Vattenfall hyr ut skåp :

Hyra av byggströmsskåp = 630:-/mån, vanlig elförbrukning (vanlig eltaxa vid förbrukningen).

Ok, jag trodde Vattenfall bara hyrde ut till sina egna kunder. Nu har jag bestämt mig för att köra på det riktiga fasadmätarskåpet direkt. Jag hittade skåp att hyra på Hyreshuset, men det blev så himla dyrt.

Bob_the_builder
Rätt beslut. :)

Bob_the_builder
Said skrev:
Vad för sorts skåp är det??
Kan man ordna ett själv eller MÅSTE man hyra ett??
Räcker det med ett litet typ det här:

(Elbjörn Mini)
Nej, det brukar röra sig om stora plåtskåp. Det är markledningen som ska terminera i skåpet. Där finns det sannolikt tre smältproppar och en elmätare. Dessutom finns det något passande uttag för din Elbjörn i skåpet (röd trefaskontakt, 16/32 A). Jag har ju aldrig hyrt något sådant skåp, så det här är bara något sånär kvalificerade gissningar. ::)

Sollentuna Energi tillät mig inte att koppla in den "riktiga" elen direkt utan jag måste ha byggel först. Men deras kostnad var ju 1000 kr för i- och urkoppling så det var ju inte så dyrt jämfört med de andra leverantörerna. Jag fick använda det riktiga skåpet ändå så jag slapp hyran av skåp! Tack för alla tips!

F
Passar på att flika in en liten fråga i denna eminenta tråd;

Om sommarstugan som man (vi) äger redan är ansluten till elnätet, inte behövs det väl någon ytterligare anslutningsavgift till villan? Iochförsig ska sommarstugan efter midsommar men det ska väl inte spela någon roll?

fredrik_o_sara skrev:
Om sommarstugan som man (vi) äger redan är ansluten till elnätet, inte behövs det väl någon ytterligare anslutningsavgift till villan??
Nej.
fredrik_o_sara skrev:
Iochförsig ska sommarstugan efter midsommar men det ska väl inte spela någon roll?
Que? ???

F
Immobil skrev:
Nej.
Que? ???
Förstår Que't där. Sommarstugan skall rivas eftermidsommar. Tror det föll bort ett litet ord där ;D

fredrik_o_sara skrev:
Tror det föll bort ett litet ord där  ;D
Ahaa! ;D

Bob_the_builder
Nej, det är fastigheten som är ansluten till elnätet, inte byggnaden.

sitter här och förundras om all kunskap som finns här så jag tänkte fråga en helt annan sak om el anslutning.
Vi har idag luftledning fram till den lilla stuga som finns på den tomt vi ska bygga på, och har hört av någon att man ej får ha kvar denna, utan måste gräva ner ledningen trots att det ligger utanför detaljplanerat område vet någon om detta stämmer ???
det känns ju liksom lite onödigt

Bob_the_builder
Har aldrig hört talas om något liknande. Det dräller av gamla hus som är anslutna med luftledning. Men är du osäker kan du alltid ringa ditt elnätbolag och fråga.

Det kan ju vara så att när man bygger nytt så är det krav att man måste gräva ner kabeln men redan befintliga byggnader får behålla luftledningen.

Har idag ringt till vårt nätbolag och de gör INTE inkoppling av den ordinarie elen om inte skåpet sitter fast på huset.....:(

Med andra ord är det byggel som gäller, och jag funderar som någon annan gjort i tråden: Kan jag köpa en liten central på Classe och sätta upp i ett plåtskåp och koppla från detta? Eller måste man hyra ett dyyyrt skåp för att kunna få el under bygget?

Försökte få ett svar från gubben på elbolaget men surare rackare får man leta efter....:(

Husbyggarn skrev:
Så alltså! :)
Det var så de inte ville göra....det var så jag hade tänkt från början.

Men det går alltså att göra samma sak fast koppla på byggström? ???
Vad måste då fasadmätarskåpet innehålla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.