105 285 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
I vårt fall så är stora blomlådor ca 4x4m byggda på den gemensamma fixardagen och beslutet att bygga dem är taget av styrelsen. Vet ej om de kollat med de som bor bakom blomlådorna om det är ok att bygga framför deras tomt.P Pin skrev:
Många av träd och annat har antagligen varit där i väldigt många år. De här områdena byggdes för ca 45 år sedan och mycket byggs ju om genom åren.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Då är det ju ingen lösning som fanns i anläggningsbeslutet om jag förstår det rätt.
Det typiska är annars att sådant här prövas vid förrättningen och i det anläggningsbeslut som Lantmäteriet tar. D v s man ansöker om att inrätta gemensamhetsanläggningen och antingen inrättar man gemensamhetsanläggningen som den redan är utförd eller så inger man ritningar på vad som ska utföras. I det senare fallet beslutar Lantmäteriet om en utförandetid när gemensamhetsanläggningen bildas. Det som utförs av ritningsunderlaget under den tiden blir en del av gemensamhetsanläggningen och det man inte utför förfaller och är inte en del av gemensamhetsanläggningen.
Efter att utförandetiden har gått ut eller gemensamhetsanläggningen är utförd så övergår föreningen till att förvalta gemensamhetsanläggningen. Det är förvaltning i dess egentliga mening man får således inte utveckla verksamheten, t ex genom att lägga planteringar på vägar eller anlägga lekplatser på vägarna. Men får återuppbygga/förnya gemensamhetsanläggningen.
Så har samfällighetsföreningen i trådens fall blockerat utfarten till vägen för fastighetsägare så får man flytta på detta. Enklast är ju om fastighetsägaren betalar för ändringen om den blir aktuell. Finns istället dessa planteringar och lekplatser i anläggningsbeslutet så har fastighetsägaren förlorat möjligheten till utfart där och får acceptera det myndighetsbeslutet.
Det typiska är annars att sådant här prövas vid förrättningen och i det anläggningsbeslut som Lantmäteriet tar. D v s man ansöker om att inrätta gemensamhetsanläggningen och antingen inrättar man gemensamhetsanläggningen som den redan är utförd eller så inger man ritningar på vad som ska utföras. I det senare fallet beslutar Lantmäteriet om en utförandetid när gemensamhetsanläggningen bildas. Det som utförs av ritningsunderlaget under den tiden blir en del av gemensamhetsanläggningen och det man inte utför förfaller och är inte en del av gemensamhetsanläggningen.
Efter att utförandetiden har gått ut eller gemensamhetsanläggningen är utförd så övergår föreningen till att förvalta gemensamhetsanläggningen. Det är förvaltning i dess egentliga mening man får således inte utveckla verksamheten, t ex genom att lägga planteringar på vägar eller anlägga lekplatser på vägarna. Men får återuppbygga/förnya gemensamhetsanläggningen.
Så har samfällighetsföreningen i trådens fall blockerat utfarten till vägen för fastighetsägare så får man flytta på detta. Enklast är ju om fastighetsägaren betalar för ändringen om den blir aktuell. Finns istället dessa planteringar och lekplatser i anläggningsbeslutet så har fastighetsägaren förlorat möjligheten till utfart där och får acceptera det myndighetsbeslutet.
Du verkar vara en som man inte vill bo granne med.L micke880 skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Vänta lite, om det är tillräckligt stort för att det dagligen kör postbilar och leveransbilar, vad är egentligen problemet då?L micke880 skrev:Tack för ditt svar!
Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt. Jag tänkte mig en 1x1x0,5meter kanske.
Bärighet för trafik ska jag kolla upp men är tveksam. Vi har leveransbilar och postbilar som kör dagligen.
Detaljplanen kollade jag precis upp, och tyvärr så är det inte förbjudet i den. Måste ha missats då det är förbjudet i området bredvid som är byggt på liknande sätt och samma år.
Flera i tråden har uppfattat det som att det är en gata där man knappt får plats och man möjligen backar in när man flyttar eller så.
Då är det klart orimligt att nån bygger parkering. Man hade velat se gatan. För nu när du beskriver det så här verkar det mycket mer rimligt.
Oavsett vad tror jag att din blomlåda kommer vara verkningslös..... Hade det varit min parkering du ställde den framför hade jag bara tagit bort den på natten. Du får nog ha ett stort lager blomlådor om du ska lyckas med det där....
Det är nog ändå något litet fel på dig för annars föreslår man inte att blockera folks hem med blomlådor men jag håller med om att det säkert är många i din förening som håller med dig om att det inte borde vara en parkeringsplats där 😅L micke880 skrev:
Min fundering:
1. Om det "dagligen" åker postbilar, leveranser osv på er gågator: Är det så stort problem att en granne åker där kanske 2ggr/dag då ?
Sen kan jag hålla med om att det kan bli ett problem: För gör en så, så kanske 2,3... 18 st gör detta snart också, och vips är det en bilgata.
2. Om de flesta ändå vill ha bilfritt, och området i princip skall vara bilfritt: Vad säger grannen när ni talar med denna då ? Kan styrelsen hjälpa till med ett projekt att anordna laddning på den gemensamma parkeringen om det är problemet ?
Jag antar att in inte tänker sätta en blomlåda på pin kiv utan att grannen som byggt parkeringen på något sätt vägrar ta bort sin parekering även om det skulle byggas en laddstolpe osv ?
1. Om det "dagligen" åker postbilar, leveranser osv på er gågator: Är det så stort problem att en granne åker där kanske 2ggr/dag då ?
Sen kan jag hålla med om att det kan bli ett problem: För gör en så, så kanske 2,3... 18 st gör detta snart också, och vips är det en bilgata.
2. Om de flesta ändå vill ha bilfritt, och området i princip skall vara bilfritt: Vad säger grannen när ni talar med denna då ? Kan styrelsen hjälpa till med ett projekt att anordna laddning på den gemensamma parkeringen om det är problemet ?
Jag antar att in inte tänker sätta en blomlåda på pin kiv utan att grannen som byggt parkeringen på något sätt vägrar ta bort sin parekering även om det skulle byggas en laddstolpe osv ?
Redigerat:
Tror inte du förstår. Finns många små radhusområden med bilfria innergårdar där barn springer och cyklar mellan husen och lekplatsen som brukar finnas i mitten. Det ska vara svårt att köra in med bil där. Jag skulle lobba för en bom som öppnas med nyckel.C Cox skrev:
Så länge det inte finns laddstolpar ute på parkeringen kommer ju denna granne ändå att behöva ha nyckel och öppna den den bommen varje dag för att köra in till sin parkering.S surfarn skrev:
Till TS: Tycker att ni ska fundera på nån mer permanent/långsiktig lösning istället för att ägna er åt vuxenmobbing. Väldrigt barnsligt att försöka hindra EN specifik familj.
Om 5-10 år kommer säkert hälften av de boende i området att ha elbil. Så sätt fart med laddstolpar så kan ni säkert därefter få grannen att börja använda den yttre parkeringen på fredlig väg
Har man en bilfri innergård och någon börjar köra bil på den är det uppenbart något fel. Här har man inte det, den är inte bilfri idag.S surfarn skrev:
Tittar man på de bilder som TS lagt upp på "ett område som är byggt på liknande sätt som vårt" så ser det heller inte ut att vara speciellt trångt, i alla fall inte så att det bara är cykelbanebredd.