120 556 läst ·
73 svar
121k läst
73 svar
Byggställning i trä?
janwide skrev:
Funkar säkert. Glömde dock bort att jag hade en annan lösning på detta. Jag utnyttjade det faktum att jag har stående lockpanel. Varje knekt stod lutad mot en bottenbräda vilket gjorde att det fanns en kant på varje sida som höll emot i sidled.
Vet inte om jag lyckades förklara så det blev förståeligt. Här kommer en enkel skiss över hur jag byggde mina knektar och hur jag förhindrade att de rörde sig i sidled. Sedan ska det förstås även skruvas på trall ovanpå som håller ihop hela konstruktionen. Och glöm inte att sätta dit ett enkelt staket om ni är på hög höjd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J j-man skrev:
Precis som josa100 gjorde med sina knektar!
Hmmm. Det är ju inte alltid man har möjlighet att gräva ned stöttorna i marken (asfaltsplan t ex), eller - som josa100 - har nederdelen av en motstående husvägg att stötta med. Tänkte då först att man kunde "säkra" varje knekt mha en tving i den punkt där j-man säger att man inte ska skruva (se bild ovan). Alternativt "säkra" mha ett rep mellan stöttan och den nedre delen av den bräda som ligger an mot husväggen. Men det känns inte heller som en bra lösning - hela knekten kan nog ändå hasa iväg om det vill sig illa. Så konstruktionen är iofs genial men kräver möjlighet att gräva ned stöttorna, som jag ser det.J j-man skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Hur gör man när man sätter upp en (hög) ställning av knektar? Måste man inte ha en annan ställning för att utföra monteringen 
Jag byggde på egen hand en liten ställning på fyra ben förra hösten, höjd till översta plattform ca 3 meter (3,60-stolpar) och då kunde man ju ta sig upp vartefter bygget fortskred. Hade egentligen inte ens behövt en stege.
Jag byggde på egen hand en liten ställning på fyra ben förra hösten, höjd till översta plattform ca 3 meter (3,60-stolpar) och då kunde man ju ta sig upp vartefter bygget fortskred. Hade egentligen inte ens behövt en stege.
Mjae, jag testhoppade ju inte. Det fattas lite skyddsräcken också, men jag byggde ställningen enbart för mig själv och jag lever fortfarande. Det var förvånansvärt enkelt och smidigt att bygga den och den demonterades och ställdes upp runtom huset varefter fönsterbytet fortskred.Magnus E K skrev:
Mina lyckades jag ställa upp helt på egen hand m.h.a. en stege. På de höga knektarna (se tidigare bild som jag lagt upp) använde jag hela reglar som nog var 4,2 m långa. Mätte dock aldrig hur högt upp jag kom.Magnus E K skrev:
Hur gör man när man sätter upp en (hög) ställning av knektar? Måste man inte ha en annan ställning för att utföra monteringen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Ja 2 meter räcker inte långt. Jag tror jag behöver ca 3 meter för att hyfsat bekvämt kunna utföra mitt närmast planerade jobb (byta hängränna inkl. fästen) och 4-5 meter för att måla vindskivor och takutsprång på gavlarna.
Stöttan är ju "fällbar" så det är bara att stå på marken och kasa upp knekten längs väggen. Sedan är det bara att trycka ned stöttan i marken, eller säkra den med en nedslagen kil.Magnus E K skrev: