Hej!

Håller på att bygga ut sommarstugan. Har förlängt ena gaveln nästan 5 meter. Fått till takstolar med exakt samma lutning och allt ser kanonbra ut! :-)

MEN, visar sig att samma takplåt inte finns längre. Den takplåten som ligger idag är från 2005 och har "tegeltaks profil". Hittade en plåt med i stort sett identiska mått och började glatt sätta dit bärläkt m m. Har råspont och underlagspapp under.

Inser när jag sätter upp bärläkten att plåtttaket som ligger sitter rätt snett. Slår på ca 3 cm från nock till hängränna. Kommer vara omöjligt att lägga nya plåtarna med överlapp som jag tänkt. Dessutom har de dragit ut den gamla plåten ca 5 cm nedanför sista läkten, så får man inte göra med de nya plåtarna, d v s plåtarna kommer inte helt i fas heller. Hur fasen får jag till en skarv från nock ner till hängränna i övergången mellan dessa plåter?

Specialtillverka en plåt som täcker en dal på gamla och en på nya plåten?

Vill väldigt ogärna plocka av en hel sida med gamla plåtar. Stor risk att skada bärläkt, papp m m.

R
I skarven mellan nya och gamla finns det nog bara en lösning , plåtis knäcker till så som du vill ha det och hans erfarenhet .
Det med längden , kanske en större nockplåt som går ner längre , då går det att släppa ner den nya
Vad menas med så får man inte göra , ett foto kan vara bra

R rävlyan skrev:
Vad menas med så får man inte göra , ett foto kan vara bra
Tack för svar, tänkte också så men hoppades på nån brilliant lösning. "Inte får" = enligt monteringsanvisningarna ska plåten inte gå utanför nedersta läkten, fuskar man med det så gäller inga garantier enligt säljaren.

Tog tyvärr inget vettigt kort.

R
M Mikael K. skrev:
fuskar man med det så gäller inga garantier enligt säljaren.
Vad menar han med att inte garantin gäller , det jag kan tänka mig är det ska vara stöd och infästning längst ner , det blir ett
stöd en s,k panna upp annars och det menas nog att det kan vika sig i blåsten , men plåten är bra styv tveksamt om det kan handa något

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.