janwide janwide skrev:
Det förstår jag, men är det tillräckligt? För att få den riktigt styv i sidled så borde man sätta ett par diagonalreglar. Risken är väl inte så stor att den rör sig i sidled men gör den det så är det ju inte så lyckat.

Funkar säkert. Glömde dock bort att jag hade en annan lösning på detta. Jag utnyttjade det faktum att jag har stående lockpanel. Varje knekt stod lutad mot en bottenbräda vilket gjorde att det fanns en kant på varje sida som höll emot i sidled.

Vet inte om jag lyckades förklara så det blev förståeligt. Här kommer en enkel skiss över hur jag byggde mina knektar och hur jag förhindrade att de rörde sig i sidled. Sedan ska det förstås även skruvas på trall ovanpå som håller ihop hela konstruktionen. Och glöm inte att sätta dit ett enkelt staket om ni är på hög höjd!
Skiss som visar hur man bygger knektar vid en husfasad för att förhindra sidledsförskjutning med markeringar för skruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Farrosi och 4 till
  • Laddar…
J j-man skrev:
Funkar säkert. Glömde dock bort att jag hade en annan lösning på detta. Jag utnyttjade det faktum att jag har stående lockpanel. Varje knekt stod lutad mot en bottenbräda vilket gjorde att det fanns en kant på varje sida som höll emot i sidled.

Precis som josa100 gjorde med sina knektar!

J j-man skrev:
Precis som josa100 gjorde med sina knektar!
Hmmm. Det är ju inte alltid man har möjlighet att gräva ned stöttorna i marken (asfaltsplan t ex), eller - som josa100 - har nederdelen av en motstående husvägg att stötta med. Tänkte då först att man kunde "säkra" varje knekt mha en tving i den punkt där j-man säger att man inte ska skruva (se bild ovan). Alternativt "säkra" mha ett rep mellan stöttan och den nedre delen av den bräda som ligger an mot husväggen. Men det känns inte heller som en bra lösning - hela knekten kan nog ändå hasa iväg om det vill sig illa. Så konstruktionen är iofs genial men kräver möjlighet att gräva ned stöttorna, som jag ser det.

A
Kommer inte stöttarnas ändehörn tryckas ihop av all vikt som hamnar där?

Magnus E K
Hur gör man när man sätter upp en (hög) ställning av knektar? Måste man inte ha en annan ställning för att utföra monteringen ;)

Jag byggde på egen hand en liten ställning på fyra ben förra hösten, höjd till översta plattform ca 3 meter (3,60-stolpar) och då kunde man ju ta sig upp vartefter bygget fortskred. Hade egentligen inte ens behövt en stege.

Improviserad träställning framför husets övre fönster för byte av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Improviserad träställning för fönsterbyte.

• Gilla
niklo och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Snyggt, fast de gröna reglarna/brädorna stör det visuella intrycket. Ser även lite riskabelt ut med "överhänget" på undre plattformen. Håller inre spiken/skruven om man hoppar längst ut?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Snyggt, fast de gröna reglarna/brädorna stör det visuella intrycket. Ser även lite riskabelt ut med "överhänget" på undre plattformen. Håller inre spiken/skruven om man hoppar längst ut?
Mjae, jag testhoppade ju inte. Det fattas lite skyddsräcken också, men jag byggde ställningen enbart för mig själv och jag lever fortfarande. Det var förvånansvärt enkelt och smidigt att bygga den och den demonterades och ställdes upp runtom huset varefter fönsterbytet fortskred.

Hur gör man när man sätter upp en (hög) ställning av knektar? Måste man inte ha en annan ställning för att utföra monteringen ;)

Jag byggde på egen hand en liten ställning på fyra ben förra hösten, höjd till översta plattform ca 3 meter (3,60-stolpar) och då kunde man ju ta sig upp vartefter bygget fortskred. Hade egentligen inte ens behövt en stege.
Mina lyckades jag ställa upp helt på egen hand m.h.a. en stege. På de höga knektarna (se tidigare bild som jag lagt upp) använde jag hela reglar som nog var 4,2 m långa. Mätte dock aldrig hur högt upp jag kom.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Q qrt skrev:
En enkel och billig lösning finns annars här:

[länk]

Demonstreras även på tuben:

[media]
Maximal höjd: 2m... Annars ser det bra ut!

Magnus E K
Ja 2 meter räcker inte långt. Jag tror jag behöver ca 3 meter för att hyfsat bekvämt kunna utföra mitt närmast planerade jobb (byta hängränna inkl. fästen) och 4-5 meter för att måla vindskivor och takutsprång på gavlarna.

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
A ansic skrev:
Kommer inte stöttarnas ändehörn tryckas ihop av all vikt som hamnar där?
Nej det är inget problem.

Stöttan är ju "fällbar" så det är bara att stå på marken och kasa upp knekten längs väggen. Sedan är det bara att trycka ned stöttan i marken, eller säkra den med en nedslagen kil.

• Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.