MrTim skrev:
Har aldrig förstått varför "amorteringsfritt" är så trendigt nuförtiden?
Är det för att folk insett och accepterat att dom har mer lån än dom kan betala, och därmed likväl kan strunta i det?
Lyxfällan?

Vi amorterar nästan 100tkr/år nu när räntan är låg. Vi har inga stora löner men ser amorteringen som ett sparande för våra barn.
Då har man pengar till renoveringen istället om man inte amorterar. Haft hus i 11 år, aldrig amorterat ett öre :)

S
MrTim skrev:
Har aldrig förstått varför "amorteringsfritt" är så trendigt nuförtiden?
Är det för att folk insett och accepterat att dom har mer lån än dom kan betala, och därmed likväl kan strunta i det?
Lyxfällan?

Vi amorterar nästan 100tkr/år nu när räntan är låg. Vi har inga stora löner men ser amorteringen som ett sparande för våra barn.
Det är "trendigt'" för att det för vissa är ett bra val. Det passar inte alla, men betyder inte att det är fel för andra. Historiskt sett är det ett smart ekonomiskt val att investera pengarna istället. Jag ser mina investeringar som ett sparande för mig själv och min familj också.

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Vi är väl egentligen två olika människotyper:
De, dom vill att "förmögenheten" skall växa för att det finns inflation och för att efterfrågan ökar, oklart varför.

Och de, som jobbar och sliter och därigenom skapar mervärden för hela mänskligheten.

Så grattis, och hoppas att ni når ert mål, ni som sitter och rullar tummarna, och hoppas att inflationen skall göra er rika!

OBS! Skrivet med glimten i ögat :) Vi sitter ju alla i samma båt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
Vi är väl egentligen två olika människotyper:
De, dom vill att "förmögenheten" skall växa för att det finns inflation och för att efterfrågan ökar, oklart varför.

Och de, som jobbar och sliter och därigenom skapar mervärden för hela mänskligheten.

Så grattis, och hoppas att ni når ert mål, ni som sitter och rullar tummarna, och hoppas att inflationen skall göra er rika!

OBS! Skrivet med glimten i ögat :) Vi sitter ju alla i samma båt.
Lite svårt att förstå vad du menar? Vi pratade nyss om amortering och investering. Jag kan inte prata för de andra, men det är fullt möjligt för mig (och min fru) att både jobba och vara intresserad av ekonomi samtidigt. Men lite svårt att förklara, lägg 30 minuter på att läsa in dig så kan vi ta diskussionen vidare :-)

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Det är klart, vi fattar inget vi som förspråkar amortering. Vi är då kanske dumma i huvudet.
Det är jag gärna men jag måste säga att det är en jävla fin känsla att ha under 50% belåning och kunna bestämma var jag kan lägga pengar istället.

Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart, vi fattar inget vi som förspråkar amortering. Vi är då kanske dumma i huvudet.
Det är jag gärna men jag måste säga att det är en jävla fin känsla att ha under 50% belåning och kunna bestämma var jag kan lägga pengar istället.
Nej, jag tror inte att ni är dumma i huvudet, men ni har inte intresse eller djupare kunskap om ekonomi/investeringar. Inget fel i det, vi är alla olika, själv lägger jag stor tid åt att dagligen se över och eventuellt korrigera mina investeringar, framförallt aktier, och att i mitt läge amortera när räntan är så låg vore ekonomiskt vansinne då avkastningen alltid slagit räntan. Med hästlängder.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S
Thomas_Blekinge skrev:
Och om du läser vad jag skrivit så ser du också att jag säger att det inte passar alla. Förstår heller inte var jag ska ha sagt att man är dum i huvudet om man amorterar? Däremot har jag läst raljanta inlägg om "Lyxfällan" etc. från de som väljer att amortera.

Vill man minimera risker och trivs med det så är det bäst att bara amortera, eller helst inte äga ett hus alls.
Är man lite mindre riskbenägen så kan man kombinera amortering och börsen. Man kan med fördel köpa en gång i månaden för att dra ner risken på börsen.
Är man mer riskbenägen så struntar man helt i amorteringen och går in på börsen istället.

Varje val har sina fördelar och nackdelar. Inget är rätt eller fel. Men historiskt så avkastar börsen i snitt ca8% per år. Så enkelt är det.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
SonnyListon skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar? Vi pratade nyss om amortering och investering. Jag kan inte prata för de andra, men det är fullt möjligt för mig (och min fru) att både jobba och vara intresserad av ekonomi samtidigt. Men lite svårt att förklara, lägg 30 minuter på att läsa in dig så kan vi ta diskussionen vidare :-)
OK, nu har jag läst in mig i 30 minuter, så jag vet vad amortering och investering är.
Så vad var det du ville ha sagt?

• Gilla
Raskus och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
OK, nu har jag läst in mig i 30 minuter, så jag vet vad amortering och investering är.
Läs 30, eller 300 timmar istället, 30 minuter räcker inte för dig :)

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
det är fullt möjligt för mig (och min fru) att både jobba och vara intresserad av ekonomi samtidigt.

SonnyListon skrev:
det är fullt möjligt för mig (och min fru) att både jobba och vara intresserad av ekonomi samtidigt.
Det gäller oss här hemma också. Förutom alla andra intressen vi odlar :)
Men för den sakens skull börjar vi inte "spela" på en volatil börs när läget är så darrigt som idag.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
Det gäller oss här hemma också. Förutom alla andra intressen vi odlar :)
Men för den sakens skull börjar vi inte "spela" på en volatil börs när läget är så darrigt som idag.
Då börjar vi närma oss varandra. Den volatila börsen gör att det kan vara svårt att komma in optimalt. Börsen har också stiget många år i rad, och den går i cykler. Så definitivt något att ha i åtanke.

En del av denna risk tas bort om man handlar en gång i månaden, då handlar du billigare om börsen går ned t.ex. och på så sätt sprider din inköpskostnad. Man kan dock inte jämföra det med spel.

Hur som helst så ska TS veta att det generellt sett inte är idiotiskt att vare sig amortera eller handla på börsen. Själva så avsätter vi mellanskillnaden på dagens ränta och 4% och handlar på börsen för. Lika mycket amorterar vi.

SonnyListon skrev:
Då börjar vi närma oss varandra. Den volatila börsen gör att det kan vara svårt att komma in optimalt. Börsen har också stiget många år i rad, och den går i cykler. Så definitivt något att ha i åtanke...
Ja, vi kan säkert mötas någonstans.
Jag har i färsk åtanke 2008 när börsen, och därmed våra pensionsbesparingar dök ca 40%.
Efter den smällen var i alla fall vi väldigt försiktiga (=negativa) med aktieplaceringar.
Det är naturligtvis skillnad om man är i 20 - 30-årsåldern och inte runt de femtio.
Men vem sparar pengar i så unga år?

KnockOnWood skrev:
Ja, vi kan säkert mötas någonstans.
Jag har i färsk åtanke 2008 när börsen, och därmed våra pensionsbesparingar dök ca 40%.
Efter den smällen var i alla fall vi väldigt försiktiga (=negativa) med aktieplaceringar.
Det är naturligtvis skillnad om man är i 20 - 30-årsåldern och inte runt de femtio.
Men vem sparar pengar i så unga år?
Bra, då verkar vi vara överens om att ingen är dum :) För övrigt går det att agera med framgång på en nedåtgående börs, men det är en lång historia och i ditt fall så antar jag att ni bara satt still i båten och tittade på. Som sagt innan, passar inte alla och kräver att man är intresserad på riktigt, det tar en hel del tid. Håller för övrigt med om att inte ska spara pengar som tjugoåring, i den åldern ska de i möjligaste mån investeras i sådant där avkastningen kan stavas kul :)

Robert63 skrev:
Bra, då verkar vi vara överens om att ingen är dum :) För övrigt går det att agera med framgång på en nedåtgående börs, men det är en lång historia och i ditt fall så antar jag att ni bara satt still i båten och tittade på. Som sagt innan, passar inte alla och kräver att man är intresserad på riktigt, det tar en hel del tid. Håller för övrigt med om att inte ska spara pengar som tjugoåring, i den åldern ska de i möjligaste mån investeras i sådant där avkastningen kan stavas kul :)
Alternativt köpa så dyr bostad man har råd med i så bra läge som möjligt. Hävarmen på investerat kapital (kontantinsats) kontra värdeökningen blir ganska stor på några år.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.