Ang. köket så tycker jag du drar kabel (TP) dit också. Även om du inte har någon köksdator i nuläget ska man nog inte se bort ifrån att det kan bli en i framtiden - många fina touch modeller på väg nu som passar bra i just kök.

När det gäller skåpet behöver du inte se dig blind på de 'moderna' teknikcentralerna heller. Jag tycker ett 19" rack/väggskåp är mycket bättre då du får mycket mer plats (vilket är fint om du ska det med patchpanel, modem, router, wifi AP etc) och en färdig 16 ports panel får du till en bråkdel av priset för lösa modulärjack som passar i Garo skåpet du tittat på.

Tack för svaret! Jag skall ta mig en funderare på vilket alternativ som är bäst!

/Steve

Hej!

För garo-skåpet, är det tänkt att all routning/switchning skall göras med en vanlig switch-låda, dvs liknande den adsl-lådan vi har? Detta levereras alltså inte exempelvis om man köker en nybyggd villa, utan det man får är kablarna, skåpet, patchpanelen med modulärjack. Resten får man köpa själv?

Då blir det ca 3 lådor i skåpet

* switch

* adsl

* wireless

samt någon slags tv-splitter, finns det sådana för fast montering som klarar 6-8 utgångar och har signalförstärkning?

Tack för svaren
Steve

Det finns switchar för DIN montage, men de är oftast mycket dyrare än vanliga lådor eller även 19" utrustning. Det verkar inte heller finnas speciellt mycket DIN plats ledigt i Garo skåpet du länkat till?

Vad man får i nybyggda villor beror väl på vilket paket man beställt, dock har jag för mig att just switchar alltid brukar vara [dyra] tillval.

Switch/WiFi kan, beroende på hur många uttag det blir, köras på samma burk. En del ADSL modem har också inbyggd switch, så man klarar av 7 uttag med hjälp av modem/wifi router om båda har 4 LAN portar. De flesta har dock endast 10/100 mbps switch så om ni behöver mer fart internt lönar det sig att komplettera med en 8/16/24 portars GbE switch. Linksys SRW20xx är rätt fin för ett okay pris. Kör själv en SRW2024 för LANet samt en Netgear FSM7326P för prylar som vill ha PoE (KNX Routern, IP kameror etc).

Kan inte rekommendera någon specifik coax splitter, men om du först installerar en ville jag nog kört på en som slår ihop marksänt/satellit och radio i samma ledning, då blir det enklare att komplettera i framtiden om ni (eller nya ägare) bestämmer sig för att ha f.ex. både Boxer och Viasat.

Hej!

Vi har en adsl gateway eller vad det heter från thomson. Dock är wifi delen under all kritik, man måste starta om den en gång i veckan, lite beroende på hur mycket vi använder det trådlösa nätverket. Den klarar max 100 mbps verkar det som enligt specifikationen.

Det låter som en bra ide att använda en splitter som klarar allt, och det borde gå att montera den genom hål med skruv och mutter.

Jag är fortfarande lite osäker på telefonin, en telekabel ska gå från fasadskåpet upp till centralen, där antar jag att den skall in på ett modularuttag och därefter vidare till telefoniswitch eller liknande? Första jacket ska gå in till adsl-router, Jag kommer att ha dubbla tp-uttag i varje rum, ett för data/tele och ett för tele, hade helst velat ha båda data men får inte plats med det i ett vp16 rör.

tack så mycket
Steve

drar du cat5E så ska det gå. Cat6 så får man leta rätt på en bra kabel,finns vissa med ett plastkryss i mitten och det är lite väl tjocka. Därav rekommendationen att dra 2X16 eller 1X20 till varje dosa.

Telefoniswitch behöver du inte. Du behöver bara några tomma platser i en kopplingspanel så gör man det antal teleuttag man behöver. Finns en bild i skolan på det med (undra sa flundra om det inte är samma bild)

mats_o skrev:
drar du cat5E så ska det gå. Cat6 så får man leta rätt på en bra kabel,finns vissa med ett plastkryss i mitten och det är lite väl tjocka. Därav rekommendationen att dra 2X16 eller 1X20 till varje dosa.

Telefoniswitch behöver du inte. Du behöver bara några tomma platser i en kopplingspanel så gör man det antal teleuttag man behöver. Finns en bild i skolan på det med (undra sa flundra om det inte är samma bild)
Hej Mots_o

Har läst din eminenta nätverksskola både avet och rätt, och förstår nästan allt d^_^b

problemet med kabeldragningen är att jag har begränsat med vp-rör och att jag vill dra ut en tunn koaxialkabel http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209 till varje uttag. Detta gör att det kommer att bli ganska tjockt i rören. Jag har beställt en siameskabel från expressel, för att till viss del underlätta kabeldragningen. Men det kommer ändå att bli ganska tajt. Där nere har jag tänkt att ha 3 st uttag (vardagsrum, sovrum1 och sovrum 2, köket lär få stryka på foten. Det finns en slinga för tv och en slinga för telefon som jag tänker avveckla, totalt har jag 3xVP16 upp till övervåningen. Det blir ju en del extrakabel när man drar stjärnnät jämfört med hur befintlig telefon och tv är dragen.

Någon som vet om det finns vinklade uttag som passar i eljo trend ram, där man får plats med både RJ45 och koax? Jag har hittat ett sortiment här, men vilka delar behöver jag egentligen? http://www.elot.se/product.html?product_id=9055

/Steve

Redigerat:
Men om du drar siameskabel så får du ju två TP uttag i varje rum? Dessa patchar du sedan till data eller telefoni från skåpet. Koppla 4 (varav minst ett i serie - för ADSL modemet) jack i patchpanelen för telefoni så har du möjlighet sedan att ha allt ifrån 1-3 telefonuttag i de tre rummen.

Beroende på hur rören ligger (läng/böjar - samt om det är rör eller slang) kan det också vara möjligt att få igenom 2 siames och coaxkabel i samma rör. Coaxen bör passa i hålrummet mellan de fyra TP ledningarna, var bara påpasslig att någon matar i ena änden samtidigt som du drar i andra.

emigrating skrev:
Men om du drar siameskabel så får du ju två TP uttag i varje rum? Dessa patchar du sedan till data eller telefoni från skåpet. Koppla 4 (varav minst ett i serie - för ADSL modemet) jack i patchpanelen för telefoni så har du möjlighet sedan att ha allt ifrån 1-3 telefonuttag i de tre rummen.

Beroende på hur rören ligger (läng/böjar - samt om det är rör eller slang) kan det också vara möjligt att få igenom 2 siames och coaxkabel i samma rör. Coaxen bör passa i hålrummet mellan de fyra TP ledningarna, var bara påpasslig att någon matar i ena änden samtidigt som du drar i andra.
Hej!

Jo, det stämmer ju.

Frågan är dock om det finns något eljo-uttag liknande det jag länkade till som stödjer 2xRJ45 + 1xCoax. I så fall kan jag strunta i att dra siameskablar...

I annat fall blir det 1xRJ45 + 1xCoax

/Steve

Vad jag vet finns Eljo Trend inte med RJ45 och Coax i samma uttag - iallafall inte enligt Schneiders kataloger. Borde dock gå att lösa med en Dremel och enkeluttag/täckplatta :)

Alternativen är att använda sig av en annan uttagsserie (Gira tycker jag komma ihåg har ett trevägsuttag för TP/Coax) eller sätta upp ett andra uttag bredvid - använd hålsåg, rotdosa och byt ut ramen mot 2-facks ramar.

--edit--
Hittar inte Gira's produkt nu heller, så mycket möjligt att jag har fantiserat om det :) Dock finns 3-vägs CET Home uttag hos elbutik.se.

Redigerat:
De Lexcom system jag sett använder TP kabel från central till uttag även för TV/Radio och man använder sig av en RJ45-IEC hane anslutningskabel. Mycket möjligt att det finns coax/RJ45 uttag av sorten du beskriver, men hittar ingenting i Scheiders kataloger.

5326_043eb.jpg

Hej!

Jo lexcom-systemet använder en konverterare i form av en sladd för diverse kringutrustning, precis som du visar på bild. Har ringt till en annan bekant som har byggt ett älvsbyhus, och de har ett sorts vinklat uttag likt det jag efterlyser med 1 cox och 2 rj45. Han ska ta kontakt med älvsbyhus för att få reda på vad detta är för uttag. Det sitter i en eljo trend ram också. Så det finns hopp...

Har beställt 30 meter "supertunn" coax-kabel, så vi får se hur lätt den är att dra i ett vp16 tillsammans med lite cat5e. Har övergett tanken på siameskablar då jag inte kommer att ha dubbla rj45 någonstans där nere. Dessutom kommer det inte att dras fram något data/tv till köket eftersom vi förmodligen kommer att bygga om köket inom ett år, och då kommer kyl och frys att hamna där telefonuttaget är idag. Vi skall även flytta en vägg och då borrar jag helt enkelt ett hål igenom innertaket upp til kattvinden och trär igenom ett vp20 rör ner till den nya inneväggen.

Detta innebär:

Där nere:
3 st uttag för tv och data/tele (vardagsrum, sovrum, extrarum)

Där uppe:
3 st uttag för tv och data/tele varav 2 st dubbeluttag (sovrum, allrum, sovrum). mediacentral med switch, adsl och wifi samt splitter för tv.

Borde fungera bra, då är det bara att på med skyddsmasken och krypa in på kattvinden och börja dra kabel

/Steve

steve5432 skrev:
Han ska ta kontakt med älvsbyhus för att få reda på vad detta är för uttag. Det sitter i en eljo trend ram också. Så det finns hopp...
Om du får fram ett E-nr eller liknande vore det fint om du uppdaterar mig (oss) då jag vet fler som är ute efter dessa uttagen :)

Hej!

Igårkväll hörde min bekanta av sig. De har uttag från www.lbw.se , inte så snygga tycker jag.

Förmodligen kommer jag att använda en tvåfacksram med ett gammalt hederligt tvuttag i det ena facket och en vinklad centrumplatta med enkeluttag i den andra för att få eljo-trend stuk på det hela. Har hittat fotografier från olika hus och vissa hustillverkare kör med denna metod. Hade helst velat ha ett vinklat trend-uttag med 1 st koax och 1 st rj45 men koax verkar inte finnas för vinklade centrumplattor.

Hade ett rent h-vete igår med en gammal koaxialkabel som måste bort. Den rör sig inte en millimeter när jag drar, i någon ände. Någon som vet något bra tips? Har aldrig råkat ut för detta innan, men har i och för sig inte dragit så många koaxialkablar i slang/rör innan.

vänligen
Steve

Redigerat:
Hej igen!

Det går framåt med bygget. Nu har jag dragit cat5e kabel och koax kabel från tre punkter på nedervåningen upp till övervåningen (usch vilket slit, sönerna fick hjälpa till att dra och mata på för det var ett tungt jobb. Har även kommit över en liten patchpanel 2x4 uttag och några modularkontakter (rj45 keystone) samt patchkablar som jag fick låna av en bekant för att testa lite. Jag tänkte som första övning flytta upp adsl-modemet och den bärbara telefonen, och här tror jag att jag behöver lite hjälp (trots de fina nätverksskolorna).

I fasadskåpet kommer telekabeln upp från servisen och här är den skarvad så att två trådar går vidare in i huset och två trådar är isolerade. Denna kabel går sedan till det första jacket i köket. Jag tänker klippa väck dessa två trådar från det första jacket, och dra ut denna kabeln till fasadskåpet. Därefter tänker jag skicka upp den till övervåningen via ett vprör. Om jag har förstått allting rätt skall jag nu koppla in denna kabel på en modularkontakt som blir "första jacket". Nu har jag ju två prylar som skal anslutas, telefonen och adslmodemet

1) adsl-modemet
Jag ansluter inkommande två trådar till stift 4 och 5 på den modularkontakt som ska va första jacket.
På den modularkontakten kopplar jag sedan in adsl-modemet med den medföljande rj11kabeln. En fråga, jag har en stor vit kontakt med ett gristryne som är kopplat till adsl-modemet, denna innehåller inget av värde som behövs (splitter, filter etc?)

2) Telefonen
Nu kan jag ju låtsas att jag har en massa rj45uttag i huset och att jag vill "patcha" telefoni till ett av dem. Då behöver jag först ett parallellt telefoniuttag, det skapar jag enligt mats nätverksskola (kalla detta för teleut1). På den underliggande raden i patchpanelen knäpper jag dit en ny modularkontakt(kalla denna för dataut1) och drar en bit cat5e kabel till en annan modularkontakt som skall sumbolisera rj45uttaget i ett rum (datarum1). Nu tar jag en patchkabel och ansluter mellan dataut1 och teleut1 och pluggar in telefonens rj11kontakt i kontakten datarum1 och då skall det fungera?

Om någon har orkat läsa igenom min förklaring, tänker jag rätt? telefon och adsl-modem får ligga på golvet utanför en kattvindslucka så länge medan jag experimenterar, känner mig inte så hemma på detta med telefoni och nätverk.
Det jag har mest problem med är patchpanelen och "telefon-raden" Den blir väl såhär för ett stjärnnät:

Från servis<-4,5->#FÖRSTA JACKET ADSL#<-4,5->#TELEUT1#<-4,5->#TELEUT2#<-4,5-> etc....

Och på alla "tomma" teleut" som inte har någon patchkabel sätter jag en vidarekopplingskontakt. Korrekt?

Vad skall man göra med de två kablar som man inte använder? Bara isolera dem? I huset har de nån slags miniubåtar på dem.

Vänliga hälsningar
Steve

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.