Hej!
Jag ska renovera huset, äldre timmerhus sent 1800-tal, byta fönster, tilläggsisolera i viss mån och sätta ny panel. Huset är rätt högt, 2 fulla plan + 3m till nock på vinden, ca 9m höjd till nock på gavlarna.
Är hederlig byggnadsställning ett självklart val eller? Har tillgång till skylift ibland och truckstativ med arbetskorg på heltid som alternativ. Eftersom jag inte jobbat med just fasadrenovering förut så vet jag inte riktigt hur mycket man flyttar sig i resp arbetsmoment (sida/sida, upp/ner) när man reglar, isolerar, spikar panel mm. Däremot har jag målat mycket från både skylift o stege
Endast seriösa svar, tack
Jag ska renovera huset, äldre timmerhus sent 1800-tal, byta fönster, tilläggsisolera i viss mån och sätta ny panel. Huset är rätt högt, 2 fulla plan + 3m till nock på vinden, ca 9m höjd till nock på gavlarna.
Är hederlig byggnadsställning ett självklart val eller? Har tillgång till skylift ibland och truckstativ med arbetskorg på heltid som alternativ. Eftersom jag inte jobbat med just fasadrenovering förut så vet jag inte riktigt hur mycket man flyttar sig i resp arbetsmoment (sida/sida, upp/ner) när man reglar, isolerar, spikar panel mm. Däremot har jag målat mycket från både skylift o stege
Endast seriösa svar, tack
Jag är novis på ställningar, kan man förflytta sig mellan planen utan lös stege? eller går man upp på lös stege till aktuellt våningsplan?peternicklas skrev:
Eller så bygger du en egen enkel billig träställning. Är ovärderligt med ställning vid fasadjobb får jag säga, har blivit många turer upp och ner på denna.
Sä här ser iaf min ut i 2 plan, Går ju att göra både snyggare och bättre om man engagerar sig lite.
Sä här ser iaf min ut i 2 plan, Går ju att göra både snyggare och bättre om man engagerar sig lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur menar du att reglerna även gäller för privatpersoner? Hamnar man i fängelse om man bryter reglerna?peternicklas skrev:
För företag finns det ju faktiskt risk att den ansvarige arbetsledaren får böter och fängelse eftersom det är ett arbetsmiljöbrott men jag tvivlar på att det är olagligt för privatpersoner att bryta mot de reglerna.
För at hålla mig till topic så har peterniclas helt rätt i att det smidigaste är att köpa eller hyra en Haki-ställning eller motsvarande. Det finns flera företag som hyr ut sådant till privatpersoner. Dock så går det även bra att bygga en egen ställning om man är noggrann. Virket kan man antingen elda upp eller bygga något annat av när man är färdig. Jag byggde en egen ställning när jag bytte tak för ett par år sedan och det gick bra. Dock så kändes det lite väl läskigt när jag stod högst upp på ena gaveln där vi har garagenerfart. Det var nog ca 9 m högt och då hade jag hellre haft en riktigt ställning med ordentligt fallskydd. Allt beror på hur välbyggd ställningen är och hur höjdrädd man är.
Det gäller för privatpersoner i det avseendet att om du sätter upp en ställning och sedan anlitar någon som kommer att använda ställningen så gäller reglerna, och de anlitande hantverkarna kommer inte att få använda ställningen. Eftersom det i reglerna ingår att man ska ha rätt utbildning för att sätta upp en ställning får privatpersoner inte göra detta. Men är det man själv som använder den är det en helt annan sak.
Även om du använder den själv och skada uppkommer så kan försäkringsbolagen i frågasätta ersättning.Anna_H skrev:Det gäller för privatpersoner i det avseendet att om du sätter upp en ställning och sedan anlitar någon som kommer att använda ställningen så gäller reglerna, och de anlitande hantverkarna kommer inte att få använda ställningen. Eftersom det i reglerna ingår att man ska ha rätt utbildning för att sätta upp en ställning får privatpersoner inte göra detta. Men är det man själv som använder den är det en helt annan sak.
Hej! TS här igen
Jag önskar också en bra guide hur man bygger en stadig träställning, skriven guide eller youtube-film. Hyra ställning är absolut inte aktuellt.
Vilka virekesdimensioner åtgår det mest till tre våningar? 9m höjd blir väl tre våningar? Jag håller på att såga upp stockar från egen skog på eget sågverk, till reglar mm, sågat mest 50mm tjocklek som jag sedan kan klyva till 50x120, 50x140 t.ex.
Jag önskar också en bra guide hur man bygger en stadig träställning, skriven guide eller youtube-film. Hyra ställning är absolut inte aktuellt.
Vilka virekesdimensioner åtgår det mest till tre våningar? 9m höjd blir väl tre våningar? Jag håller på att såga upp stockar från egen skog på eget sågverk, till reglar mm, sågat mest 50mm tjocklek som jag sedan kan klyva till 50x120, 50x140 t.ex.
Jag har alltid byggt med 45x95 till stolparna och 3st 45x220 i bredd till ställningsplank. Som snedsträvor, kryss, staket och sparkbräda har jag använt det som legat närmast men 28x70 funkar ju fint till mycket. Brukar skruva ihop så är det ju lätt att bygga om vid behov.
Går att sätta upp själv men är betydligt lättare om man är två ☺
Jo 3 våningar blir nog bra, jag har oxå ca 9 m högt med enbart 2 våningar, vilket dock inneburit att jag har fått stå på stolparna ibland för att nå till nocken, vilket EJ är att rekommendera.
Går att sätta upp själv men är betydligt lättare om man är två ☺
Jo 3 våningar blir nog bra, jag har oxå ca 9 m högt med enbart 2 våningar, vilket dock inneburit att jag har fått stå på stolparna ibland för att nå till nocken, vilket EJ är att rekommendera.
Redigerat:
Mina har kanske varit lite klena, men 45x90 i en ram, sedan grova stolpar och råplan som golv. Köpte enbart virke jag visste att jag behövde till senare byggprojekt, för att snåla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto