är att jag behöver 2 nya rör, 2 halvkopplingar till blandaren och en blandare (lutar åt en Mora med CC40 om det spelar någon roll). Är det något mer som fattas, förutom verktyg förstås?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.