Ska renovera lite i ett uthus på tomten
Det är en gammal kabel, 4X6mm - 3 faser och en tvinnad jordkabel. Så TNC system. Jag hade tänkt riva hela den centralen för ja ska renovera, och skulle mer än gärna vilja utnyttja alla 3 faser under renoveringen till alla eldrivna maskiner.
Så har en 16a handske jag tänkt koppla på matande kabel direkt, men hur kopplar man i handsken då det ska vara både nolla och jord? Är de så lätt att man bara lägger ihop både nolla och jord i kabeln från handsken till matande PEN ledare på matningen till gamla centralen?
Det är en gammal kabel, 4X6mm - 3 faser och en tvinnad jordkabel. Så TNC system. Jag hade tänkt riva hela den centralen för ja ska renovera, och skulle mer än gärna vilja utnyttja alla 3 faser under renoveringen till alla eldrivna maskiner.
Så har en 16a handske jag tänkt koppla på matande kabel direkt, men hur kopplar man i handsken då det ska vara både nolla och jord? Är de så lätt att man bara lägger ihop både nolla och jord i kabeln från handsken till matande PEN ledare på matningen till gamla centralen?
Är fusk. Kanske bättre att koppla om i centralen, tex fasledare 3 görs om till noll där och till noll i uttaget, lite fusk där med i 16 amp uttaget. Då finns det 2 faser - noll - jord fram. Har du då en byggcentral, så finns jordfelsbrytare i den och den fungerar även med 2 faser, samt att det kan bli så att något 1 fasuttag inte fungerar och absolut inget för 3 fas.
Okej, men jag ska inte ha nån central har jag tänkt. Ska ha en 16a handske med ett 230 uttag kombinerat.J jonaserik skrev:Är fusk. Kanske bättre att koppla om i centralen, tex fasledare 3 görs om till noll där och till noll i uttaget, lite fusk där med i 16 amp uttaget. Då finns det 2 faser - noll - jord fram. Har du då en byggcentral, så finns jordfelsbrytare i den och den fungerar även med 2 faser, samt att det kan bli så att något 1 fasuttag inte fungerar och absolut inget för 3 fas.
Men man verkar kunna koppla både nolla och jord från handsken tillsammans på PEN ledaren från nuvarande matning
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Köp en liten uttagscentral och fäst upp finns i mini storlek med ett Cee16 och två stycken schuko då blir det JFB och säkringar också. Kan med fördel användas i garage, friggebod eller maskinhall efteråt.
Bara det att i byggcentraler oavsett mini eller större, så är dom i 5 ledar utförande med delad noll och jord. Måste då kopplas om invärtes och inte sammankoppla noll och jord i uttaget. Sen det med 1 fas uttag på ett 3 fas, så är det lika med särat noll jord i det. Är det då en jordfelsbrytare i utgående central, kommr den att lösa direkt, går inte att ha 4 ledare efter 5 ledarsystem.Panor82 skrev:
Nu skrev inte @Panor82 byggcentral utan uttagscentral.J jonaserik skrev:
En uttagscentral är tänkt att vara fast ansluten, "perfekt" för TS situation genom att slå ner två stolpar med två reglar mellan, å på reglarna monteras uttagscentralen och befintliga EKKJ 3*6/6 klamras på ena stolpen och kopplas in i uttagscentralen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-uttagscentral-mini-med-jfb
Edit:
TS ska riva befintlig gruppcentral vars inkommande matning idag är TNC, alltså bör det inte sitta någon JFB i matande ände idag.
Det är alltså nuvarande matningen TS tillfälligt vill använda under renoveringen.
Redigerat:
Du är en pärla! Kan man handla på Malmbergs privat eller är de som företag enbart? Har en sån i stan ja kan åka till isåfallDemmpa skrev:
Nu skrev inte @Panor82 byggcentral utan uttagscentral.
En uttagscentral är tänkt att vara fast ansluten, "perfekt" för TS situation genom att slå ner två stolpar med två reglar mellan, å på reglarna monteras uttagscentralen och befintliga EKKJ 3*6/6 klamras på ena stolpen och kopplas in i uttagscentralen
[bild]
[länk]
Edit:
TS ska riva befintlig gruppcentral vars inkommande matning idag är TNC, alltså bör det inte sitta någon JFB i matande ände idag.
Det är alltså nuvarande matningen TS tillfälligt vill använda under renoveringen.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Du behöver ju ha någon form av central där. Du behöver jordfelsbrytare till uttaget. Och ev. måste du även ha säkringar. Såvida inte den matande kabeln redan är avsäkrad för max 16A.M Morgan Olsson3 skrev:
Men det löser sig ju med en central som den Demmpa föreslår.
Klicka här för att svara