G Gbg1234 skrev:
Vi håller på att bygga ett komplementbostadshus med kök, badrum (TM+tt) och laddbox för elbil där det kommer bo 1-2 personer. På samma fastighet och el-central har vi vårat enplanshus med källare på totalt 190kvm.

Idag har vi 20A och ibland går en huvudsäkring om vi exempelvis har igång bastu, kör en tvätt och någon lagar mat.

Vi har 100mm strömkabel in till el centralen så vi kan få 35A.

Funderar nu på om vi ska :

A) uppgradera till 25A
B) uppgradera till 25A och skaffa en aktiv fasbalanserare som sprider ut på de 3 faserna (ganska kostsamt)
C) uppgradera till 35A för att vara på den säkra sidan

Årskostnaden är ca 5000 kr för 20 och 25A men ca 8000 kr för 35A.

Någon annan som kopplat på ytterligare en bostad på sin el-central och kan ge tips?
Mina tankar:
Ett hushåll kan du klara på 16A, så för 2 hushåll behöver du 16x2=32 A. Så redan där är vi över 25A.
Sedan 2 elbilsladdare?

Skulle säga att du behöver lastbalanserare till laddboxarna till elbilarna. Samt en enklare lastbalanserare till bastun.

Är lastbalanserare så dyra?
Blir det inte typ 10k kr i material totalt?

M mattoys skrev:
Mina tankar:
Ett hushåll kan du klara på 16A, så för 2 hushåll behöver du 16x2=32 A. Så redan där är vi över 25A.
Sedan 2 elbilsladdare?

Skulle säga att du behöver lastbalanserare till laddboxarna till elbilarna. Samt en enklare lastbalanserare till bastun.

Är lastbalanserare så dyra?
Blir det inte typ 10k kr i material totalt?
Jag klarar inte ens matlagningen på 16A, inte utan att stänga av spisen innan vattenkokaren kör, eller undvika att köra ugn och mikro osv.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag klarar inte ens matlagningen på 16A, inte utan att stänga av spisen innan vattenkokaren kör, eller undvika att köra ugn och mikro osv.
Samma här. Vi har 20 A och kan lätt få korta överlaster på uppemot 27-28 A; i synnerhet under vintern när det går mer värme. Faserna kan visserligen balanseras något bättre, så det får en elektriker lösa i framtiden.

• Gilla
Ulf Christensen
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Samma här. Vi har 20 A och kan lätt få korta överlaster på uppemot 27-28 A; i synnerhet under vintern när det går mer värme. Faserna kan visserligen balanseras något bättre, så det får en elektriker lösa i framtiden.
Som gammal elektriker så har jag balanserat om i mitt hus. Hade jag inte gjort det så hade det inte fungerat alls. Laddning av min laddhybrid ( på en fas) samtidigt som ugnen körde var ingen höjdare, då är ju spisen snäll i jämförelse. När jag skaffade badtunna var jag tvungen att införa effektvakt, det gick inte längre. Bilarna laddas nästan bara på natten, så det fungerar oftast bra.

pacman42 pacman42 skrev:
En vattenkokare kan dra över 2000 W, så redan där har du använt 10A, kör du sedan en spisplatta på maxeffekt på samma fas så är det inte så konstigt att säkringen går.
Så har du inte balanserat faserna efter ditt användnings mönster så är det inte så konstigt. (se till att "favorit" spisplattor inte ligger på samma fas som vattenkokaren.)

• Gilla
Ulf Christensen
  • Laddar…
M mattoys skrev:
En vattenkokare kan dra över 2000 W, så redan där har du använt 10A, kör du sedan en spisplatta på maxeffekt på samma fas så är det inte så konstigt att säkringen går.
Så har du inte balanserat faserna efter ditt användnings mönster så är det inte så konstigt. (se till att "favorit" spisplattor inte ligger på samma fas som vattenkokaren.)
Frugan gillar att laga mat på alla plattor, i ugnen och använda vattenkokaren. Jag har fått henne att inte köra tvättmaskinen och diskmaskinen samtidigt (jag sköter numera diskmaskinen, då fungerar det bättre - dessutom ser det ut som en iller på meth har packet den när hon försökt packa den).

• Haha
deetee och 4 till
  • Laddar…
Skumläste tråden.

Varför ö h t ha gemensam strömförsörjning?

Är detta så smart tänkt?

Kan ju s a s bli ändrade ägandeförhållanden på sikt. Och definitivt ändrade vanor.

Ska kostnaderna delas rakt över, fastän elförbrukningen över tid, säg per år, skiljer sig markant?

Nån kanske måste försöka att logga?

- Den ene säger: Ööööh ikväll ska vi basta, ladda bilen, duscha gott o varmt, höja tempen inomhus 2 grader o s v.

Kanske behövs nån slags signal anläggning, som visar vad var och en planerar. (Såg förslaget snabbtelefon ovan.)

Redigerat:
Nissens
I InsidersUnited skrev:
Japp, och jag var nogrann med att koppla alla storförbrukare 1 fas utstpritt på faserna i gästhuset, dvs VVB 1fas, bara en trinett med stora plattan på annan fas. Luft/luft vp på annan fas. Ingen elbilsladdning det hade aldrig fungerat. Stora huset har kunnat behålla sin 20A huvudsäkringar. Det fungerar. Så höj inte huvudsäkring förrän du faktiskt får problem.
Det går utmärkt med elbil, man har självklart effektvakt på den, och laddning helst på nätterna.

OT
Jag och ena sonen har varsin sommarstuga med delad strömförsörjning.
Delar kostnaderna rakt över.

Hur tänker TS där? Bjuda på elkostnaderna är givetvis enklast.

Våra båda stugor värms i huvudsak med ved. Likaså bastu och badtunnan.
Hjälps där åt med vedhanteringen.
Kör fossilare.

Kanske ett alternativ?

BT.

Redigerat:
En annan lösning är att skaffa ett batteri som kan kapa effekttopparna. Om man inte vill lagra solel eller köpa arbitrage så borde det ju räcka med ett rätt litet batteri, bara det har nog hög effekt.

Det finns många smarta lösningar på marknaden idag, beroende på TS anläggning och dess olika laster. Mitt råd är att hitta en elektriker som är duktig på dels att balansera upp TS anläggning då det låter som den är snedbelastad och som kan gå igenom och ge råd över vilken sorts åtgärder som ger just TS anläggning bäst effekt.

Några vanliga:
Lastbalansering på värmepump/direktverkande el.
Byta ut ev stora enfas laster mot trefas.
Installera ett system som övervakar och tillfälligt stänger av vissa förbrukare.

Mm mm i evighet. Idag finns stora möjligheter och det är inte omöjligt att med rätt justeringar klara att köra på 20A el 25A.

35A är inte säkert att TS har möjlighet att få.
Men den ökade årskostnaden och förbrukningen gör att en investering i att hålla nere dessa betalar sig hyfsat fort.

Om TS ska stå för abonnemanget och elkostnaden delas så är en undermätare till attefallshuset att rekommendera (en som är MID godkänd) minskar eventuella bråk och dispyter.

Börja med en lastbalanserare/effektvakt och att fördela enfaslaster jämnt över alla tre faser. Det låter skumt att du ska ha en så låg förbrukning och inte klara dig med 20 A.

Räkna på en pay-off-tid på fem år så har du en ganska bra budget för investeringen så att du kan göra det ordentligt.

Vill inte nätägaren ha anslutningsavgift för ökad säkring från 25 A till 35 A, ingår det i budgeten?

M marieed2 skrev:
Vill inte nätägaren ha anslutningsavgift för ökad säkring från 25 A till 35 A, ingår det i budgeten?
Det är inte ovanligt att kabeln in klarar 35 eller 50A så höjningar upp till det resulterar inte i någon anslutningsavgift, dvs ingen ny kabel behövs. Men administrativa avgifter i samband med bytet kan det ju vara. Men som du påtalar, värt att kolla med aktuell bolag då alla kan göra lite olika.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.