Men är det här en samfällighet? Jag har inte fattat det så...

Hemmakatten
Nää, det kanske det inte är, tog nog det bara för givet. :confused:

Men om det är en "vanlig" förening finns det väl ingen anledning att fråga här på forumet? För då är det ju bara att gå ur föreningen om man inte vill betala extra pengar e.dyl.

Jag tycker det är nästan mer intressant om det är en vanlig förening.

Vem äger fastigheten?
Kan styrelsen skänka bort den?
Kan man "kuppa" in en ny styrelse?
Om man tänker sig att det var en välskött timmerstuga som renoverats av några eldsjälar men som inte är med i styrelsen...?
Vem ska ha pengarna?
osv osv

/ATW

Ideella föreningar är juridiska personer i Sverige. De kan utan problem äga både fast och lös egendom, på samma villkor som alla andra. Föreningar är fullt rättskapabla, d.v.s. att de kan ingå avtal, belåna sin egendom, anställa personal, ta emot gåvor och själv donera egendom. Man kan stämma en förening och begära den i konkurs. Den som sitter i en förenings styrelse är åtalbar och personligt betalningsanvsvarig. En vanlig medlem är alltid ansvarsfri, så länge han inte åtagit sig några uppdrag.

Urkunden för en ideell förening är dess konstituerande möte plus stadgar, och protokoll som visar vilka som sitter i styrelsen och vilka som är firmatecknare. Om dessa handlingar med årens lopp råkar ha försvunnit kan man - med lite tur och skicklighet - ändå spåra upp dem. I föreningens kontakt med exempelvis en bank eller med kommunen och andra myndigheter har styrelsens firmatecknare säkerligen "legitimerat" sitt uppdrag genom att visa upp urkunderna. Då finns de kvar i arkiv, som rentav kan vara offentliga.

Det är vanligt att man i stadgarna bestämt vad som händer med behållningen ifall medlemmarna lägger ned sin förening. Beslut om nedläggning och avveckling brukar man inte kunna ta med mindre än kvalificerad majoritet på två årsmöten.

Vad du menar med "kuppa" får du gärna utveckla. Om ett årsmöte är beslutsmässigt enligt föreningens stadgar blir den valda styrelsen fullt rättskapabel. Om förtroendevalda "snor" pengar eller missbrukar sin makt finns det brottsbalksparagrafer som passar finfint.

Man kan ju tänka sig att det är otydligt skrivet hur man blir medlem....

Plötsligt inflöde av nya medlemmar som kommer på möte och har samordnade åsikter.
Byter styrelse och tar eventuella försäljningsbeslut.

Enligt min erfarenhet är de flesta konflikträdda och vill på goda grunder undvika rättsprocesser och då kan en starkare part driva igenom nästan vad som helst.

Mitt råd: kontrollera stadgarna i föreningen och följ dem till punkt och pricka, inga genvägar.

/ATW

Kan bara instämma i rådet, och ser inga som helst problem i detta. "Kupp" är bara ett slarvigt öknamn på oönskad opposition.

ArneTW skrev:
Om nån i föreningen kommer att känna sig lurad pga att stugan sålts under "marknadspris" och stämmer föreningen kan styrelsen bli ansvarig.
billy_baever skrev:
Ideella föreningar är juridiska personer i Sverige. De kan utan problem äga både fast och lös egendom, på samma villkor som alla andra. Föreningar är fullt rättskapabla, d.v.s. att de kan ingå avtal, belåna sin egendom, anställa personal, ta emot gåvor och själv donera egendom. Man kan stämma en förening och begära den i konkurs. Den som sitter i en förenings styrelse är åtalbar och personligt betalningsanvsvarig.
Jag tänkte ta upp detta på nästa styrelsemöte, men vilken lag är det jag skall hänvisa till?

Tack skall du ha.

Jag kommer inte att säga att jag fått rådet av en Bäver! :D

Ja det ser ut som om "köparen" inte vill betala för stugan, så vi i styrelsen måste ge dem stugan. Det vi funderar på är en villkorad gåva, något som vet något om detta?

Vi i styrelsen måste presentera en lösning till nästa medlemsmöte, men jag är nästan säker på att det blir protester när vi ger bort stugan. (den är värderad till över 200 000) Hur skall man i så fall ställa sig till detta?

"Måste ge"?

Stugan är föreningens egendom! Föreningen kan väl sälja den till någon annan för avflyttning. Eller göra valborgsmässoeld av den! Efter anmälan till räddningstjänsten...

Öh ja precis - "måste ge"...??

Sälj stugan - om ni så bara får in 100 000:- för den så är det mycket pengar som ni kan anordna fina grillkvällar för.

Det finns säkert flera äldre medlemmar, som har kopior på mötesprotokoll, anteckningar och andra handlingar som ligger och skräpar i skåp och lådor. Ta kontakt med dem och be att få ta del av innehållet. Det tycks, för mig, vara det mest effektiva och snabbaste sättet att styra upp projektet ur diket.

A
Och om ni absolut inte kan sälja den, bränn upp den.
Skulle aldrig falla mig in att "tvingas" ge bort något sådär, då får det hellre brinna upp.

Amarace skrev:
Och om ni absolut inte kan sälja den, bränn upp den.
Skulle aldrig falla mig in att "tvingas" ge bort något sådär, då får det hellre brinna upp.
Det låter som mordbrand... många år bakom lås och bom...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.