Nu är tunnan hämtad. Jag återkommer med bilder senare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag ställde min badtunna på lecablock som stod på en hårt paddad 8-16 mm bergkross. Tunnan lutar 3-5mm mot avloppet.
Tunnan belastar inte tralldäcket.

[bild]
Jag skall visa mer senare hur jag gör, men i praktiken kommer jag att limma (fogskum) XPS på tunnan så att den får en helt platt bas. Sedan kommer denna bas att stå på 20 cm XPS och EPS som i sin tur står på 20 cm leca-kulor.

Jag planerar att göra en träbeklädnad som skall gå att lyfta bort så att hela tunnan går att lyfta ut om jag skulle behöva göra underhåll av grundläggningen, men jag tror inte att detta skall behövas. Men...
...det är lite av en chansning att ställa alltihop på lecakulor, så jag vill inte göra det alltför svårt att rätta till eventuella problem.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bild på tunnan med den tänkta placeringen i altanen i bakgrunden.

Grå plasttunna på en gräsmatta med träterrass, växter och husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Kommer du ha någon lampa i badet?
 
D Derbyboy skrev:
Kommer du ha någon lampa i badet?
Nej. Frugan sade att hon absolut inte vill bli upplyst med mindre smickrande ljus när hon är i badet...

Jag har dock lämnat det öppet för framtiden. Jag har ju möjlighet att sätta in det senare då jag som sagt förbereder för att kunna lyfta ut karet om det behövs.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tänker mer att belysningen är till för stunden innnan badningen, när man förbereder typ. Sen skulle jag nog släcka och istälelr titta på stjärnorna eller nåt
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på att sätta en vattentät lampa i skimmern. Har inte riktigt kommit fram till hur ännu...

Edit: Om frun ångrar sig...
 
Det blev inte något mer idag, det kom 12,6 mm regn på 30 minuter. Tomten var som en myr efteråt. Jag insåg också lite förbättringspotential i dräneringen (jag måste passa på att leda om regnvatten vid skyfall så att det inte rinner in under tunnan).

Det får dels bli ett nytt dräneringsrör, dels en jordvall under altanen som leder vattnet åt rätt håll. När jag grävde ur för dräneringen av gropen så gav jag också regnet fritt fram att flöda mot garageväggen.

Får nog lyfta några stenar och gjuta en liten mur där det idag bara är kallmurade naturstenar också.

Vad bra att jag kunde se hur vattnet rann vid skyfall INNAN jag satte tunnan på plats i alla fall...
 
Jag har mätt, mätt igen och mätt ännu en gång och har kommit fram till att tunnan måste sticka upp 20-25 cm ut altanen. Annars kan jag inte fästa locket ordentligt med den medföljande fästanordningen. Att fästa det ordentligt är nödvändigt när man bor nära havet på västkusten!

Jag kan dessutom inte isolera mer än ca 5cm vid dessa 20-25 cm också. Nu kommer det inte att vara vatten de sista decimetrarna i alla fall, men det blir inte meningsfullt att isolera 20cm runt hela tunnan i övrigt heller, även om det fortfarande är det jag siktar på.

Locket är bara ca 13cm tjockt och det är ju där nästan all värme smiter ut...

Det blir nog nästan helt säkert plan B, dvs att tömma ur vattnet och hålla det varmt i garaget istället. Isoleringen blir då bara för att vattnet skall vara varmt när man badar.

Jag fortsätter att mäta, utvärdera och planera om. Det blir nog bra till slut ändå...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har mätt, mätt igen och mätt ännu en gång och har kommit fram till att tunnan måste sticka upp 20-25 cm ut altanen. Annars kan jag inte fästa locket ordentligt med den medföljande fästanordningen. Att fästa det ordentligt är nödvändigt när man bor nära havet på västkusten!

Jag kan dessutom inte isolera mer än ca 5cm vid dessa 20-25 cm också. Nu kommer det inte att vara vatten de sista decimetrarna i alla fall, men det blir inte meningsfullt att isolera 20cm runt hela tunnan i övrigt heller, även om det fortfarande är det jag siktar på.

Locket är bara ca 13cm tjockt och det är ju där nästan all värme smiter ut...

Det blir nog nästan helt säkert plan B, dvs att tömma ur vattnet och hålla det varmt i garaget istället. Isoleringen blir då bara för att vattnet skall vara varmt när man badar.

Jag fortsätter att mäta, utvärdera och planera om. Det blir nog bra till slut ändå...
Om du fixar en flytande isolering så försvinner nästan ingen värme uppåt.
I min badtunna har jag en flytande 5 mm folie typ Airolen® Den första som jag använde köpte jag på en poolfirma som använder den som underlag till linern i stora pooler.
Denna folie var perfekt men efter många år blev den solkig så jag köper en lika dan från samma firma, men denna hade en annan tillverkare och plasten var inte diffusionstät utan släppte in vatten molekyl för molekyl, efter 2 år var folien fyld med vatten och vägde många kilon och hade ingen isolerfömåga kvar. Idag provar jag med bubbelplast för stora poler.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Om du fixar en flytande isolering så försvinner nästan ingen värme uppåt.
I min badtunna har jag en flytande 5 mm folie typ Airolen® Den första som jag använde köpte jag på en poolfirma som använder den som underlag till linern i stora pooler.
Denna folie var perfekt men efter många år blev den solkig så jag köper en lika dan från samma firma, men denna hade en annan tillverkare och plasten var inte diffusionstät utan släppte in vatten molekyl för molekyl, efter 2 år var folien fyld med vatten och vägde många kilon och hade ingen isolerfömåga kvar. Idag provar jag med bubbelplast för stora poler.
Tack för tipset. Skall kolla på vad jag kan hitta.
 
Hembyggd badtunna med isolering av XPS-skivor, placerad på en gräsmatta, med fogskum och några verktyg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mycket mer jobb med att isolera badtunnan än vad man tror. Särskilt om man använder fogskum för att överbrygga distanserna till XPSen och det är noga på millimetern att allt är plant efteråt. Nu börjar det dock närma sig, några bitar till under tunnan och sedan skall alla väggarna fästas också.

Planen är att sedan täcks XPSen med svart markduk som jag skall sätta ribbor på (snedsågade upptill). Jag skall bara komma fram till hur det görs på bäst sätt...
...just nu lutar det åt hålband (under duken) med små hål som jag skruvar fast ribborna i. Någon som har en bättre idé?

XPS är förresten mitt nya favoritmaterial. det är då lätt att skära perfekta bitar med isolerkniven och det blir ordentligt stabilt efter limning. Jag har redan börjat tänka ut nya projekt med XPS...
 
Jag har glömt att skriva att jag förra veckan drog 5x2,5mm EKLK över vinden och ned i garaget. Denna kommer att (fram till bytet av huvudcentralen som planeras i 15 år) dela säkringar med laddstolpen som frugans bil använder, samt med min laddbox som kommer att matas från en undercentral i garaget. Dessutom kommer då badtunnans värme och cirkulation att matas från undercentralen.

På dessa säkringar kommer även en separat elmätare att monteras. Jag kommer inte att ladda frugans bil samtidigt som min bil och eftersom jag dessutom har ännu en elmätare på badtunnans användning så kan jag nu i en graf plotta vad både elbilarna och badtunnan har för elförbrukning. Äntligen så kommer jag att få koll på hur mycket huset drar och vad som är för tilläggen. Frågan är om inte bastun borde hamna under elmätaren också. Den kan ändå inte köras när något av det andra körs.

För att inte överbelasta huvudsäkringarna så övervakar jag redan strömmen i dessa och styr ned de andra förbrukarna enligt ett prioritetsschema som är baserat på bland annat elpriset och vilken utrustning som aktiverats. Idag finns bara bastun och bilarna i detta. Bastun kommer att vara näst viktigast och den dygnsbaserade cirkulationen/värmen i badtunnan är minst viktig. Badtunnan är ännu viktigare än bastun om den är forcerad (dvs att vi aktiverat den för bad). Mellan dessa har vi bilarna där frugans bil är viktigare än min då jag kan köra på bensin om det kniper. Jag räknar dock inte med att detta någonsin skall inträffa, det finns tid att köra dem alla under natten.

Normalt sett kommer allting alltså att styras via elpris och maximal ström, men via en front-end i Samsung SmartThings så kan man manuellt aktivera både bokläsning och badtunna. Detta är planen i alla fall.
 
Planen är också att badtunnans vatten töms ut i en välisolerad IBC-tank i garaget när man inte badar. Vattnet cirkuleras/värms/renas sedan i denna varje natt. För detta har jag köpt två motor ventiler, en för att kunna tömma tunnan (gravitation då den står högre än IBC-tanken i garaget) och en ventil för att styra vart vattenpumpen skickar vattnet (en trevägs ventil). Det kommer en ritning på allt detta senare...

Detta innebär att jag kommer att ha tre genomföringar i badtunnan:

1) inlopp nära botten (1,5" i diameter, samma slang)
2) skimmerutlopp nära kanten (1,5" slang)
3) botten utlopp för tömning (1" slang).

Jag räknar med att få bakfall genom pumpen så den måste alltid köra när man badar. Om jag ångrar mig får jag sätta in en backventil bara.

Det finns viss risk att en IBC på 1000 liter (egentligen 1100 liter) inte räcker till allt vatten, i så fall får jag sätta en 200 liters tunna ovanpå. Det går det också. Men jag hoppas att 1100 liter skall räcka till.

Ett annat alternativ är att spilla den sista skvätten vatten varje gång man badar då man ända måste fylla lite nytt vatten löpande. Jag har förresten en tredje ventil till detta för att slippa dra ut en slang varje gång. Gör jag på det sättet så värmer jag vattnet till 42 grader i IBC och kyler sedan det med kallvatten när jag drar igång cirkulationen för att bada.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Idag har jag hämtat en IBC-tank. Jag räknar inte med att ha några problem med tidigare innehåll, det har varit marinad till delikatesser i den. Lättflytande och förhoppningsvis ingen doft som fastnar i plasten någon längre tid. Doften bör i värsta fall tas bort av kloret på sikt.

Jag fick även motorstyrda ventiler på posten, så nu kan jag styra hur vattnet pumpas (till tanken eller till tunnan) och även när tunnans bottenventil skall släppa ut vattnet till IBC-tanken.

Jag har fortfarande inte kommit fram till hur jag skall göra med påfyllnad av extra vatten efter badet (jag tänker ju spilla ut ca 100 liter efter varje bad, man skall ju löpande byta en del av vattnet). Om vi gör en enkel beräkning så kastar vi då bort ca 100 liter med drygt 30 graders temperaturdiff (jag antar här att kallvattnet in är ca 8 grader). Det motsvarar drygt 3kWh. Det hade ju varit trevligt om man hade kunnat återvinna en del av denna energi på vintern. En idé är att ha en liten tunna för spillt vatten som kan värma garaget också, men det är överkurs förstås. Och dessutom så vill man kanske inte det annat än under några få månader. Men det är klart, man kansle skulle kunna ta in en av regnvattentunnorna över vintern... 😀

En annan aspekt med att fylla på kallvatten är ju att IBC-tanken enbart är på ca 1100 liter och min tunna behöver ca 1200 liter. Så inför varje bad så måste jag ju fylla i ytterligare 100 liter (de som jag spillt). Så antingen så fyller jag på dessa när jag börjar pumpa vattnet till badtunnan och då vill jag hålla vattnet på ca 42 grader när det är i IBC (med 100 liter 8-gradigt vatten så blir det rätt bra temp ca 39 grader). Detta kan jag lösa genom att alltid fylla på kallvatten om nivån i IBC är i princip tom (om cirkulationspumpen samtidigt går). Det är nog det enklaste sättet att lösa detta. Alternativet är att sätta in en tunna till med minst 100 liter och att fylla den direkt efter att man tömt badtunnan. Och att man då värmer alla 1200 liter till 39 grader. Det känns inte lika attraktivt om jag skall vara ärlig...
...så en nivåvakt och påfyllnad med kallvatten när man badar är nog det bästa alternativet. Jag är ju inte riktigt där än.

Till helgen blir det att isolera färdigt tunnan och att prova ut så allt blir plant när man ställer den på plats. Det är också dags att börja montera in tllflöden och frånflöden. Jag är lite orolig att det skall bli svårt att få det bra med skimmeravloppet. Blir vattennivån för låg när jag sätter det på plats? Detta är modellen jag valde:

Delar till en badtunnefilter (skimmer) i mörkgrå plast, inklusive filterbehållare, anslutningar, ram och tillhörande komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter jag den för högt så blir det svårt att isolera utan att sätta en bula som syns och sätter man det för lågt så blir kanske vattennivån i lägsta laget. Detta är mitt största orosmoment just nu. Efter helgen så kanske det är en ickefråga dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.