Mina gamla Fiskars-skyfflar börjar bli slitna och vill komplettera med några nya.
Dessa har levt ett hårt liv under många år och jag använts som skyfflar, hackor, slänger, yxor m.m.

Två Fiskars-skyfflar av modell Classic PRO, lutade mot en blå vägg. Ena skyffeln är mer sliten än den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda är Classic PRO, 278K och 61K men verkar ha utgått så vad ska man välja som gäller samma kvalité med härdade stålblad m.m.?

Har tittat på Karlstad Redskap, 60 K och 60 Ks men hur står de sig i jämförelse?
(Verkar nästan för billiga?!? 🙄 )

• Haha
EvertL
  • Laddar…
Slitna? Jag tycker inte bladen ser ut att ha blivit märkbart kortare.

Då en spade eller skyffel är sliten är bladet antingen spräckt eller så kort att det inte duger till någonting eller så gravrostigt att det går trögt i jorden..
Skaften byter jag rutinmässigt på våra varefter de slits ut eller går av.

Jag vet inte om det finns någonting som du kan köpa i dag som är lika bra som de där.

• Gilla
Et1975 och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Slitna? Jag tycker inte bladen ser ut att ha blivit märkbart kortare.

Då en spade eller skyffel är sliten är bladet antingen spräckt eller så kort att det inte duger till någonting eller så gravrostigt att det går trögt i jorden..
Skaften byter jag rutinmässigt på våra varefter de slits ut eller går av.

Jag vet inte om det finns någonting som du kan köpa i dag som är lika bra som de där.
Just dessa är rätt ok bortsett från att Kabelskyffeln börjar bli vek i plåten och är lite knäckt.
Svetslagade en Byggskyffel här om dagen så jag räddar den ett tag till kanske.
Har aldrig lyckats bryta av träskaften, mest lyckas jag knäcka plåtbladen på dem.

Får nog hålla med heimlaga här. Veckar man eller knäcker själva bladet så har man använt skyffeln fel. Som de äldre sa; Det är inget spett!

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Båda är bra att ha.. Smalspaden tycker jag är mest användbar eftersom den breda tar "för mycket" per spadtag, inte minst när marken är hård. De på bilden ser ju funktionsdugliga ut. Annars säljs ju Fiskars fortfarande även om den smala kan vara svårare att hitta. Iofs köpte vi den sista i butiken för något år sedan. ;)

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Båda är bra att ha.. Smalspaden tycker jag är mest användbar eftersom den breda tar "för mycket" per spadtag, inte minst när marken är hård. De på bilden ser ju funktionsdugliga ut. Annars säljs ju Fiskars fortfarande även om den smala kan vara svårare att hitta. Iofs köpte vi den sista i butiken för något år sedan. ;)
Har kollat lite men ångrar att jag inte passade på när de såldes ut.
Som du skriver så är den samla kanon för grövre material. 👍

Karlstad verktyg är skapliga. Slipa bara bort lacken och olja in handtaget.
Både Karlstad och Fiskars har ibland obekväma kanter t ex på förstärkningarna av skaften men en fil och/eller slippapper löser det. Delvis tror jag problemet ör att folk förväntar sig att redskapen ska tåla "allt" och det därför är onödigt tjockt materialen men det går att fasa av kanterna bättre oavsett material.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jag är verkligen inte en stor användare av skyfflar men jag har en ”nyare” svart Fiskars grävspade och den upplever jag har bra kvalité och hållbarhet. Jag har några röda verktyg med sverigeflagga (kommer inte ihåg var dessa köptes) på som köptes in samtidigt som är okej kvalité (lite rost där färgen lossnat) på men Fiskars är bättre. Jag ångrar att jag inte köpte fiskars skyffel samtidigt.
Jag är dock sällan användare.

• Gilla
Ingolf Christiansen1 och 1 till
  • Laddar…
Ingenting går upp mot en Wedevåg spade om man skall flytta något tiotal kubikmeter material för hand. En Karlstads spade fungerar någorlunda.
De nya spadarna från Fiskars kommer jag inte överens med. Skaftet är för klent och glatt så hjälphandtaget hålls inte på plats och en del av dem verkar ha något fel på plåten som inte håller.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Fiskarsskyfflarna är mer än tillräckliga för hobbygrävaren. Däremot är deras spetsiga spadar inte roliga när plåten viker sig om man behöver bända lite. Det var nog Wedevåg vi hade när jag sommarjobbade på kommunen. Stabila att hänga på. :)

L Lovan83 skrev:
Jag är verkligen inte en stor användare av skyfflar men jag har en ”nyare” svart Fiskars grävspade och den upplever jag har bra kvalité och hållbarhet. Jag har några röda verktyg med sverigeflagga (kommer inte ihåg var dessa köptes) på som köptes in samtidigt som är okej kvalité (lite rost där färgen lossnat) på men Fiskars är bättre. Jag ångrar att jag inte köpte fiskars skyffel samtidigt.
Jag är dock sällan användare.
Borsta rent och stryk på lite linolja på rosten. Oljar man skaft och handtag blir det att man gör det i samma veva. Jag är dålig på det men att någon gång då och då inom rimligt antal år olja trä och rost förlänger livslängden.

• Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Bara för det så började jag med de skaften som är sämst idag.

Gosh, vilka fina skyfflar! Dem skulle fars-gubben kallat nya, om man jämför med hans totalt odugliga dito, som absolut inte får slängas! Köpa nya ör helt onödigt.
Så olika människor är..,

S SusoDus skrev:
Gosh, vilka fina skyfflar! Dem skulle fars-gubben kallat nya, om man jämför med hans totalt odugliga dito, som absolut inte får slängas! Köpa nya ör helt onödigt.
Så olika människor är..,
Vilka skyfflar ska slängas?
Själv börjar jag fundera på att komplettera med några nya och söker vettiga alternativ så jag har fler när man ska greja...

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
I form av yrkesman och professionell skyffelhängare så föredrar jag fiskars ergonomiska skyffel https://www.bauhaus.se/skyffel-fisk...9RUgIpghTZaHiK0nj6wwRjXpIbCtNAcYaAn5dEALw_wcB och Galax smalskyffel, den har längre skaft och mer ergonomisk vinkel på bladet än både fiskars och karlstad. https://www.vvsochbad.se/galax-kabe...RFrfg5e5fVCy103cOCjyqZ3h0IF-pZrYaAsmQEALw_wcB
Den tål inte riktigt lika mycket brytande och bändande som dom andra smalskyfflarna så det är rätt bra att ha båda sorter men ska det skyfflas så är Galax mycket bättre.

• Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.