6 705 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Vad gäller i icke detaljplanerat område?
Bor i ett villaområde om ca 1 km2 där ca 40% av marken ligger utanför detaljplan. Det positiva är att jag i slutänden inte behövde bygglov för den fasadändring jag nu gör.
Men, när jag frågar kommunen rätt upp och ned vad som gäller för utbyggnad, 4 m till tomtgräns etc är de mkt svävande och säger "det beror på". Det känns som ett mycket godtyckligt besked. Ungefär som om det är upp till den individuella handläggaren.
Någon som kan bringa klarhet?
Men, när jag frågar kommunen rätt upp och ned vad som gäller för utbyggnad, 4 m till tomtgräns etc är de mkt svävande och säger "det beror på". Det känns som ett mycket godtyckligt besked. Ungefär som om det är upp till den individuella handläggaren.
Någon som kan bringa klarhet?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Iom. att detaljplan saknas, så måste grannar höras om alla former av bygglovspliktiga åtgärder. Så det finns ingen tydligt facit om vad du får göra. Men det finns ofta områdesplaner som kan ge en fingervisning. Där kan ex. finnas gränser angivna för max byggyta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kommunen kan ha massor av olika regler som antingen står i en översiktsplan eller inte alls. Ibland bestämmer de sig för att inte bevilja nybyggnation över huvud taget i vissa områden (oftast på grund av överbelastad infrastruktur, tillgång till skola etc.)
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Bra att du nämner översiktsplanen. Jag tror att många missar att kolla den innan man avslutar ett fastighetsköp. Jag känner till ett fall där man blev helt överraskad av att få en ny förskola till granne, trots att det stått i kommunens översiktsplan i mer än 10 år.
Klicka här för att svara