12 555 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Byggråd vid bastubygge
Hej !
Vi håller på och bygger en sommarstuga där det självklart skall vara en bastu.
Har dock lite funderingar på hur den skall byggas.
Vi har en hus där ytterväggar är leverade i färdiga block.
Innifrån är det råspont 17mm, mineralull 145mm, gips och fasad.
Inneväggarna runt bastun består av Råspont 17 mm samt 70 mm isolering.
På golvet kommer vi ha klinker på en golvspånskiva 22 mm.
Hustillverkaren sa att de brukar spika bastupanelen direkt på råsponten, dvs utan luftspalter.
Vi har aggregatet på väggen mot duschen. Detta gör att det är lite svårt att få in friskluft under den som är rekommenderat. Dörren till bastun är ganska nära aggregatet dock.
Mina frågor:
- Kan vi spika bastu panel direkt mot råsponten eller behövs fuktspärr (plastfilm) i väggarna ?
- Bör man ha luftspalt mellan bastupanel och yttervägg ?
- Om man har det behövs då fuktspärr i denna vägg ?
- Skall man ha fuktspärr även i taket mellan glespanel och takpanel ?
- Tätskikt eller inte under klinkers ?
- Tror ni det räcker med friskluft via dörren ?
- Hur lösa panel mot klinkersockel, liten luftspalt eller skära en "skåra" på varje bräda ?
mvh Jari
Vi håller på och bygger en sommarstuga där det självklart skall vara en bastu.
Har dock lite funderingar på hur den skall byggas.
Vi har en hus där ytterväggar är leverade i färdiga block.
Innifrån är det råspont 17mm, mineralull 145mm, gips och fasad.
Inneväggarna runt bastun består av Råspont 17 mm samt 70 mm isolering.
På golvet kommer vi ha klinker på en golvspånskiva 22 mm.
Hustillverkaren sa att de brukar spika bastupanelen direkt på råsponten, dvs utan luftspalter.
Vi har aggregatet på väggen mot duschen. Detta gör att det är lite svårt att få in friskluft under den som är rekommenderat. Dörren till bastun är ganska nära aggregatet dock.
Mina frågor:
- Kan vi spika bastu panel direkt mot råsponten eller behövs fuktspärr (plastfilm) i väggarna ?
- Bör man ha luftspalt mellan bastupanel och yttervägg ?
- Om man har det behövs då fuktspärr i denna vägg ?
- Skall man ha fuktspärr även i taket mellan glespanel och takpanel ?
- Tätskikt eller inte under klinkers ?
- Tror ni det räcker med friskluft via dörren ?
- Hur lösa panel mot klinkersockel, liten luftspalt eller skära en "skåra" på varje bräda ?
mvh Jari
>-Kan vi spika bastu panel direkt mot råsponten eller behövs fuktspärr (plastfilm) i väggarna ?
Är det ett normalt uppvärmt utrymme så ska det vara någon form av fuktspärr i väggarna. Finns speciell fuktspärr för bastu som tål värmen. Bastufilm eller vad det heter.
Är det någon befintlig fuktspärr i väggen nu?
>- Bör man ha luftspalt mellan bastupanel och yttervägg ?
Med tanke på hur lite regelvirket kostar jämfört mot bastupanelen så varför inte?
Luftspalt är bra för att få luftigt och torrt i väggarna.
Enkelt om man lägger panelen på tvären o ställer reglarna upp då blir det naturliga luftkanalen bakom panelen. och så lämnar man en glipa på en cm mot taket. och panelen ska då inte gå ner hela vägen till golvet.
Behöver inte vara mer än kanske 2 cm luftspalt
>- Om man har det behövs då fuktspärr i denna vägg ?
Jo.
>- Skall man ha fuktspärr även i taket mellan glespanel och takpanel ?
Fuktspärr åt alla håll. kolla om det finns någon befintlig fuktspärr..
>- Tätskikt eller inte under klinkers ?
Ja. Tätskickt.
>- Tror ni det räcker med friskluft via dörren ?
Kan funka. Se till att ha en utventil högt upp med.
>- Hur lösa panel mot klinkersockel, liten luftspalt eller skära en "skåra" på varje bräda ?
om du reglar bakom panelen så kommer den ut från väggen lite och döljer klinkerskanten.
Fuktspärrar o basu finn det inget absolut jättebra svar på men vad jag erfarit så i uppvärmda utrymmen ska man ha det och i ej uppvärmda kan det vara fördelaktigt att ej ha det.
Är det ett normalt uppvärmt utrymme så ska det vara någon form av fuktspärr i väggarna. Finns speciell fuktspärr för bastu som tål värmen. Bastufilm eller vad det heter.
Är det någon befintlig fuktspärr i väggen nu?
>- Bör man ha luftspalt mellan bastupanel och yttervägg ?
Med tanke på hur lite regelvirket kostar jämfört mot bastupanelen så varför inte?
Luftspalt är bra för att få luftigt och torrt i väggarna.
Enkelt om man lägger panelen på tvären o ställer reglarna upp då blir det naturliga luftkanalen bakom panelen. och så lämnar man en glipa på en cm mot taket. och panelen ska då inte gå ner hela vägen till golvet.
Behöver inte vara mer än kanske 2 cm luftspalt
>- Om man har det behövs då fuktspärr i denna vägg ?
Jo.
>- Skall man ha fuktspärr även i taket mellan glespanel och takpanel ?
Fuktspärr åt alla håll. kolla om det finns någon befintlig fuktspärr..
>- Tätskikt eller inte under klinkers ?
Ja. Tätskickt.
>- Tror ni det räcker med friskluft via dörren ?
Kan funka. Se till att ha en utventil högt upp med.
>- Hur lösa panel mot klinkersockel, liten luftspalt eller skära en "skåra" på varje bräda ?
om du reglar bakom panelen så kommer den ut från väggen lite och döljer klinkerskanten.
Fuktspärrar o basu finn det inget absolut jättebra svar på men vad jag erfarit så i uppvärmda utrymmen ska man ha det och i ej uppvärmda kan det vara fördelaktigt att ej ha det.
Du bör nog även ha golvgips under klinkern som spärrar rörelser i golvet.
/Kent
/Kent
Jag tycker att du ska skippa bastufolie och spika panelen med luftspalt.jarre skrev:
-Luftspalt skulle jag välja.jarre skrev:
Se här för förslag hur du spikar panelen:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
-Bastufolie skulle jag skippa o köra med enkel 3mm board. (se ovan förslag).
-Taket, regla ner taket till 2100mm färdighöjd, kör med board enl. ovan. Glöm inte att isolera!
Jag skulle välja riktigt tätskikt under golvet spec. om du har vatten indraget + brunn. Följ rekommendationerna från http://www.bkr.se + bruxen från den leverantör du väljer för våtrumsmaterialet.jarre skrev:
-Inga problem. En del väljer att ta bort sockellisten i dörren och ha det som luftspalt. Själv borrade jag hål i min bastudörr med en dosfräs och monterade på en sån här rostfri båtventil.jarre skrev:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=90794
-Se ovan ritning.jarre skrev:
Andra tidigare trådar:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=smahus;action=display;num=1100988545
Klicka här för att svara