Jag köpte ett snarlikt kroneverktyg på Jula (artikelnr 924229), kostar 159:-
Har bara använt det till ett tiotal dubbeluttag än så jag kan inte gå i god för livslängden men har en känsla av att både resultat av användandet och verktygets hållbarhet är bättre än för de enklare plastverktygen.

Biltema tar i skrivande stund 149 kr för sitt pressverktyg, och jag har installerat riktigt många uttag och paneler med det utan att kniven blivit det minsta slö än. Har även deras modulartång och min har klarat sig bra (vet en bekant som skadat kniven på den men tror han varit oförsiktig).

För er som undrar hur man kan få plats med stora saker på en vägg kan jag visa hur jag hängde upp min 24-portars switch på väggen. Se denna bild.
Det jag gjorde där var att köpa lösa rackskenor som jag sedan böjde i 90 grader i underkant och monterade switchen hängandes. Det ni ser längst upp är förresten en patchpanel från kjell. På så vis har jag inga bekymmer alls att komma förbi detta som sitter precis innanför öppningen till ett förråd. Dock ska jag modifiera upphängningen lite och montera med gummidistanser samt sätta en ljuddämpning bakom allt eftersom min nya switch låter lite för mycket.
Allt detta kommer på sikt att monteras in i ett lite mer tillstängt skåp, men eftersom jag vill veta hur värmeutvecklingen är så valde jag att lämna det helt öppet än så länge. (samt då jag redan nu vet att det ska in betydligt fler kablar där)

och jag rekommenderar krone orginal
sen att jag är yrkesskadad är en annan sak :)

Hej!

Nu har jag inhandlat allt kablage som jag behöver. Är lite konfundersam med detta om de olika verktygen som behövs, presstång, kroneverktyg etc.

Behöver man verkligen lägga en massa hundralappar på dessa verktyg när man som jag skall montera kanske 8 modularkontakter i en patchpanel? Någon nämner att det fungerar lika bra med en skruvmejsel? Det är dessa jag menar:

http://www.kjell.com/content/templa...0&path=97000000,208000000,209500000,210500000

Jag skall inte montera några andra RJ45-kontakter som man behöver pressa ihop utan endast modularkontakter för patchpaneler.

Går det även bra med en rak skruvmejsel om jag skall sätta fast två telefonkablar i ett gristryne? Det är ju en slags djup skåra kabeln skall ner i (eljo med snabbanslutning).

Jag kommer att använda lexcom modularuttag i vägguttagen och de har snabbkoppling så där behöver jag inte verktyg.

MVH
Steve

Redigerat:
Du råkar inte känna någon som har dessa verktyg och kan hjälpa dig eller låna ut det?
Utöver detta rekomenderar jag även ett testinstrument för att enkelt se att du kopplat rätt.

Bjurran skrev:
Du råkar inte känna någon som har dessa verktyg och kan hjälpa dig eller låna ut det?
Utöver detta rekomenderar jag även ett testinstrument för att enkelt se att du kopplat rätt.
Tyvärr inte. På jobbet sysslar vi inte alls med tele/data utan endast med industriel, och då ingår dessa verktyg inte i portföljen.

Men efter att ha läst vad olika personer skriver, så borde man klara sig med endast en skruvmejsel. Förstår inte heller varför man måste ha en speciell tång för att trycka ihop RJ45 modularkontakterna, en vanlig flacktång borde klara det galant.

I allra värsta fall får jag väl köpa ett kroneverktyg men vill helst klara mig utan.

/Steve

steve5432 skrev:
TFörstår inte heller varför man måste ha en speciell tång för att trycka ihop RJ45 modularkontakterna, en vanlig flacktång borde klara det galant.
Nej, det går inte. Varje kontakt är nedsänkt i plasthöljet, så verktygen har en smal "pigg" per pol. Tyvärr har jag en del dåliga erfarenheter av billiga RJ-45 verktyg, jag har varit med om att polerna i mitten inte trycktes ner lika mycket som de i ytterändarna. Jag undrar om inte mitt dyra verktyg har lite längre "piggar" i mitten för att undvika detta, men jag är inte säker.

/Hasse

b_hasse skrev:
... jag har varit med om att polerna i mitten inte trycktes ner lika mycket som de i ytterändarna. ...
Har sett detta jag med och ibland får man trycka till en extra gång, men om jag tittar noga så ser det nästan ut som att själva plasten i kontakterna böjer sig just när det trycks till och att det därför inte når helt. Isf kanske felet även kan ligga i billiga kontakter? Har inte kollat så noga utan mäter varje kabel jag gör och fungerar det inte så testar jag att trycka till en gång till. Funkar det inte klipper jag och gör om.

Är det enklate då att koppla en kroneplint utan specialverktyg? Många gör det bara med en mindre skruvmejsel...

Tillverka egna nätverkssladdar/patchkablar är inget jag kommer att göra.

/Steve

Även ett billigt verktyg är många gånger bättre än en skruvmejsel. Skruvmejseln är en nödlösning och kan lika gärna förstöra uttaget om man är ovan och inte riktigt har "känslan".

Om du slår ut kostnaden för verktyget på dina, i dagsläget, 8 uttag så blir det en kostnadsökning på max 20 kr per uttag (om uttaget hade kostat 20 kr mer, hade du inte köpt det ändå?). Jag kan nästan lova att du kommer att koppla fler uttag någon gång framöver och därmed minskar verktygskostnaden ytterligare.

Testinstrument är ännu viktigare. Det kan vara stört omöjligt att felsöka ett uttag utan instrument. Dålig kontaktering kommer det att bli på något uttag, även på dina få uttag, särskilt om du kontakterar med skruvmejsel.

Redigerat:
it-snubben skrev:
Även ett billigt verktyg är många gånger bättre än en skruvmejsel. Skruvmejseln är en nödlösning och kan lika gärna förstöra uttaget om man är ovan och inte riktigt har "känslan".

Om du slår ut kostnaden för verktyget på dina, i dagsläget, 8 uttag så blir det en kostnadsökning på max 20 kr per uttag (om uttaget hade kostat 20 kr mer, hade du inte köpt det ändå?). Jag kan nästan lova att du kommer att koppla fler uttag någon gång framöver och därmed minskar verktygskostnaden ytterligare.

Testinstrument är ännu viktigare. Det kan vara stört omöjligt att felsöka ett uttag utan instrument. Dålig kontaktering kommer det att bli på något uttag, även på dina få uttag, särskilt om du kontakterar med skruvmejsel.
Okej ni har övertygat mig. Ska köpa ett billigt verktyg på Kjell!

MVH
Steve

Vill man testa ordentligt så behöver man rätt dyra testare men vill man bara testa kontakt så duger det med fluke

Själv så säger jag allt eller inget när det gäller testverktyg. Istället för att köpa en billig tester så använder jag nätverkskorten i datorn/switchen, om det fungerar i 1Gbps så är det antagligen (tillräckligt) rätt, om inte; dvs man får inte ens länk; så har man antagligen kopplat fel, och det hittar man för det allra mesta med en enkelt okularbesiktning. (Den händige kan även titta på antal trasiga ramar osv. Korten/drivrutinerna för bra statistik. Alla räknare skall stå på noll...) En riktig testare kostar från några hundratusen och upp så de är svåra att få tag på för den enskilde.

Och köp ett "riktigt" verktyg. De kostar som sagt bara 150sek och det tjänar du fort in på bara ett förstört uttag samt några felaktigt kontakterade dito.

Hej igen!

Har stött på lite patrull. Det verkar omöjligt att få igenom de kablar jag vill från övervåningen till undervåningen, det tar stopp efter ca 1 meter. Någon här på forumet rekommenderade potatismjöl, men hur skall jag dosera detta? Vi drar uppifrån och ner, skal jag bara stoppa en tratt i röret och hälla ner någon dl eller ska jag pudra det på kablarna allt eftersom jag matar in dem (starkaste sonen drar där nere).

Testade med en FK 1.5 som dragtråd först, men den drog han av nästan direkt. Han drog även av en tjock koaxialkabel i ett uttag när vi höll på att avveckla den. Trodde det var omöjligt med dragkraft att dra av en sån kabel.

Nåväl, får vi bara tips om hur potatismjölet skall doseras så skall detta nog gå som på en räls!

/Steve

Drar ni av kabeln? Hur binder ni fast kablarna mot dragtråden? Själv brukar jag se till att skala och tvinna ihop det till en stärk men ändå böjlig fläta. Gör du en knut kommer det alla gånger att bli för stort och fastna någonstans som du ju märker.
Om du får dra såpass hårt att kabeln riskerar att gå av riskerar du även att ha skadat kabeln även om den kanske kommer igenom. Dra även igenom några dm mer än du behöver och klipp bort en bit för att minska risken för problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.