3 403 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Byggtråd: beg. Innova 30 och Innovates lambdasensor LC 2
Sommaren 2016 hittade jag en Innova 30 på Blocket. Den fanns i grannbyn, kostade ett par tusenlappar - jag slog till direkt. Det visade sig vara ett fynd i mkt gott skick, tillverkad 1998. Säljaren skulle flytta pannrummet till garaget och passade på att byta till Innova 50. Efter en del hjälp här på forumet fick jag den att funka bra förra vintern. Enda felet var att fläkten inte startade när jag tryckte på startknappen. Termostatvredet under plåten ( termostaten som stoppar fläkten) vred jag ner mot 0 för att starta fläkten. Inför denna säsong kontaktade jag Baxi som skickade mig en ny termostat, men det hjälpte inte. Felet låg i ett av fyra relä. Minst ett av reläerna var oanvänt (till oljeeldning ). Bytte relä tills fläkten startade.
I övrigt har jag bytt keramikskålen och mittstenen och fläktlager.
Laddomat 21 som funkat bra i 20 år passade jag på att byta pump på, eftersom den börjat läcka.
Inför årets säsong har jag monterat Innovates lambdasensor LC 2 för att få koll på lambdavärde och eventuellt styra pannan i framtiden.
Det visar sig vara mkt svårt att hålla ett jämt lamda på 1,2 -1,4. Spjällen måste nästan vara stängda. Detta stämmer inte alls med Baxis instruktion!
Skall byta lucktätningarna för att se om det blir någon skillnad. Kan man köpa dessa som metervara? Var köper man ?
Jag eldar med finkluven al som torkat under tak över sommaren och sen ligger minst några veckor o pannrummet ( i källaren).
Sällan jag ( och grannarna) ser någon rök från skorstenen.
Styrning! Funderar på att låta LC2 styra sekundärspjället och styra fläkthastigheten med RGT - för att få en tystare fläkt och inte dra in mer luft i skorstenen. än nödvändigt. Någon som varit inne på dessa tankegångar?
Lambdavärde i bästa fall!
Exempelbild. lambda flyter.
RGT 160 - 180 vid lambda 1,3
Sonden monterades på samma ställe som Baxi original.
Jag skar av bef muff och svetsade in M18 x 1,5
Spjällen måste stå nästan stängda!
Här har askluckan varit öppen flera minuter.
I övrigt har jag bytt keramikskålen och mittstenen och fläktlager.
Laddomat 21 som funkat bra i 20 år passade jag på att byta pump på, eftersom den börjat läcka.
Inför årets säsong har jag monterat Innovates lambdasensor LC 2 för att få koll på lambdavärde och eventuellt styra pannan i framtiden.
Det visar sig vara mkt svårt att hålla ett jämt lamda på 1,2 -1,4. Spjällen måste nästan vara stängda. Detta stämmer inte alls med Baxis instruktion!
Skall byta lucktätningarna för att se om det blir någon skillnad. Kan man köpa dessa som metervara? Var köper man ?
Jag eldar med finkluven al som torkat under tak över sommaren och sen ligger minst några veckor o pannrummet ( i källaren).
Sällan jag ( och grannarna) ser någon rök från skorstenen.
Styrning! Funderar på att låta LC2 styra sekundärspjället och styra fläkthastigheten med RGT - för att få en tystare fläkt och inte dra in mer luft i skorstenen. än nödvändigt. Någon som varit inne på dessa tankegångar?
Lambdavärde i bästa fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempelbild. lambda flyter.
Logga in
Skapa konto
RGT 160 - 180 vid lambda 1,3
Logga in
Skapa konto
Sonden monterades på samma ställe som Baxi original.
Jag skar av bef muff och svetsade in M18 x 1,5
Logga in
Skapa konto
Spjällen måste stå nästan stängda!
Logga in
Skapa konto
Här har askluckan varit öppen flera minuter.
Logga in
Skapa konto
Har du kollat on dungar några läckor på sidorna. Jag satte in en -96a i sommras. Den var alldeles upprustad på sidorna.
Så bra. Det är nog inte dumt att ha koll på det.
Vill du labba med det tycker jag det är helt rätt så. Många av de mer sofistikerade vedpannorna kör liknande princip dvs effekt via fläkt och förbränningsreglering via spjäll. I ditt fall då som du säger sekundären. Primär kan du matcha mot fläkten vid full utstyrning så du får ganska stort tryckfall över spjället då blir du i princip oberoende av varierande drag i skorstenen.B BGA skrev:
Antar att du läst de flesta trådar här på temat de var ju ganska aktiva förr om åren och där finns i stort allt man kan tänka sig kring detta. Fin panna du ordnat och att du hade turen att inte råka ut för de typiska läckorna Daniel hade.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
http://www.eldkraft.se/kategori/Baxi-Solo-InnovaB BGA skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Kan det vara så att draget i skorstenen är för högt? 160-180 eller uppemot 200 grader låter hett. Jag får sällan över 160 grader ens med björk- eller askved och måttligt sotade tuber. Om pannan nån gång beter sig märkligt med hög rgt och envis rök så beror det oftast på att jag glömt att låsa upp spärren på dragbegränsaren.
Är det bara sekundärspjället du nästan har stängt? Hur står primärspjället?
Har du full uppsättning turbulatorer monterade?
Lys in i spjällkassetten, genom "backflärparna", och kontrollera så spjällen är rätt monterade och sluter tätt.
Har du full uppsättning turbulatorer monterade?
Lys in i spjällkassetten, genom "backflärparna", och kontrollera så spjällen är rätt monterade och sluter tätt.
Om jag står och passar spjällen så att lambda ligger på 1,2 - 1,4 är RGT stadigt på 150 grader.
Alla turbulatorerna är i pannan.
Nils- Orvar jag läste på nån tråd att "spjällplåtar" kunde vara felvända. Har kollat när jag inte eldar att köra fläkten och vrida på primär o sekundär ratten och flärpen i inloppet reagerar som jag tycker den bör. Spjällen vrides mot öppet och flärpen öppnar sig och man hör oxå på ljudet i spjällöppningen att luftmängden ökar - har jag tänkt rätt? = det är inga fel på spjällplåtar.
Nån som kommer ihåg vilken diameter luckpackningen skall ha?
Primärspjället står ofta som på bilden. Sekundärspjället är nästan stängt och mkt känsligt. Någon mm vridning och lambda hamnar på 0,7 eller över 1,5.
Jag har inte lärt mig Innovates ännu, borde kanske satsat på LambdaCheck i ställlet?
Bör man inte någonstans ställa in vilket bränsle man har? alltså AFR.
Hittar inte mkt på svenska eller tyska forum om Innovates installationer, men det finns ju några på detta forummet. Skall leta upp dem och se om jag lär mig något.
Alla turbulatorerna är i pannan.
Nils- Orvar jag läste på nån tråd att "spjällplåtar" kunde vara felvända. Har kollat när jag inte eldar att köra fläkten och vrida på primär o sekundär ratten och flärpen i inloppet reagerar som jag tycker den bör. Spjällen vrides mot öppet och flärpen öppnar sig och man hör oxå på ljudet i spjällöppningen att luftmängden ökar - har jag tänkt rätt? = det är inga fel på spjällplåtar.
Nån som kommer ihåg vilken diameter luckpackningen skall ha?
Primärspjället står ofta som på bilden. Sekundärspjället är nästan stängt och mkt känsligt. Någon mm vridning och lambda hamnar på 0,7 eller över 1,5.
Jag har inte lärt mig Innovates ännu, borde kanske satsat på LambdaCheck i ställlet?
Bör man inte någonstans ställa in vilket bränsle man har? alltså AFR.
Hittar inte mkt på svenska eller tyska forum om Innovates installationer, men det finns ju några på detta forummet. Skall leta upp dem och se om jag lär mig något.
Okulärbesiktiga spjällen för att utesluta glapp eller att barkrester ligger mellan det fjäderbelastade spjället. För övrigt är spjället vid korrekt funktion progressivt.
Hur noga har du packat veden?
Är askluckan tät? Sotluckan vid turbulatorerna? Även siktglaset kan läcka.
Om inte luckpackningarna är bytade på de senaste 10 åren så hade jag börjat där.
Hur noga har du packat veden?
Är askluckan tät? Sotluckan vid turbulatorerna? Även siktglaset kan läcka.
Om inte luckpackningarna är bytade på de senaste 10 åren så hade jag börjat där.
Alen är ju rak o fin så det blir väl packat . Finhuggen ungefär som mina underarnar. Händer aldrig att den övertäder, alltså att jag ser lågor eller glöd i vedutrummet ( utom när veden förbrukats - naturligtvis).
Ja, det är ingen ide att göra något innan jag bytt alla packningar.
Ja, det är ingen ide att göra något innan jag bytt alla packningar.
Behöver jag "plocka bort hela plåtlådan - där spjällrattarna sitter - för att att göra ett bra jobb? Jag gjorde det förra hösten innan jag installerade pannan, för att förvissa mig om att allt var rent o verkade fungera, men visste inte om att kolla om plåtar satt rätt mm. Ganska kladdigt jobb med all silikon.Nils-Orvar skrev:
Menar du att man kan göra hela inspektionen genom " flärphålet"?