Hej, ny är på forumet även om jag surfat runt och med intresse följt många trådar, och har försökt att få tag i information så att jag inte hade behövt göra det här inlägget. Hoppas jag har postat det i rätt forum.
Mina frågor rör byggnaden som du kan se på de två bilderna. Det har varit ett gammalt spannmålsmagasin/förråd och står i huvudsak på en stenkällare. Det som jag undrar över är hur jag skall isolera den här byggnaden på bästa sätt (bor i Uppland). Både tak och gavlar ligger dikt an balkarna runt om, vilket väcker frågan om hur jag skall göra med lutftspalter. Taket består av planken, takpapp, masonit och tegelpannor.
Hur bär man sig åt för att inte balkarna försvinner vid isoleringen... om jag vill ha 14-20 cm isolerin då ryker ju balkarna hehehe, visserligen har jag och min fru pratat om att "fixa" fuskbalkar där de försvinner så att säga för att få "balkkänslan"...
Tips på hur jag skall regla och isolera här vore nice, speciellt med tanke på luftspaltens vara och icke vara. Vi hade tänkt oss att inte ha någon vind utan så mycket snedtak som möjligt. Eftersom väggarna (bräderna) på utsidan ligger mot balkarna så ligger de också strax utanför stenkällarväggarna, så att göra tilläggsisolering eller andra arbeten på utsidan skulle se mycket märkligt ut om väggarna kommer längre ut än själva stenkällaren.
Tacksam för svar eller tips på hur jag skall ta tag i det här.
Tack
/N