99 689 läst · 611 svar
100k läst
611 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Vi hade samma problem i vår förening. Det visade sig att det inte var tillåtet enligt detaljplanen så de tvingades återställa sin parkering och fortsätta parkera på den gemensamma parkeringen. Kolla vad som står i detaljplanen.
Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Det är klart att du kan lämna in en motion. Du kan motionera angående vad som helst.L micke880 skrev:Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Men det är fel sätt att angripa problemet.
Att ställa ut en blomlåda endast avsedd att vara i vägen är ett omoget beteende, det blir bara löjligt.
Se till att styrelsen tydligt meddelar att parkering på tomten inte är tillåtet, i allmänt meddelande och enskilt till aktuell individ.
Utred skyndsamt laddplatser på ordinarie parkering, och då ska dessa vara i hanterande likartat en privat laddbox.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Egentligen kanske inte så konstigt, någon skaffar elbil, föreningen är sömning och har fortfarande inte fått upp en enda laddare för bilar och radhusägaren blir tvungen att göra en egen lösning för att kunna ladda bilen?
Lägg in en motion till årsmötet om du vill. Men att beakta är ju att brandbil och andra utryckningsfordon behöver lätt kunna ta sig in för att tex släck en brand eller liknande. Står det en stor blomlåda som ej går enkelt att lyfta bort kan det försena utryckningen och sätta liv i fara. Bättre att lägga in motion för bom isf som är enklare att öppna vid behov tänker jag.
Hela frågan kan jag dock tycka är lite småaktig. Jag bor i liknande område med samfällighet som äger gator/vägar och lekpark mm. Personligen tycker jag att man ska kunna köra på vägarna om behov finns, men förstår att det såklart kan skapa problem om det är varje dag flera bilar som kör fram och tillbaka på vägar som tex saknar bärighet för sådan trafik. Vill du verkligen inte att de ska köra där hade jag angripit problemet därifrån. Kolla upp vilken bärighet vägarna har, studera detaljplanen vad som står i den samt samfällighetens stadgar. Lyft problematiken med styrelsen om vägarna saknar bärighet/går emot stadgar eller till kommunen om det går emot detaljplan att ha parkering på tomten.
Hela frågan kan jag dock tycka är lite småaktig. Jag bor i liknande område med samfällighet som äger gator/vägar och lekpark mm. Personligen tycker jag att man ska kunna köra på vägarna om behov finns, men förstår att det såklart kan skapa problem om det är varje dag flera bilar som kör fram och tillbaka på vägar som tex saknar bärighet för sådan trafik. Vill du verkligen inte att de ska köra där hade jag angripit problemet därifrån. Kolla upp vilken bärighet vägarna har, studera detaljplanen vad som står i den samt samfällighetens stadgar. Lyft problematiken med styrelsen om vägarna saknar bärighet/går emot stadgar eller till kommunen om det går emot detaljplan att ha parkering på tomten.
Förstår dig helt.
1. Kolla detaljplanen (finns hos kommunen), möjligtvis reglerat redan där.
2. Kolla om det finns några skyddsbestämmelser för området, kommunen vet. Inte ovanligt att den enhetliga och tidstypiska karaktären ska bevaras.
3. Byt styrelse i samfälligheten. De ska tala dåren till rätta. Om inte så är det bara att sätta upp en bom och en skylt med motortrafik förbjuden och så får hen snällt kvittera ut en nyckel när hen ska till Ikea, på fjällsemestern eller något annat som gör att man vill lasta vid huset. Övriga medlemmar kan ju få egen nyckel direkt
2. Kolla om det finns några skyddsbestämmelser för området, kommunen vet. Inte ovanligt att den enhetliga och tidstypiska karaktären ska bevaras.
3. Byt styrelse i samfälligheten. De ska tala dåren till rätta. Om inte så är det bara att sätta upp en bom och en skylt med motortrafik förbjuden och så får hen snällt kvittera ut en nyckel när hen ska till Ikea, på fjällsemestern eller något annat som gör att man vill lasta vid huset. Övriga medlemmar kan ju få egen nyckel direkt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 432 inlägg
Fotografen skrev:Det är klart att du kan lämna in en motion. Du kan motionera angående vad som helst.
Att ställa ut en blomlåda endast avsedd att vara i vägen är ett omoget beteende, det blir bara löjligt.
Se till att styrelsen tydligt meddelar att parkering på tomten inte är tillåtet, i allmänt meddelande och enskilt till aktuell individ.
Utred skyndsamt laddplatser på ordinarie parkering, och då ska dessa vara i hanterande likartat en privat laddbox.
P Pumba skrev:
Tack för ditt svar!Byggtrixx skrev:Lägg in en motion till årsmötet om du vill. Men att beakta är ju att brandbil och andra utryckningsfordon behöver lätt kunna ta sig in för att tex släck en brand eller liknande. Står det en stor blomlåda som ej går enkelt att lyfta bort kan det försena utryckningen och sätta liv i fara. Bättre att lägga in motion för bom isf som är enklare att öppna vid behov tänker jag.
Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt. Jag tänkte mig en 1x1x0,5meter kanske.
Bärighet för trafik ska jag kolla upp men är tveksam. Vi har leveransbilar och postbilar som kör dagligen.
Detaljplanen kollade jag precis upp, och tyvärr så är det inte förbjudet i den. Måste ha missats då det är förbjudet i området bredvid som är byggt på liknande sätt och samma år.
Hej. Kollade precis detaljplanen och tyvärr är det inte reglerat där.H Hans G2 skrev:Förstår dig helt.
Skyddsbestämmelser ska jag kolla upp. Tack för tipset.
Vi vill somsagt inte ha osämja i området, blir inte så trevligt.
Det är konstigt att man skaffar en elbil utan att ha laddplats och bestämmer sig för att dagligen köra slalom mellan grannar i det bilfria området man själv flyttat till. Inte helt otroligt att det också är på tider när många rör sig i grannskapet.P Pumba skrev:
Mindre konstiga lösningar hade varit att välja annan bil, annan bostad eller lägga en motion om laddplatser till samfälligheten.
Problemet är att styrelsen inte kan reglera vad en enskild individ gör på sin tomt. De kan bara reglera området som samfälligheten äger.Fotografen skrev:Det är klart att du kan lämna in en motion. Du kan motionera angående vad som helst.
L micke880 skrev:
Låter långt ifrån bilfritt, och skulle gissa att de som bor granne med barnen kör försiktigare än stressade budbilar oavsettH Hans G2 skrev: