11 746 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Byggströms skåp ?
Ok, jag trodde Vattenfall bara hyrde ut till sina egna kunder. Nu har jag bestämt mig för att köra på det riktiga fasadmätarskåpet direkt. Jag hittade skåp att hyra på Hyreshuset, men det blev så himla dyrt.
Nej, det brukar röra sig om stora plåtskåp. Det är markledningen som ska terminera i skåpet. Där finns det sannolikt tre smältproppar och en elmätare. Dessutom finns det något passande uttag för din Elbjörn i skåpet (röd trefaskontakt, 16/32 A). Jag har ju aldrig hyrt något sådant skåp, så det här är bara något sånär kvalificerade gissningar. :Said skrev:
Sollentuna Energi tillät mig inte att koppla in den "riktiga" elen direkt utan jag måste ha byggel först. Men deras kostnad var ju 1000 kr för i- och urkoppling så det var ju inte så dyrt jämfört med de andra leverantörerna. Jag fick använda det riktiga skåpet ändå så jag slapp hyran av skåp! Tack för alla tips!
Passar på att flika in en liten fråga i denna eminenta tråd;
Om sommarstugan som man (vi) äger redan är ansluten till elnätet, inte behövs det väl någon ytterligare anslutningsavgift till villan? Iochförsig ska sommarstugan efter midsommar men det ska väl inte spela någon roll?
Om sommarstugan som man (vi) äger redan är ansluten till elnätet, inte behövs det väl någon ytterligare anslutningsavgift till villan? Iochförsig ska sommarstugan efter midsommar men det ska väl inte spela någon roll?
sitter här och förundras om all kunskap som finns här så jag tänkte fråga en helt annan sak om el anslutning.
Vi har idag luftledning fram till den lilla stuga som finns på den tomt vi ska bygga på, och har hört av någon att man ej får ha kvar denna, utan måste gräva ner ledningen trots att det ligger utanför detaljplanerat område vet någon om detta stämmer ???
det känns ju liksom lite onödigt
Vi har idag luftledning fram till den lilla stuga som finns på den tomt vi ska bygga på, och har hört av någon att man ej får ha kvar denna, utan måste gräva ner ledningen trots att det ligger utanför detaljplanerat område vet någon om detta stämmer ???
det känns ju liksom lite onödigt
Har idag ringt till vårt nätbolag och de gör INTE inkoppling av den ordinarie elen om inte skåpet sitter fast på huset.....
Med andra ord är det byggel som gäller, och jag funderar som någon annan gjort i tråden: Kan jag köpa en liten central på Classe och sätta upp i ett plåtskåp och koppla från detta? Eller måste man hyra ett dyyyrt skåp för att kunna få el under bygget?
Försökte få ett svar från gubben på elbolaget men surare rackare får man leta efter....
Med andra ord är det byggel som gäller, och jag funderar som någon annan gjort i tråden: Kan jag köpa en liten central på Classe och sätta upp i ett plåtskåp och koppla från detta? Eller måste man hyra ett dyyyrt skåp för att kunna få el under bygget?
Försökte få ett svar från gubben på elbolaget men surare rackare får man leta efter....