8 676 läst · 45 svar
9k läst
45 svar
Byggtråd: Badtunna delvis inbyggd i altanen
Antar att tunnan är 1200 liter helt fylld? Då kommer 1100 liter med råge räcka. Två vuxna kroppar behöver mer än 100 liter utrymme plus att skimmern på plats antagligen gör att det räcker med typ 1000 liter. Några 100 liter kommer du inte spilla ut (om du inte har några vilda barn i). Jag märker ingen större skillnad på vattennivån i min tunna före eller efter bad.
Fick riva isoleringen på badtunnan i helgen, för att börja om från början igen. det visar sig nämligen att tunnan inte är riktigt symmetrisk vilket gjorde att den lutade en aning när den var klar...
2000kr i soptunnan helt enkelt. En lärpenning helt enkelt. Nu mäter jag upp tunnan i detalj och kompenserar för det som inte är rakt. Exempelvis så är inte mittendelen i botten riktigt rak. Den kanske blir det när vattnet fylls i tunnan, men idag är den inte det. Det skiljer en dryg centimeter från ytterkant till ytterkant när jag lagt på ett långt kvadratiskt rör över mitten. Så en dryg halvcentimeter skiljer antagligen från kant till kant på mittendelen. Surt, riktigt surt.
Ytterkanterna är lika höga i alla fall, det var de tidigare också iofs. Men detta innebär att jag måste ha mittendelen "svävande", den får inte ta i isoleringen under helt enkelt. Åtminstone inte utan vatten i tunnan.
En annan sak som hände i helgen var att jag kunde konstatera att det inte blir så bra med en skimmer ändå...
...så jag skippar denna och kör bara med inlopp/utlopp vid fötterna i mittdelen istället (diameter 38mm). Ett mindre avlopp (diameter 25mm) i botten blir det också då det annars inte går att tömma tunnan helt.
2000kr i soptunnan helt enkelt. En lärpenning helt enkelt. Nu mäter jag upp tunnan i detalj och kompenserar för det som inte är rakt. Exempelvis så är inte mittendelen i botten riktigt rak. Den kanske blir det när vattnet fylls i tunnan, men idag är den inte det. Det skiljer en dryg centimeter från ytterkant till ytterkant när jag lagt på ett långt kvadratiskt rör över mitten. Så en dryg halvcentimeter skiljer antagligen från kant till kant på mittendelen. Surt, riktigt surt.
Ytterkanterna är lika höga i alla fall, det var de tidigare också iofs. Men detta innebär att jag måste ha mittendelen "svävande", den får inte ta i isoleringen under helt enkelt. Åtminstone inte utan vatten i tunnan.
En annan sak som hände i helgen var att jag kunde konstatera att det inte blir så bra med en skimmer ändå...
...så jag skippar denna och kör bara med inlopp/utlopp vid fötterna i mittdelen istället (diameter 38mm). Ett mindre avlopp (diameter 25mm) i botten blir det också då det annars inte går att tömma tunnan helt.
Har du tittat i denna länken?
Det är viktigt att vikten 1200 kg belastar underlaget på rätt ställe i detta fallet under sittytan!
Om all vikt tas upp av botten eller sängkanten så deformeras tunna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/#post-2716524
Det är viktigt att vikten 1200 kg belastar underlaget på rätt ställe i detta fallet under sittytan!
Om all vikt tas upp av botten eller sängkanten så deformeras tunna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/#post-2716524
Jo, jag har tittat på den länken @Leif i Skåne. Problemet för mig var att tunnan var lite deformerad redan vid leverans (pga att det är ett plastkar, inte glasfiber, dvs de bygginstruktioner som det finns gott om fungerar inte för mig). Jag uppmärksammade inte deformationen (det handlar om ca 5 mm, men det syns väldigt tydligt) trots att jag hade mätt en del och lyckades därför "skumma fast" deformationen (som var i mittdelen), det blev till och med så att det förvärrades en aning av trycket från skummet. Jag hade nog kunnat rädda en del av isoleringen, men det var mindre jobb (och säkert lika billigt) att börja om helt.
Nu bygger jag istället den bärande ramen helt i XPS och fristående, den kommer att stå löst på den isolerade platta (20 cm tjock) som jag redan lagt ned i marken. Då får jag stöd och isolering i ett (inte billigt med så mycket XPS i ramen, men bra isolerat blir det). Isoleringen på sidorna sätts också på då, men sätts inte ihop med den bärande XPS-ramen under. Jag lägger sedan ett lager med liggunderlag på ramen, detta kommer att koppla ihop isoleringen från ramen under med isoleringen på väggarna. Sedan kommer jag att lyfta i tunnan i denna ram, fylla den med vatten (så att det som är snett rätar ut sig av vikten, vilket det kommer att göra).
Och slutligen eventuellt, om jag måste: tömma och justera upp allting igen (när det fått stå i ett par veckor med varmt vatten i). Men vi får hoppas att jag slipper detta moment.
Nu bygger jag istället den bärande ramen helt i XPS och fristående, den kommer att stå löst på den isolerade platta (20 cm tjock) som jag redan lagt ned i marken. Då får jag stöd och isolering i ett (inte billigt med så mycket XPS i ramen, men bra isolerat blir det). Isoleringen på sidorna sätts också på då, men sätts inte ihop med den bärande XPS-ramen under. Jag lägger sedan ett lager med liggunderlag på ramen, detta kommer att koppla ihop isoleringen från ramen under med isoleringen på väggarna. Sedan kommer jag att lyfta i tunnan i denna ram, fylla den med vatten (så att det som är snett rätar ut sig av vikten, vilket det kommer att göra).
Och slutligen eventuellt, om jag måste: tömma och justera upp allting igen (när det fått stå i ett par veckor med varmt vatten i). Men vi får hoppas att jag slipper detta moment.
Nu är underredet klart och tunnan står med vatten i för att röka ut eventuella sättningar i marken. Jag kommer att låta den stå så här (men med lock på) i två veckor innan jag drar in slangar, sätter på pumpen och värmen mm.
IBC-tanken är inköpt. Jag kommer att tömma över detta vattnet i den för att mäta upp hur mycket vatten som är kvar i tunnan när IBC är full. När jag vet det, då kan jag besluta hur jag skall pumpa vattnet mellan tunnan och tanken.
IBC-tanken är inköpt. Jag kommer att tömma över detta vattnet i den för att mäta upp hur mycket vatten som är kvar i tunnan när IBC är full. När jag vet det, då kan jag besluta hur jag skall pumpa vattnet mellan tunnan och tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat och spännande koncept att följa med IBC-tanken. Får du det att funka kan det bli riktigt bra. Jag antar att du kommer isolera ibc-tanken riktigt ordentligt. Jag skulle säga att på min tunna som är isolerad runt om, så är det locket som har de största förlusterna.
IBC är tänkt att isoleras med 145 mm glasull i första hand. Jag tänker dock lämna utrymme för mer isolering om det behövs. Men iom att IBCn skall stå i garaget, så tror jag att 145 mm räcker. Garaget är isolerat med 145 mm och det håller sig på minst 8 grader året om. Det är vägg i vägg med huset så det värms av det. Jag har dock en ambition att få upp tempen i garaget på vintern, så lite värmeläckage gör ingenting.
Framtiden får utvisa helt enkelt.
Jag tänker förresten chansa på att inte plasta isoleringen. Det är bättre att allt andas tänker jag. Men blir det påväxt får jag ändra mig helt enkelt. Jag tänker att isoleringen är lösa väggar som hakas fast i varandra. Sedan ett löst lock på.
Framtiden får utvisa helt enkelt.
Jag tänker förresten chansa på att inte plasta isoleringen. Det är bättre att allt andas tänker jag. Men blir det påväxt får jag ändra mig helt enkelt. Jag tänker att isoleringen är lösa väggar som hakas fast i varandra. Sedan ett löst lock på.
Mitt lock är förresten bara en dryg decimeter tjockt, så det var ett skäl att låta vattnet åka in i garaget också.
Nu sitter locket i alla fall på för att skydda mot skräp, medan tunnan får tynga ned och locka fram eventuella sättningar (men det skall det inte bli). Jag ville dock göra detta extra moment då jag lade ut Lecakulor under cellplasten. Det är ju inte riktigt "by the book" precis.
Nu sitter locket i alla fall på för att skydda mot skräp, medan tunnan får tynga ned och locka fram eventuella sättningar (men det skall det inte bli). Jag ville dock göra detta extra moment då jag lade ut Lecakulor under cellplasten. Det är ju inte riktigt "by the book" precis.
Köp klorgranulat och slå i tunnan
1 matsked omedelbart annat har du slibbigt vatten om en vecka.
Ok det är mindre risk på hösten, hade det varit mitt i sommaren så går det på 3 dagar för bakterier börjar märkas och ytan känns hal.
1 matsked omedelbart annat har du slibbigt vatten om en vecka.
Ok det är mindre risk på hösten, hade det varit mitt i sommaren så går det på 3 dagar för bakterier börjar märkas och ytan känns hal.
Många, väldigt många svordomar senare bland annat pga ett flertal läckor i skarvar och slangkopplingar, så har jag nu fått värme i tunnan och provbadat ett par gånger. Men inte mycket bilder att visa än...
Men nog är det intressant att vanliga slangklämmor har ett flertal dåliga egenskaper:
- de kan gå sönder och sluta klämma åt
- de kan skära hål i slangen
- de kan ralla upp
Jag har drabbats av alla tre. Biltema och Jula har dock slangklämmor av bättre kvalitet än de som följde med pump och skarvar.
Så jag har tömt och fyllt tunnan flera gånger under månaden som gått. Men nu är allt tätt och vattnet stannar kvar i tunnan. Till helgen skall ytbeklädnad och altan fixas till. Jag tänker sätta fibercement utanpå tunnan (ändrade planer). Allt för att den skall vara enkel, bygga lite och vara lätt att ta av. Det blir intressant att testa i alla fall.
Men nog är det intressant att vanliga slangklämmor har ett flertal dåliga egenskaper:
- de kan gå sönder och sluta klämma åt
- de kan skära hål i slangen
- de kan ralla upp
Jag har drabbats av alla tre. Biltema och Jula har dock slangklämmor av bättre kvalitet än de som följde med pump och skarvar.
Så jag har tömt och fyllt tunnan flera gånger under månaden som gått. Men nu är allt tätt och vattnet stannar kvar i tunnan. Till helgen skall ytbeklädnad och altan fixas till. Jag tänker sätta fibercement utanpå tunnan (ändrade planer). Allt för att den skall vara enkel, bygga lite och vara lätt att ta av. Det blir intressant att testa i alla fall.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Det är snart dags för fas 2, dvs den roliga delen av projektet. Jag har köpt en 1000 liters IBC och en på 600 liter. I dessa skall badvattnet förvaras mellan baden i framtiden. Jag har provpumpat från den på 1000 liter redan, när jag tömt vattnet flera gånger under senaste månaden så har jag använt den för att spara delar av det till nästa försök. Och förra veckan kom jag över den andra tanken också.
Jag har tre slanggenomföringar i tunnan, en mindre i botten för tömning och två till för cirkulation. Tanken just nu är att gravitationen skall tömma ut vatten ur tunnan tillbaka till tankarna när pumpen kör, men det blir nog så att det blir att starta och stoppa pumpen ofta utifrån om det finns tillräckligt med vatten i tanken. Vi går se hur det fungerar i praktiken. Alternativet är att jag beställer en trevägsventil (en till, jag har redan en för vattnet till tunnan) för att styra vart vattnet hämtas så att man hämtar direkt från tunnan när man badar.
Jag har tre slanggenomföringar i tunnan, en mindre i botten för tömning och två till för cirkulation. Tanken just nu är att gravitationen skall tömma ut vatten ur tunnan tillbaka till tankarna när pumpen kör, men det blir nog så att det blir att starta och stoppa pumpen ofta utifrån om det finns tillräckligt med vatten i tanken. Vi går se hur det fungerar i praktiken. Alternativet är att jag beställer en trevägsventil (en till, jag har redan en för vattnet till tunnan) för att styra vart vattnet hämtas så att man hämtar direkt från tunnan när man badar.
Förresten, är det någon som har ett bra tips på trådlös termometer (för hemautomation) till badtunnan? Jag har en 433 MHz på slangen, men den fungerar ju bara när cirkulationen kör. Den visar dessutom för lite, men det tror jag är en fråga om att isolera slangen mer.
Har testat med en ZigBee-termometer i en vattentät burk, men vattnet dödar effektivt signalerna (samma frekvensband som mikrovågsugnen använder). ZigBee med extern sensor är ju mycket ovanliga. Funderar på bygga om en med extern sensor och sätta i en vattentät burk.
Några idéer? Helst skulle jag vilja ha en vattentät konstruktion med prob som kan sitta under isoleringen till tunnan.
Har testat med en ZigBee-termometer i en vattentät burk, men vattnet dödar effektivt signalerna (samma frekvensband som mikrovågsugnen använder). ZigBee med extern sensor är ju mycket ovanliga. Funderar på bygga om en med extern sensor och sätta i en vattentät burk.
Några idéer? Helst skulle jag vilja ha en vattentät konstruktion med prob som kan sitta under isoleringen till tunnan.
Jag kan ju konstatera att det gör stor skillnad på värmeläckaget om det blåser eller inte. När det är stiltje så går går uppvärmningen mycket snabbare, trots lägre temperatur. Det känns som att vinden lyckas dra ut värme genom mittdelen av locket. Jag skall till veckan prova att lägga en presenning över och se om det minskar värmeläckaget.
En annan sak jag noterat är att 2kW inte riktigt räcker för att hålla uppe värmen när man badar om det blåser, vid 8 grader utomhus. Jag behöver ett till värmeelement för att klara ännu kallare dagar...
En annan sak jag noterat är att 2kW inte riktigt räcker för att hålla uppe värmen när man badar om det blåser, vid 8 grader utomhus. Jag behöver ett till värmeelement för att klara ännu kallare dagar...