Har två äldre säkringsskåp i källaren, nu när jag dragit lite nya ledningar i källaren känns det som ett bra tillfälle att byta ut dessa skåp mot ett nytt. Skåpen matas av husets huvudsäkringsskåp.
Tänkte sätta ihop en beställning men behöver lite hjälp att få kollat av så jag inte glömmer något.
Hur ska man tänka med fördelningen av jordfelsbrytare och personskyddsautomater?
Tänker att jag hade velat ha en JFB för allt utom grupp till två frysboxar (egen PSA) och grupp till uttag i uterummet (egen PSA). Dels för att frysboxarna inte ska drabbas om något löser ut JFB i källaren, och egen PSA för uterummet då det kan gå trädgårdsreskap på det uttaget typ elverktyg ute.
Är det en bra tanke?
Hade tänkt mig ett Hager FW-skåp 36 modulers FWB31S. Hade dessa skåp på förra bygget och tyckte de var stadiga och klarar tuff miljö utan att en massa insekter hittar in i anläggningen.
Vad behöver man mer än skåp och lämpliga moduler i form av huvudbrytare, JFB, PSA, dvärgbrytare?
3 st fasskenor tänker jag. Något mer jag behöver? Ledningsinföringar och PE/N-skenor verkar ingå i skåpet.
Nuläge:
I de gamla skåpen är det idag:
3-fas värmepump
1-fas 2-3 st uttag i källaren samt belysning (dessa försvinner med nytt skåp)
1-fas 4 st uttag till köket på våningen ovanför. Dum lösning men så är det idag.
Tillkommer med nyinstallation:
1-fas uttag för vattenpump (jet)
1-fas uttag för två frysboxar
1-fas 2st uttag i källaren för allmänt
1-fas uttag i uterum utanför källaren, kommer säkert användas till trädgårdsverktyg m.m.
1-fas belysning källaren
Tänkte sätta ihop en beställning men behöver lite hjälp att få kollat av så jag inte glömmer något.
Hur ska man tänka med fördelningen av jordfelsbrytare och personskyddsautomater?
Tänker att jag hade velat ha en JFB för allt utom grupp till två frysboxar (egen PSA) och grupp till uttag i uterummet (egen PSA). Dels för att frysboxarna inte ska drabbas om något löser ut JFB i källaren, och egen PSA för uterummet då det kan gå trädgårdsreskap på det uttaget typ elverktyg ute.
Är det en bra tanke?
Hade tänkt mig ett Hager FW-skåp 36 modulers FWB31S. Hade dessa skåp på förra bygget och tyckte de var stadiga och klarar tuff miljö utan att en massa insekter hittar in i anläggningen.
Vad behöver man mer än skåp och lämpliga moduler i form av huvudbrytare, JFB, PSA, dvärgbrytare?
3 st fasskenor tänker jag. Något mer jag behöver? Ledningsinföringar och PE/N-skenor verkar ingå i skåpet.
Nuläge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I de gamla skåpen är det idag:
3-fas värmepump
1-fas 2-3 st uttag i källaren samt belysning (dessa försvinner med nytt skåp)
1-fas 4 st uttag till köket på våningen ovanför. Dum lösning men så är det idag.
Tillkommer med nyinstallation:
1-fas uttag för vattenpump (jet)
1-fas uttag för två frysboxar
1-fas 2st uttag i källaren för allmänt
1-fas uttag i uterum utanför källaren, kommer säkert användas till trädgårdsverktyg m.m.
1-fas belysning källaren
Bästa svaret
Jag kan inte uttala mig om det specifika hagerskåpet men de brukar ha bra grejer. Personligen hade jag nog tittat mer på ett Vector men det är en smaksak. Däremot tycker jag att du ska köpa ett större skåp. Där hade jag inte satt något mindre än 3x18, mest för att det får plats och det är alltid bra med plats för utbyggnad.
Egen PSA på uterummet är en vettig ide. Däremot hade jag inte lagt frysboxarna på en egen PSA, det är för stor risk att inte märka att den löser. Om du är orolig för frysboxarna ska du monitorera temperaturen i dem. Med det sagt hade jag nog lagt den på samma JFB som allt annat inne, alt en PSA tillsammans med källarbelysningen, för att öka chansen att upptäcka ett fel.
För att koppla ihop det är det enklast att använda hager quickconnect. Då ska du ha dvärgbrytare i serien MxS där x är karakteristiken, dvs MBS = B-kar, MCS = C-kar. Då kan du också använda hagers fasskenor. Se till att köpa ändskydd (två per skena) och täckbrickor för oanvända gafflar (så många du behöver). Köp inte hagers egna gaffelskydd, de är skitdyra. Köp istället de generiska på t.ex. elbutik.se eller var du nu handlar, du borde kunna få dem för 50 kr / 6 st. Överkopplingsbygel är inte heller så dumt men det går förstås med RK6 också. Ja, glöm inte RK6, ett antal meter av varje färg (svart, blå, g/g. är du fin i kanten tar du brun och grå också). Om du kör med fasskenor, se till att välja rätt JFB, dvs med nollan till vänster. Annars får du bygga baklänges.
Egen PSA på uterummet är en vettig ide. Däremot hade jag inte lagt frysboxarna på en egen PSA, det är för stor risk att inte märka att den löser. Om du är orolig för frysboxarna ska du monitorera temperaturen i dem. Med det sagt hade jag nog lagt den på samma JFB som allt annat inne, alt en PSA tillsammans med källarbelysningen, för att öka chansen att upptäcka ett fel.
För att koppla ihop det är det enklast att använda hager quickconnect. Då ska du ha dvärgbrytare i serien MxS där x är karakteristiken, dvs MBS = B-kar, MCS = C-kar. Då kan du också använda hagers fasskenor. Se till att köpa ändskydd (två per skena) och täckbrickor för oanvända gafflar (så många du behöver). Köp inte hagers egna gaffelskydd, de är skitdyra. Köp istället de generiska på t.ex. elbutik.se eller var du nu handlar, du borde kunna få dem för 50 kr / 6 st. Överkopplingsbygel är inte heller så dumt men det går förstås med RK6 också. Ja, glöm inte RK6, ett antal meter av varje färg (svart, blå, g/g. är du fin i kanten tar du brun och grå också). Om du kör med fasskenor, se till att välja rätt JFB, dvs med nollan till vänster. Annars får du bygga baklänges.
Stort tack för tipsen om alla de där småprylarna.
Ja, tänkte köpa nästan uteslutande Hager Quickconnect från Elbutik då de har lite rea nu i veckan också.
Kollade priser på PSA och de var inte direkt billiga, så det blir en del kulor om man ska separera skyddet för enstaka grupper. Får se hur jag gör.
En sak gällande PSA:er, visst är det så att man kopplar dem med en "egen" nolla och inte den nolla som är efter en eventuell jordfelsbrytare i centralen?
Ja, tänkte köpa nästan uteslutande Hager Quickconnect från Elbutik då de har lite rea nu i veckan också.
Kollade priser på PSA och de var inte direkt billiga, så det blir en del kulor om man ska separera skyddet för enstaka grupper. Får se hur jag gör.
En sak gällande PSA:er, visst är det så att man kopplar dem med en "egen" nolla och inte den nolla som är efter en eventuell jordfelsbrytare i centralen?
Ja. Man tar ut nollan från PE(N)-plint eller nollplint innan JFB. En PSA ska bara betjäna en grupp så utgående nolla läggs direkt på utgången. På samma sätt tas fasen ut före JFB. Om du tänker efter hur den (och JFB) fungerar inser du snart varför det är så.
Tack för tankar. Nästa skåp är dubbelt så stort i modulmått (72) så det känns tokigt stort faktiskt för detta.K KjellTimell skrev:
Räknade ihop behovet och det är inte mer än 12 modulmått för grupperna, tillkommer 7 för huvudbrytare, JFB och en PSA. Så då har jag nästan halva kvar av 36-skåpet. Sen tänkte jag långsiktigt flytta matningen till de fyra uttagen i köket på våningen ovanför till husets "egna" så då försvinner ytterligare några moduler från detta källarskåp.
Men det är klart lättare att jobba i ett större skåp. Får helt klart kolla på prisskillnaden.
Ursäkta mig, jag såg fel i Hagers katalog. Det finns högre skåp också. Scrollade inte tillräckligt långt ner på sidan. Så ett 48 kanske är lämpligt för lite extra grejer i framtiden,.
https://www.hager.se/e-katalog/elce...aliggande-med-pe-n-anslutningar-ip44/5758.htm
https://www.hager.se/e-katalog/elce...aliggande-med-pe-n-anslutningar-ip44/5758.htm
Första lediga dagen.. alltså ledigt från jobbet har jag varit men sambon har bokat in oss på socialt sk*t varenda dag efter det. Äntligen en dag för mig själv. Så bytet blev gjort.
Demonteringen av de gamla skåpen tog i runda slängar 2 timmar och uppsättning samt inkoppling av det nya skåpet kanske 5 timmar. Hade byggt ihop skåpet i förväg med alla moduler och kopplingar.
Det blev riktigt bra och satt en god stund betraktandes reslutatet.
Solkas lite av att några FK sticker ut från skåpet uppetill, de går till ett par rör som ska dras om helt på sikt så ville inte göra något mer än så just nu.
Skåpet saknar även täcklock för de tomma platserna, beställde aldrig några då det stod på Elbutik att det skulle ingå men det gjorde det inte. Men det är en smal sak att komplettera med senare.
Gamla skåpen
Resultatet efter byte
Demonteringen av de gamla skåpen tog i runda slängar 2 timmar och uppsättning samt inkoppling av det nya skåpet kanske 5 timmar. Hade byggt ihop skåpet i förväg med alla moduler och kopplingar.
Det blev riktigt bra och satt en god stund betraktandes reslutatet.
Solkas lite av att några FK sticker ut från skåpet uppetill, de går till ett par rör som ska dras om helt på sikt så ville inte göra något mer än så just nu.
Skåpet saknar även täcklock för de tomma platserna, beställde aldrig några då det stod på Elbutik att det skulle ingå men det gjorde det inte. Men det är en smal sak att komplettera med senare.
Gamla skåpen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet efter byte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
