När det gäller telefoni kanske man numer i första hand använder trådlösa, och då blir det inte så väsentligt att ha uttag på alla "bra" ställen. Därmed inte sagt att det är helt oväsentligt var uttagen finns. Första jack där modemet bör stå, förstås, och så något jack där man lätt kommer åt för att ställa telefonerna för laddning. Men det behöver ju inte som förr finnas en massa uttag på alla platser där man kunde tänkas vilja stå och prata...

steve5432 skrev:
Hej!

Får se lite hur jag gör, telefonen bör ju sitta i serie, och bygger jag ett stjärnnät blir ju lite knivigt.
Steve
Njae, telefonen sitter elektriskt/logiskt i serie, men fysiskt är det alls inte fel att dra den i ett stjärnnät. Då "seriekopplar" man den bara i en central överlämningspunkt.

MEN, du behöver bara ett "teleuttag" för ADSL-modemet, eftersom det går alldeles utmärkt att använda RJ45uttaget/datauttaget för telefoni (en vanlig 6/4 som sitter på telefoner passar i ett 8-uttag; de är gjorda för det). Mats beskriver hur det fungerar/kopplas i nätverksskolan (fast jag lägger de bara parallellt, det fungerar lika bra och jag har bara två "telefoner", dvs basstationerna till mina 2x3 trådlösa telefoner).

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/ (samt länken längst ner om modularuttag) förklarar det du behöver veta. Och kabeln med 4x1 eller 2x2 heter EKKX om du behöver köpa mer.

Som sagt tänk inte telefon eller data utan tänk uttag.
Det är med patchkablar i kopplingspanelen du ska kunna styra vilken signal du vill ha på vilket uttag. På så sätt blir det ultraenkelt att ändra den dagen behöven växlar. Jag har en bild i nätverksskolan på hur man fixar seriekopplade teleuttag i en patchpanel

mats_o skrev:
Som sagt tänk inte telefon eller data utan tänk uttag.
Det är med patchkablar i kopplingspanelen du ska kunna styra vilken signal du vill ha på vilket uttag. På så sätt blir det ultraenkelt att ändra den dagen behöven växlar. Jag har en bild i nätverksskolan på hur man fixar seriekopplade teleuttag i en patchpanel
Hej och tack för era svar.

Ja, jag kanske resonerar lite gammeldags. Tack för att ni påpekar det.

Telefon kommer jag nog bara att dra upp till platsen för centralen. Jag hittade ytterligare ett tomrör igår, där tvkabeln går från övervåningen ner till centralen och därifrån vidare in till huset. Denna tänkte jag avveckla och då har jag ytterligare en "väg" upp till övervåningen.

Jag har tagit mig en funderare på detta med tv, och en yngre kollega på jobbet påpekade jag jag borde dra koaxialkabel till alla uttagen också, han rekommenderade denna kabel:
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209

Fördelen med att dra koax är att jag kan få ut tv oavsett vilken sorts signal (marksänd, satellit etc) som används. Och då jag är ute efter att höja standarden på huset vid en eventuell försäljning så kan det ju vara en bra idé. Och med denna supertunna kabeln borde det går, han trodde heller inte att dämpningen borde vara något störere problem i en liten villa samt att de flesta mediaskåp har aktiv förstärkning av antennsignalen.

Nu återstår en viktig fråga, vilken sorts uttag ska jag använda? Om jag kör på min plan med att ha telefon, tv och data i varje, behövs ett vinklat uttag som passar i en trend-ram som stödjer alla dessa tre typer. Är det någon som har tips på ett uttag som passar? Jag har letat lite bland annat på www.elbutik.se men hittade inget som verkar passa.

Likaså om ni vet någon bra och billig distributionscentral, komplett med allt jag behöver.

För att summera igen:

* Cat5e 4 st från undervåningen, 4 st från övervåningen

* ADSL-modem ska få plats i skåpet, telefonledning drages upp från undervåningen i EN kabel, antar att man i skåpet kopplar på en RJ11 anslutning och ansluter i ADSL modem. Jag patchar i skåpet vilket uttag som skall fungera som telefonuttag (vi har trådlös DECT)

* TV- supertunn koax från alla rum totalt 8 st skall på något vis kopplas samman i centralen, oklart vilken sorts panel som behövs, hjälp!

* förberett för IP-TV och ip-telefoni i centralen, antar att det räcker med att det skall finnas plats för boxarna.

* strömförsörjning

Jag har hittat ett gäng centraler från garo

http://www.garo.se/produkter/pmediaprogram/mediacentraler.html

En som faller mig i smaken är E22 709 99

Antar att allting är förmonterat,så det enda jag behöver göra är att koppla in alla kablar? Man kan ju anta det när man läser beskrivningen...

Får jag ordning på detta så är det bara att spotta i nävarna och börja dra kabel :)

Vänligen
Steve

Redigerat:
Själv skippade jag coax helt när jag drog om allt av rör/kabel här hemma (eller, har coax fram till teknikrummet från parabol/takantenn).

Om det någongång blir aktuellt med OTA TV i huset blir det till att man sätter in mottagarna i teknikrummet och skickar ut AV via HDMI (eller ännu bättre; HDBaseT) ändå.

Att vanliga TV uttag skulle höja (eller sänka, om de saknas) värdet på huset tror jag inte. Speciellt into om det finns flertalet TP uttag per rum.

emigrating skrev:
Själv skippade jag coax helt när jag drog om allt av rör/kabel här hemma (eller, har coax fram till teknikrummet från parabol/takantenn).

Om det någongång blir aktuellt med OTA TV i huset blir det till att man sätter in mottagarna i teknikrummet och skickar ut AV via HDMI (eller ännu bättre; HDBaseT) ändå.

Att vanliga TV uttag skulle höja (eller sänka, om de saknas) värdet på huset tror jag inte. Speciellt into om det finns flertalet TP uttag per rum.
Hur får du ut tv-signalen till tv-apparaterna? Vi har tre tv-apparater i huset, som idag får signal från takantennen och vidare genom alla seriekopplade tvuttag.

Det enda jag kan tänka mig är ip-tv då du måste ha en box vid varje tv, då klarar du dig med tp-uttag. Men för kabel, boxer, satellit måste du väl ha koax?

MVH
Steve

steve5432 skrev:
* nätverksspel
* strömma film över nätverket (sönerna har någon dator vid tv-n där de kollar på film från sin egen dator i rummet. Fråga mig inte hur men de klagar på att det hackar/går långsamt.
* internet surf
Om filmen hackar/"går långsamt" är det nog mest troligt att datorn inte klarar av att packa upp filmen tillräckligt snabbt. Försöker man titta på hd film tex så krävs det en hel del kraft på CPU:n alternativt ett grafikkort som kan hjälpa till.

steve5432 skrev:
Hur får du ut tv-signalen till tv-apparaterna? Vi har tre tv-apparater i huset, som idag får signal från takantennen och vidare genom alla seriekopplade tvuttag.

Det enda jag kan tänka mig är ip-tv då du måste ha en box vid varje tv, då klarar du dig med tp-uttag. Men för kabel, boxer, satellit måste du väl ha koax?

MVH
Steve
Jo, vill man ha möjligheten att sätta en Boxer eller Viasat burk vid varje TV behöver man coax hela vägen, min tanke är dock att man skippar detta och sätter mottagarna i teknikrummet/centralen och antingen kör HDMI rakt därifrån till ett uttag per rum, använder sig av en HDMI/TP converter eller väntar in HDBaseT som verkar komma inbyggda i olika TV apparater etc redan i slutet av året.

Själv är vi nog något "speciella" då vi inte har behov av vanlig TV (dvs. DVB-T/S eller IPTV) då vi kör allt direktstreamat från UK/US via bl.a. Slingbox men principen är den samma då vi enkelt kan koppla på en mottagare för f.ex. Boxer och vidareförmedla dess kanalutbud genom de existerande TP kablarna/uttagen.

Vi (dvs jag - frugan hade inte mycket att säga till om just vad det gällde el/nätverk/AV :p) valde att sätta minst 4 RJ45 uttag per rum (i motsatta hörn i de mindre rummen). Dessa kan jag patcha upp som telefon, HDMI, ethernet, USB eller vad som nu behövs rakt ifrån patchpanelerna i källaren. Skulle frugan få för sig att f.ex. ommöblera sovrummet 180 grader byter jag helt enkelt plats på 4 patchkablar och alla uttagen i rummet har fått ombytta funktioner.

Om du har plats att dra coax utan att det försvårar dragningen av (eller på bekostnad av ett) cat5e/cat6a uttag så lägg dit den också - kanske utan att kontaktera den i rummet (om du inte hittar 2xRJ45 och 1xCoax uttag). Jag tror dock inte att dess existens har någon som helst betydelse för evnt. försäljningsvärde på huset i framtiden då XoverEthernet (där X står för Audio/Video/USB/Telefon/HDMI/etc/etc) blivit vanligare.

Men för att svara på frågan som den var ställd - det du behöver är en coax fördelare i centralen dit alla rummen är kopplade, dessa finns med eller utan förstärkare samt modeller som enbart hanterar marksänt/satellit eller båda två samtidigt kombinerat till en kabel (istället för en kabel var för marksänt/satellit).

Hej igen!
Jag tackar och bockar för alla eminenta svar. Inser att detta ämne är ganska stort, och det finns många olika tekniker att välja emellan. har spenderat två timmar i att läsa på om lexcom, en ruggigt dyr men smart lösning där man kör även tv via cat7 kabeln (hittade även inlägg där folk lyckas köra tv via cat5e utan problem). Jag kommer inte att satsa på lexcom, det är alldeles för avancerat för våra behov.

Ni har rätt att det som kan tänkas höja värdet på huset är att bygga ett stjärnnät med en mediacentral och lite uttag här och där för data. Lexcom är ju smidigt i oc med att man kan patcha vad man vill igenom en och samma kabel, det är förmodligen detta som våra bekanta i smålandvillan har fått installerat.

Det verkar som om jag har hittat skåpet som jag är ute efter:

http://www.elot.se/product.html?product_id=8447

Jag behöver komplettera med en bottenlåda, vad mer behövs för att initialt köra data och tv i detta skåp?

Telefon antar jag att som ni har skrivit kan patcha till valfritt rum, det enda jag måste göra är att sätta på en RJ11 kontakt på telekabeln (från första jacket) som kommer in i skåpet och ansluta denna till ADSL modemet. Tager tacksamt emot förslag på *billiga* komponenter. Vet inte hur mycket jag får spendera för frugan min, kanske läge att ta reda på det :-)

Om jag vill montera vinklade uttag med rj45 och koax, är jag hänvisade till eljos svindyra lexcomuttag eller finns det andra fabrikat som passar i Trend-ramar?

vänligen
Steve

Redigerat:
steve5432 skrev:
Om man skall göra en generell installation, räcker det med DIN skenor där man kan montera allt som behövs och så några hållare för boxarna? Vägguttagen monterar jag där de passar bäst.

Detta antar jag är lite beroende på vad för skåp som väljes.
En grundinstallation består av en patchpanel, ett par eluttag och nåt hyllplan monterat på en lämplig plats där alla kablar strålar samman (dvs garderoben du nämner). Mer krävs egentligen inte.

Visst kan man lyxa till det med diverse specialsydda mediaskåp osv, men det känns som överkurs i det här fallet. Snöa inte in på att du måste ha ett skåp. Vad ska du montera på DIN-skenan?

Jag skulle inte köpt det skåpet från GARO. Dels tror jag just den modellen du länkat till är i minsta laget för att köra både koax och ethernet, dels är jag lite avig till deras produkter rent allmänt efter att ha dragit tåtarna i ett hus där elektrikern installerat ett liknande skåp. Problemet är att det inte är djupt nog, det blir avigt att få in kablering och även stora nätdelar till switchar m m kan bli problem. Passformen var heller inte helt på topp heller, åtminstone satt inte de LexCom-uttag jag använde så bra i ramarna.
Snackar om vi att höja värdet på huset så är förstås en snyggt installerad central bättre än ett uppenbart hemmabygge som kanske rent av kan ha motsatt effekt hos potentiella köpare om det ser för amatörmässigt ut.
Även om jag själv gärna skulle ha ett system för TV liknande det emigrating beskriver så tror jag vi är ganska få som har de drömmarna, att helt ha slopat koax tror jag inte är någon fördel den dagen man skall sälja.

Hej!

Ni har en del kloka synpunkter, skåpet valde jag för att dels är det estetiskt tilltalande och för att jag tycker det blir svårt att få till en yrkesmannamässig installation utan att använda det (eller något liknande. Lite som att anlägga en normcentral utan en normkapsling.

DIN skenor antog jag var den standard som används för exempelvis koaxial-splitter/förstärkare, telefonsplitter etc det vill säga alla tillbehör man kan tänkas behöva. För även om jag köper skåpet från garo så säljer de ju inte patchpanelen, splittern etc och då behövs det ju en gemensam metod för att fästa utrustningen, eller har jag fel? Jag mer eller mindre antog att man nyttjade DIN-skenorna och bara snäpper dit vad man vill ha.

Just det, om man tittar på just detta garo-spåp sitter det ju en matris till vänster med hål för patchpanelen, dvs de rj45-uttag som jag använder för att ansluta de inkommande koax. Går det bra att köpa en patchpanel var som helst eller hur vet man vad som passar till just detta skåp? Finns det någon som helst standard?

Man tycker ju att gällande vägguttagen så borde de ha mätt att man kan stänga dörren då en "vanlig" transformator är ikopplad. Borde ju vara ett grundkrav. Annars får man ju vinkla vägguttaget 90 grader så att det pekar in i centralen, då kan man ju bygga högre.

Ursäkta de dumma frågorna, jag är van vid installationer i elcentraler, och där brukar saker och ting passa för det mesta.

vänligen
Steve

Redigerat:
Hmm, några kommentarer till det sista. Den matris du ser i GARO.skåpet är på sätt och vis patchpanelen, där snäpper du in RJ45-uttagen, i den installation jag gjorde användes dessa http://www.elonline.se/lexcom-modularjack-kat-6/927-0 uttag. Koax däremot har inget med dessa att göra och där vete tusan om man inte normalt drar tåtarna direkt till splitter/förstärkare.

steve5432 skrev:
Just det, om man tittar på just detta garo-spåp sitter det ju en matris till vänster med hål för patchpanelen, dvs de rj45-uttag som jag använder för att ansluta de inkommande koax. Går det bra att köpa en patchpanel var som helst eller hur vet man vad som passar till just detta skåp? Finns det någon som helst standard?
Nja, skåpet är liksom patchpanelen. Jämför med tex denna: http://www.kjell.com/content/templa...5&path=97000000,208000000,209500000,225000000

Både skåpet och panelen jag länkar till måste sedan kompletteras med uttag. Standarden kallas för modularuttag. Se: http://www.kjell.com/content/templa...0&path=97000000,208000000,209500000,210500000

Hej!

Ja nu klarnar det hela. Känner mig lite halvdum, men de sista 10 åren har mitt jobb uteslutande handlat om utanpåliggande installationer i industrimiljö samt installation och service av elektrisk utrustning i industrin. Data/tele känns lite utanför det jag sysslar med normalt, men det är roligt att lära sig.

Det betyder att jag måste köpa en switchpanel eller något där alla olika rj45 skall anslutas, vilken rekommenderar ni? Vill helst inte ha en lös burk i skåpet utan något fast installerat.

Tack för att ni länkar till hemsidor där man kan köpa utrustningen, det är svårt att söka på exempelvis elbutik när man inte vet vad grejorna heter.

Skulle någon kunna rekommendera en bra koaxialsplitter med förstärkning. Det blir några db dämpning på de koax uttag vi har idag, och vi måste ha en antennförstärkare till killarnas rum, de kör tv med inbyggd boxermottagare. I vardagsrummet har vi sattellit. Min tanke är att dra ut minst 1 rj45 i varje rum samt minst 1 koaxial.

Något jag tänker på är köket, vad anser ni, är det befogat att ha ett data/tele/koax där? I så fall kan jag spara in en del uttag och ha ett tele, ett data och ett rj45 i varje rum. Det bästa hade ju varit att ha 2xcat5e men tyvärr räcker inte vp-rören till det, telekabeln är ju mycket tunnare så det borde jag klara.

Våra bekanta har ett lexcom-uttag i köket men de använder det inte alls, de tycker bara det är dumt, sitter i en 4-facksram ovanför diskbänken.

Tack för era kloka synpunkter, detta börjar bli roligt nu när man fattar lite.

Steve

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.