Hej,

Vi bor i en bostadsrättslägenhet där badrummet har ett badkar. Lägenheten är byggd 2012 så den är relativt ny.

Vi använder aldrig badkaret och skulle vilja ta bort det och använda ytan som en dusch istället (med duschvägg av glas). Är det möjligt att göra det? Jag tänker kring belastning direkt mot golvet när man använder det som dusch istället för badkar som leder vattnet ner i brunnen.

Kan tilläggas att badkaret var ett tillval av de tidigare ägarna. Jag har ställt frågan till styrelsen men frågar även här då svar kan dröja.

• Närbild av avlopp under ett badkar visande anslutningen och delvis synliga kaklade golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GreenYoda
K ksud skrev:
Hej,

Vi bor i en bostadsrättslägenhet där badrummet har ett badkar. Lägenheten är byggd 2012 så den är relativt ny.

Vi använder aldrig badkaret och skulle vilja ta bort det och använda ytan som en dusch istället (med duschvägg av glas). Är det möjligt att göra det? Jag tänker kring belastning direkt mot golvet när man använder det som dusch istället för badkar som leder vattnet ner i brunnen.

Kan tilläggas att badkaret var ett tillval av de tidigare ägarna. Jag har ställt frågan till styrelsen men frågar även här då svar kan dröja.
Det där är väl en smaksak, men personligen är jag rätt butter över att föregående ägare i mitt hus slängde ut badkar och satte duschar istället....dessutom i bägge badrum, fullkomligt idiotiskt enligt mig:dizzy:. Ett badkar är så mycket mer användbart för allt annat (tvätta mattor, barnlek, spola av krukväxter, blötlägga, fylla med is och ha som badrumsbar när det är megafest....) samtidigt som det också går att duscha i. Så tänker du inte bo där för evigt utan sälja nångång skulle jag säga att badkar är betydligt mer attraktivt, ffa för barnfamiljer.

Ett ovälkommet svar kanske, men det var det du fick den här gången :rofl:.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Det där är väl en smaksak, men personligen är jag rätt butter över att föregående ägare i mitt hus slängde ut badkar och satte duschar istället....dessutom i bägge badrum, fullkomligt idiotiskt enligt mig:dizzy:. Ett badkar är så mycket mer användbart för allt annat (tvätta mattor, barnlek, spola av krukväxter, blötlägga, fylla med is och ha som badrumsbar när det är megafest....) samtidigt som det också går att duscha i. Så tänker du inte bo där för evigt utan sälja nångång skulle jag säga att badkar är betydligt mer attraktivt, ffa för barnfamiljer.

Ett ovälkommet svar kanske, men det var det du fick den här gången :rofl:.
Håller med dig! På sikt kommer vi nog att inhandla ett nytt badkar, men fram till dess är tanken en dusch om det är möjligt, vilket det verkar vara. Svaret är välkommet :D

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det är samma krav på tätskikt vid plats för badkar som för dusch, och så var branschreglerna även 2012, så det ska gå bra.
GVK 2011: [länk]
BKR 2010: [länk]
Hej, jag har samma fråga som du svarade på för tre år sedan men ett badrum som är byggt kring 2000. Vill ta ut badkaret som vi bara använder för att duscha i men undrar över fuktspärrar etc. Badkaret är ovalt så vatten rinner på sidorna ändå. Är orolig över ev fuktskador.

Det absolut bästa sättet (om man är orolig) är att ha en duschkabin. Om det inte går pga utrymme så kan man specialbeställa en med golvkar och vägg/dörr.

Vi hade en försäkring skada för 10 år sedan där entreprenör slarvade som fn med tätskikt (trots behörig) pga att ”vi skulle ha badkar så det är lungt”.

Redigerat:
Dusch kar

• Duschkar i vitt placerat i ett hörn med väggar av grå marmor och ett mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Globetrot skrev:
Det absolut bästa sättet (om man är orolig) är att ha en duschkabin. Om det inte går pga utrymme så kan man specialbeställa en med golvkar och vägg/dörr.

Vi hade en försäkring skada för 10 år sedan där entreprenör slarvade som fn med tätskikt (trots behörig) pga att ”vi skulle ha badkar så det är lungt”.
Tack för svar, ska fundera vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.