Har några småprojekt och en del spillvirke. Tänkte därför göra en byggställning i trä, med 2x4-tums reglar som ben.

Problemet är att min tomt är ojämn och jag vill kunna justera höjd på benen individuellt, helst utan att skruva loss dem.

Till "vanliga" metallställningar finns ju gängade bottenskruvar för att lätt justera höjd vid ojämna markförhållanden. Jag skulle hellre göra så än att palla upp med massa klossar under benen.

FRÅGA: Vet ni något smidigt sätt att använda sådana bottenskruvar ihop med en träställning? T.ex. om det finns lämpliga metallrör med skruvhål som kan bultas fast i träbenen, som man i sin tur kan sätta bottenskruvar i?

• Ritningar av två träställningar med 2x4-tums reglar som ben. Den ena med diagonala stöd, den andra med en plattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gängad bottenskruv för höjdjustering av byggställning på ojämn mark, metall med fyrkantig basplatta.
    Skapa konto
Redigerat:
Farstatjej90
Sån här kanske? Justerbar stolpsko.
Justerbar stolpsko fastsatt i betongblock på mark.
Skapa konto

• Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sån här kanske? Justerbar stolpsko.
[bild]
Tack för svaret. Nåt sånt låter vettigt, dock går de stolpskor jag hittar bara att justera några cm i höjdled. Det bästa vore ju om jag kunde justera höjden minst typ 25-30 cm upp och ned pga tomtens stora lutning. Finns det nåt liknande fast som går att justera väldigt mycket?

Farstatjej90
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90
30 cm verkar rätt mycket, tror kanske det blir svårt utan då får du nog använda någon slags domkraft eller liknande....

• Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Ställningsfoten du lagt bild på behöver inte ett gängat rör, det är ”muttern” som ställningen står på. Så ett vanligt rör med lämplig dimension kan du köra med

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
C
Larsa Larsa skrev:
Så ett vanligt rör med lämplig dimension kan du köra med
Köp burtonrör, billiga, lättillgängliga och rätt dimension.
Sen är ju frågan hur man integrerar dem i träkonstruktionen på ett vettigt sätt. Man landar ju lätt i att man kanske skall bygga en burtonställning istället och bygga ställningstrall av spillvirket.

• Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.