Hej!
Jag vill byta armatur i vårt badrum, i dagsläget har vi en spegel med belysning och eluttag samt en armatur ovanför spegeln. Det är en kabel dragen från bakom spegel upp till armaturen. När jag kollar på vägglampor för badrum ser alla ut att ska monteras direkt ovanpå där kablarna kommer ut och det finns inget utrymme för att dra igenom kabel. Hur gör man? Måste man själv borra hålet eller finns det något speciellt man ska söka efter?

Kommer anlita elektriker för installation men vill köpa armaturen så det är klart :)

• Badrum med spegel och belysning ovanför, duschkabin bredvid. Spegelhylla med tandborstar och en aloinväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det är nog olika för olika armaturer. Det kan finnas en anvisning i kåpan där man kan bryta/såga bort för en kabel eller så får man göra det själv. Det är inget som brukar synas på produktbilder så antingen kolla i butik eller fråga webbutik/tillverkare.

• Gilla
madde heino
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det inte finns uppenbara ingångar för kablar som kommer utifrån får man ta steget längre och undersöka hur armaturen faktiskt monteras. Om man själv skulle ta upp ett hål, finns det andra konstruktioner som är i vägen?
Som elektriker monterar jag ofta armaturer som kunder själva köpt och får ibland vara kreativ vid installationen. Men ibland får jag faktiskt säga att denna armatur inte går att montera på den plats kund vill pga att vatten kan komma in till exempel.
Du kan även fråga din tänkta elektriker om de har tips på någon produkt som de rekommenderar för ändamålet.
Ikea brukar faktiskt ha ganska bra armaturer när det kommer till sånt.

• Gilla
madde heino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.