21 487 läst ·
82 svar
21k läst
82 svar
Byta av 5st vattenradiatorer
Efter besök på hornbach har jag en bättre bild av det hela.
En bra lösning för att förskjuta det korta röret 15mm fram verkar vara med excenterkoppling.
Undring. Kan kan med presskoppling sammanfoga mina järn? rör med kopparör? (se gärna bild i början på tråden, jag är 100% säker p att rören inte är av plast).
Länk till sådan produkt skulle upskattas mycket ...15mm....
Återkommer med mer info det hela blir allt tydligare
Sent from my Lumia 800 using Board Express
En bra lösning för att förskjuta det korta röret 15mm fram verkar vara med excenterkoppling.
Undring. Kan kan med presskoppling sammanfoga mina järn? rör med kopparör? (se gärna bild i början på tråden, jag är 100% säker p att rören inte är av plast).
Länk till sådan produkt skulle upskattas mycket ...15mm....
Återkommer med mer info det hela blir allt tydligare
Jag hade tänkt koppla excentern rakt på returventilen, och sedan någon kombikopplng (m22 utvändändig till 15 koppar). Vet inte var jag får tag på en sådan men det låter bra. Slänger mig med termer som jag knappt förstår, men jag tyckr det låter bra...
Hur var det med press när det gäller järn och koppar?
Hur var det med press när det gäller järn och koppar?
Mer specifikt tänker jag mig följande
Returventil
förljd av
Exenter/excenter
Därefter har jag inte hittar något bra ännu. Ser det vettigt ut?
Magnu: Jog förstår att jag måsta ta det här med bockandet på allvar. Kan du tipsa om något bra verktyg i nägot "Vanligt" byggvaruhus. Alternativt vilka varianter jag skall akta mig för.
Returventil
förljd av
Exenter/excenter
Därefter har jag inte hittar något bra ännu. Ser det vettigt ut?
Magnu: Jog förstår att jag måsta ta det här med bockandet på allvar. Kan du tipsa om något bra verktyg i nägot "Vanligt" byggvaruhus. Alternativt vilka varianter jag skall akta mig för.
Hm, blir totalt förvirrad ev bilden på sidan 38. Jag höll en sådan i handen häromdagen på hornback och såg att det var 15 mm cc, vilket även stämmer överens med denna länk. Och 15 mm är precis lagom (ytterligare 1 eller 2 mm skulle ge mig mer flexibiltet men man kan inte få allt...)
Som jag förstod så är den 1/2" resp m22.
Det som förbryllar mig är hur jag bygger vidare. Nedåt. Dvs hur fäster jag ett 15cu i excentern. Jag vill gärna slippa mellanbitar utan vill ha något i stil med en kombikoppling. Dvs något i stil med m22 utv till 15cu.
Alternativt för jag tänka om. Excenter som vore 1/2" i båda ändar skulle kanske underlätta men en sådan produkt verkar inte existera (heller). Känner att jag sitter fast. Tack för all hjälp.
Som jag förstod så är den 1/2" resp m22.
Det som förbryllar mig är hur jag bygger vidare. Nedåt. Dvs hur fäster jag ett 15cu i excentern. Jag vill gärna slippa mellanbitar utan vill ha något i stil med en kombikoppling. Dvs något i stil med m22 utv till 15cu.
Alternativt för jag tänka om. Excenter som vore 1/2" i båda ändar skulle kanske underlätta men en sådan produkt verkar inte existera (heller). Känner att jag sitter fast. Tack för all hjälp.
litet tillägg, det gäller 15mm järn till 15mm koppar...Hoppehare skrev:
En sån här tex
http://www.rinkabyror.se/artikel/press-cu-v-ovg-nippel-15x15r-utv/?select=true
Kompletterat med
http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-muff-15/?select=true
Jag tror du förstår idén variationsmöjligheterna är oändliga.
http://www.rinkabyror.se/artikel/press-cu-v-ovg-nippel-15x15r-utv/?select=true
Kompletterat med
http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-muff-15/?select=true
Jag tror du förstår idén variationsmöjligheterna är oändliga.
Hmm genant värre. Först en djungel av olika gängor, nu ny magi. Måste erkänna att jag inte förstår.
jag gissar det den gängade delen är "vanlig" 1/2" som skall sitta mot kopparöret. Det skulle innebära att man pressar på den andra halvan på järnröret. Vad skall jag då med muffen till?
Jag hade tänkt mig en grej som klämmer i båda ändarna, dvs man trär in från båda ändarna och pressar.
fan
Jag är ute efter press eftersom jag inbillar mig att det blir snyggast,
jag gissar det den gängade delen är "vanlig" 1/2" som skall sitta mot kopparöret. Det skulle innebära att man pressar på den andra halvan på järnröret. Vad skall jag då med muffen till?
Jag hade tänkt mig en grej som klämmer i båda ändarna, dvs man trär in från båda ändarna och pressar.
fan
Jag är ute efter press eftersom jag inbillar mig att det blir snyggast,
Redigerat:
Jag är själv glad amatör, så du måste själv förstå de råd jag kommer med och fatta ditt eget beslut på hur du ska lösa problemet.
Elementkopplen har ofta M22 som gäna att koppla til. Den är lätt att tro att det bara är tumgängor på rör.
Jag vet inte vilken typ av radiatorkoppel som du har, men här finns en typisk bild.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-inloppskoppling-cu-15/?select=true
Det jag tror är intressant är det som kallas inloppskoppling, som jag tror är M22 och passar på Cu.
Sedan kan du med presskopplingar bygga upp en sidoförflyttning. (= använd 15graders böjar och raka rördelar av rätt längd, kanske 30 eller 45 grader)
Elementkopplen har ofta M22 som gäna att koppla til. Den är lätt att tro att det bara är tumgängor på rör.
Jag vet inte vilken typ av radiatorkoppel som du har, men här finns en typisk bild.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-inloppskoppling-cu-15/?select=true
Det jag tror är intressant är det som kallas inloppskoppling, som jag tror är M22 och passar på Cu.
Sedan kan du med presskopplingar bygga upp en sidoförflyttning. (= använd 15graders böjar och raka rördelar av rätt längd, kanske 30 eller 45 grader)
Tack för ditt engagemang magnu. Du verkar mycket
kunnig i området.
Jag var kanske otydlig med min fråga (lång tråd med många frågetecken).
Jag vill alltså sammanfoga två rör, dvs det som sticker upp från golvet är för kort. Därmed vill jag förlänga det, förhoppningsvis med press eftersom det blir snyggast (tror jag).
Så 15 röret från golvet vill jag sammanfoga med annat 15 rör.
kunnig i området.
Jag var kanske otydlig med min fråga (lång tråd med många frågetecken).
Jag vill alltså sammanfoga två rör, dvs det som sticker upp från golvet är för kort. Därmed vill jag förlänga det, förhoppningsvis med press eftersom det blir snyggast (tror jag).
Så 15 röret från golvet vill jag sammanfoga med annat 15 rör.