120 556 läst ·
73 svar
121k läst
73 svar
Byggställning i trä?
Några tipps från en snickare.Tänk säkerhet när ni bygger ställning. Ex ställningsplank ska vara av gran och av högsta konstruktionsklass,samt "provhoppad" för att vara godkänd. Lägg upp planket på 2 bockar upp och hoppa på den, vänd och upprepa proceduren. Håller planket för detta är den godkänd som s-plank. Knapar, snesträvor, och andra detaljer i ställingen ska spikas INTE skruvas detta pga att skruven förvarnar inte innan det brister, det gör spiken. Ha respekt för dom små höjderna. Vet en kille som klev snett från en 2stegsbock,landade på hammaren och sitter idag i rullstol. Tänk alltid säkert
jag vet int hur det är i sverige men här på åland tar firman som jag jobbar på ca 900kr för hyra av skylift en dag! och en dag med skylift gör man mycket med! och det är bekvämt har man en gång använt en så vill man aldrig mer gå på nån ställning!!! jag lovar av egen erfarenhet , att slippa släpa runt med burken på ställningar... NEJ TACK!
Det kan var värt en tanke!
Det kan var värt en tanke!
Ja säkerheten framför allt, såg på nåra bilder att det saknades skyddsräcken, kul om man skulle trilla ner, då spelar det ingen roll hur stabil ställningen är
& hur mycket vikt den tål, nä hyr en riktig byggställing istället så får ni både garanti på att det håller, ni får en säker ställning. + att jag inte förlorar mitt jobb
hihi
/Ställningsbyggarn
Ps. hålen i fasaden fyller man ju såklart i efteråt precis som "chris47" sa, med latexfog,silikon eller fönsterkitt, sen målar man ju bara över med färg, syns inte att det vart ett hål där. Alla fasader som nån gång har haft en ställning på sej har ju inte hål där det kan läcka in!
& hur mycket vikt den tål, nä hyr en riktig byggställing istället så får ni både garanti på att det håller, ni får en säker ställning. + att jag inte förlorar mitt jobb
/Ställningsbyggarn
Ps. hålen i fasaden fyller man ju såklart i efteråt precis som "chris47" sa, med latexfog,silikon eller fönsterkitt, sen målar man ju bara över med färg, syns inte att det vart ett hål där. Alla fasader som nån gång har haft en ställning på sej har ju inte hål där det kan läcka in!
Tackar för tipset om knekten. Material jag använde var 45*70 & 45*90 och sedan 45*195 att gå på. Tog totalt 3h att hämta material och bygga ihop till 5 knektar. Materialet kostade 1700 på byggmax.Canuto skrev:Så här ser en "knekt" ut, tror jag. Jag använde själv sådana på 80-talet när jag bytade ett stort gavelfönster.
Mycket enkel konstruktion.
Gör två st, eller tre beroende på hur lång sträcka man vill täcka med ställningen, res dom mot väggen, på med plankor och klättra upp. Skall ej fästas i väggen eftersom dom måste kunna glida ner för maximal stabilitet. Ju mer belastning ju bättre sitter den. Om man inte har glömt mothållet i marken d.v.s!
Testa vilken som är den optimala vinkelen mot marken för stöttorna!
Lycka till!
U.P.A.!!
Canuto
Jag lade till en list som går in i panelen på huset så att knekten inte kan kasa över väggen. Syns i bilderna.
Lade också till ett anhåll för att planken att gå på inte ska kunna hasa av utåt. Syns på någon bild.
Skruv som användes var 80mm lång respektive 140mm på något ställe (när jag skruvade i ändträ)
Stöttan måste ta anhåll i marken utanför där planet ligger annars kan det tippa ut från väggen.
Blir mycket stabilt.
Dessutom är det mycket enkelt att finjustera så att planken att gå på inte sviktar.
Den är också enkel att flytta runt till andra sidan huset när jag ska måla där. (en ställning på 4 ben måste ju rivas för att kunna flyttas)
Redigerat:
Byggde själv ett par knektar när jag skulle måla huset. De är fortfarande uppställda och känns sjukt stabila. Fantastiskt smart konstruktion tycker jag. Men kanske inget för den höjdrädde...
Intressant! Ska försöka bygga några knektar nu i dagarna.J j-man skrev:
Vad jag förstår ligger den långa stöttan löst inuti den andra hopskruvade delen. Borde man inte säkra dessa två delar mha en tving?
Nej den långa stöttan ska endast fästas på ett ställe för "hyllan" måste gå att vicka för att konstruktionen ska funka. Ju tyngre last, ju mer kommer knekten tryckas in mot fasaden så att friktionen ökar. Se till att den långa stöttan står ordentligt i marken. Jag grävde gropar på ca 2 dm som jag ställde stöttorna i.Q qrt skrev:
OK, men vad menar du med "fästas"? Är den fastskruvad i överkant?J j-man skrev:Nej den långa stöttan ska endast fästas på ett ställe för "hyllan" måste gå att vicka för att konstruktionen ska funka. Ju tyngre last, ju mer kommer knekten tryckas in mot fasaden så att friktionen ökar. Se till att den långa stöttan står ordentligt i marken. Jag grävde gropar på ca 2 dm som jag ställde stöttorna i.
Alternativ framtaget av Göteborgs Universitet 2011. Uppfyller iaf dåvarande yrkessäkerhetskrav.
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Det förstår jag, men är det tillräckligt? För att få den riktigt styv i sidled så borde man sätta ett par diagonalreglar. Risken är väl inte så stor att den rör sig i sidled men gör den det så är det ju inte så lyckat.J j-man skrev:





