Hej! Vi har ett Assa 40B7 lås i vår ytterdörr typ detta

Assa 40B7 låshus och tre traditionella nycklar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låset fungerar bra men jag tycker det känns otryggt eftersom det är lite meckigt att låsa upp från insidan där man måste vrida en nyckel två varv. Lämnar man nyckeln i så kan man dessutom inte låsa upp från utsidan.

Jag förstår att man kan fräsa upp för ett nytt låshus mm men undrar framförallt om det finns något modernt låshus som passar rakt av med vred på insidan och en "vanlig modern" nyckel på utsidan.

Någon som har koll?

Hej,
Hur har det gått. Lyckades ni? Jag sitter i samma sits

W wlamw skrev:
Hej,
Hur har det gått. Lyckades ni? Jag sitter i samma sits
Det går att göra om men stolpen på 40B7 är bredare än på nya låshus samt skiljer även slutblecket så det nya täcker inte det gamla urtaget helt.
Sedan används täckskylt/dekorskylt för att täcka det som skiljer i hålbild.
I övrigt går det bra att byta men det passar inte rakt av utan det krävs en del ändringar.
Ofta ersätter jag 40B7 med ASSA Entré K1 samt en extra dekorskylt lika medföljande vredskylt men ibland ersätter jag med ASSA 565 med dubbla täckskyltar.

Det kan finns något europa-låshus som ligger närmare men det används normalt inte på den svenska marknaden.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Sedan används täckskylt/dekorskylt för att täcka det som skiljer i hålbild.
Hamnar inte trycket väldigt långt ner vid ett sådant byte?

C cpalm skrev:
Hamnar inte trycket väldigt långt ner vid ett sådant byte?
Jag har aldrig hört någon framföra det som klagomål efter ett byte, trycket hamnar 7,5cm längre ner.
Man skulle likväl kunna hävda att nyckelhålet är långt ner eller att låscylindern sitter högt upp.
Jag upplever heller inga klagomål på att tryckeshöjden ändras när någon byter mellan mellandörslås 414 och 2020 eller om det är olika modulhöjder på innerdörrarna t.ex M20 eller M21 där tryckeshöjden skiljer.
Normalt bör tryckeshöjden ligga 1050mm +- 50mm men 95-110cm är normalhöjd många nya ytterdörrardörrar har tryckeshöjd på 96cm medan mellandörrar (innerdörrar) ofta har trycket högre.
Om man tittar igenom det riktlinjer som finns (BBR/PBL) så bör öppningsbeslag placeras med centrum 0,80–1,20 meter över golv.

Tryckeshöjden måste bli väldigt låg om någon ska reagera då tryckeshöjder skiljer mellan de flesta dörrar du använder var dag.
Om befintligt lås sitter lågt så skulle det kunna upplevas lågt efter ett byte jag tror de flesta skulle reagera först om trycket sitter lägre än 90cm men man vänjer sig snabbt.
Jag mätte precis på min ytterdörr samt mellandörrarna jag har hemma och tryckeshöjden på min ytterdörr är 98cm och på mellandörrarna var det 108cm det är större skillnad i tryckeshöjd än de 7,5cm som skiljer vid detta bytet.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.