Hej!
Vi gjorde om vårt badrum för typ 15 år sedan.
Det är Vedum Flow komod, samt Vedum spegelskåp (vet inte vad det heter för det finns inte längre)
Både under speglarna och i överliggaren finns det lysrör.
Det i överliggaren gick sönder i förra helgen:
Jag kontaktade Vedum, som sa att de hade haft en utbytesenhet i LED till detta innan men den hade oxå utgått.
Företaget som vi köpte sakerna i kunde inte heller hjälpa oss utan rekomenderade att kontakta en elektriker.
Så, jag har två frågor.
1. Hur kan jag mäta armaturen så att jag vet 100% att det är den som är sönder?
Jag flyttade det fungerande lysröret under spegeln upp i denna, men det funkade inte.. så det lutar ju åt att den är helt kass.
Men tänkte mest om det finns ngt sätt att säkerställa så jag inte behöver byta i onödan.
2. Om man nu ska byta ut till nytt, typ LED.
Finns det några bra produkter ni kan rekomendera?
Själva ytan där armaturen sitter idag är 1200mm bred, 55mm djup och "hålet" är 20mm
Alla tips och förslag mottages gärna
Vi gjorde om vårt badrum för typ 15 år sedan.
Det är Vedum Flow komod, samt Vedum spegelskåp (vet inte vad det heter för det finns inte längre)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både under speglarna och i överliggaren finns det lysrör.
Det i överliggaren gick sönder i förra helgen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kontaktade Vedum, som sa att de hade haft en utbytesenhet i LED till detta innan men den hade oxå utgått.
Företaget som vi köpte sakerna i kunde inte heller hjälpa oss utan rekomenderade att kontakta en elektriker.
Så, jag har två frågor.
1. Hur kan jag mäta armaturen så att jag vet 100% att det är den som är sönder?
Jag flyttade det fungerande lysröret under spegeln upp i denna, men det funkade inte.. så det lutar ju åt att den är helt kass.
Men tänkte mest om det finns ngt sätt att säkerställa så jag inte behöver byta i onödan.
2. Om man nu ska byta ut till nytt, typ LED.
Finns det några bra produkter ni kan rekomendera?
Själva ytan där armaturen sitter idag är 1200mm bred, 55mm djup och "hålet" är 20mm
Alla tips och förslag mottages gärna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
När ett lysrör i köket gick sönder så tog vi med det till en belysningsfirma och bad säljaren där att plocka fram ett kompatibelt led-lysrör. Det är ju ingen stor marknad så det finns nog inte jättemycket att välja på.
Med tanke på att ditt lysrör är rätt mörkt nära änden så är det troligen trasigt. Lysrören brukar mörkna med tiden.
Med tanke på att ditt lysrör är rätt mörkt nära änden så är det troligen trasigt. Lysrören brukar mörkna med tiden.
Notera att i badrumsarmaturer med dubbla lysrör kan de vara seriekopplade. Vad jag vet finns det inga led-lysrör att köpa här som fungerar för halva spänningen, dvs ca 115 V.
(Dock borde amerikanska led-lysrör fungera alldeles utmärkt, men de är ju inte CE-märkta...)
(Dock borde amerikanska led-lysrör fungera alldeles utmärkt, men de är ju inte CE-märkta...)
Personligen tror jag med att armaturen är sönder, dvs hjälper inte att byta själva lysröret enbartBirgitS skrev:
När ett lysrör i köket gick sönder så tog vi med det till en belysningsfirma och bad säljaren där att plocka fram ett kompatibelt led-lysrör. Det är ju ingen stor marknad så det finns nog inte jättemycket att välja på.
Ahh.. det ska jag kolla.jarlh skrev:
Finns en lucka ovanpå med alla kopplingar, ska kolla där hur det ser ut
Om ena lysröret fortfarande lyser så är det troligen inte seriekopplat.Mr.HSW skrev:
Vi har ju liknande skåp, fast äldre. Där slocknar allt om ett lysrör går sönder. Då får man pröva sig fram för att byta rätt lysrör.
Vet att t.ex. ClasOhlson numera har LED-lysrör som även klarar serie-kopplade armaturer utan att kopplas om till parallellmatning. Läs detaljspecarna och under "frågor&svar".jarlh skrev:
Jag skulle tro att man får bygga om spegelskåpet lite grann. Ta en tjock bräda i något mörkt träslag som kan fylla upp hålet där den gamla armaturen sitter och sedan borra hål för kanske 6 st LED spottar som man får koppla ihop på ovansidan och ansluta till den befintliga elmatningen. En möbelsnickare borde kunna fixa en sådan bräda med snygga hål och sedan får man nog borra lite själv också för sladdarna på rätt ställen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om du kan få bort skivan som sitter där idag så säljer t.ex. Hornbach nya skivor med spottar i gjorda för badrumsmiljön.
https://www.hornbach.se/c/el-belysn...badrumsbelysning/ljusramp-badrumsskap/S29629/
Clas Ohlson har enkla ramper t.ex.: https://www.clasohlson.com/se/Nordlux-Marlee-vagglampa-badrum-LED,-50-cm/p/36-9741-2
https://www.hornbach.se/c/el-belysn...badrumsbelysning/ljusramp-badrumsskap/S29629/
Clas Ohlson har enkla ramper t.ex.: https://www.clasohlson.com/se/Nordlux-Marlee-vagglampa-badrum-LED,-50-cm/p/36-9741-2
Klicka här för att svara